• Hľadám poviedku povídka Until Proven

    Ty jo, tak teď už nevím, kde by byla chyba, protože mail je správně. ????

    pavlina34 pred: 2 dn.
  • Hľadám poviedku povídka Until Proven

    Tak se mi to vrátilo i z gmailu. Možná se jmenuješ jinak? ;-)

    spaceyfan pred: 2 dn.
  • Hľadám poviedku povídka Until Proven

    Ahojky, moc se omlouvám, jsem fakt blbec. Mám tam chybu. Mail je pavlina.ctiborova@gmail.com a už teď moc moc moc děk...

    pavlina34 pred: 3 dn.
  • Hľadám poviedku povídka Until Proven

    Ahoj, zkoušela jsem ti povídku poslat na e-mail, ale vrátilo se mi to dvakrát jako nedoručitelné, podruhé jsem dala z...

    spaceyfan pred: 4 dn.
  • Odkazy na stránky Poviedky od wixie

    https://wixieff.blogspot.com/ Odkaz zo shoutboxu: ChavelierkaNechci bonzovat, ale hlásit se to musí. Pro všechny, kdo...

    Jimmi pred: 4 dn.
  • Novinky na stránke Nový prehľad tém

    Ako to funguje? Zoradenie po rokoch - kliknite na zobáčiky pri názve stĺpcov a tabuľku usporiada podľa tohto stĺpca. ...

    Jimmi pred: 5 dn.
  • Chyby na stránke Zmizelé příspěvky

    Jimmi, videla, mam ulozeno. Proste jsem za ty roky rozmazlena... Bozi grafika, jednoduchy prehled povidek razeny vlev...

    kakostka pred: 1 týžd.
  • Chyby na stránke Zmizelé příspěvky

    @kakostka a videla si tú náhradu?

    Jimmi pred: 2 týžd.
  • Novinky na stránke Nový prehľad tém

    Stĺpce po rokoch boli nahradené prehľadom všetkých tém, ktoré tu máme. Pretože stačilo, aby sa nezadal rok a téma neb...

    Jimmi pred: 2 týžd.
  • Chyby na stránke Zmizelé příspěvky

    Jimmi, děkuji, přehled po letech je super. také patřím mezi pravidelné rybáře ve starších překladech. jsem zvyklá roz...

    kakostka pred: 2 týžd.
Diskusné fórum
  • Sargo
    Level 1
    príspevkov: 1
    Členom od: pred: 15 rok.
      
    (Tento článek byl původně psán pro jiný server (díky, DTL!), ale za stejným účelem a tak jej z piety vkládám ve víceméně původním znění a jak doufám, i zde najde své čtenáře, které osloví a hlavně takové, kteří jím osloveni i zůstanou... grin Prostě... se to hodí. smile) Proč se vůbec zabývat zrovna přímou řečí?
    Předně asi proto, že se bez ní neobejdete prakticky v žádné povídce. Velká spousta lidí dělá v psaní přímé řeči chyby - přitom používat ji správně není nijak zvlášť složité, stačí jen věnovat trochu času prostudování příslušných pravidel. Během chvíle to pak budete bez problémů zvládat - působivý efekt, na který vynaložíte jen malou námahu.

    Jak můžete v psaném projevu zprostředkovat projev mluvený? Nebo, stručněji řečeno - jak napíšete, jak někdo mluví?
    Asi je dobré připomenout, že kromě řeči přímé se dá použít ještě řeč nepřímá a polopřímá. V nepřímé řeči se ovšem (na rozdíl třeba od angličtiny) nesetkáte se žádnými zákeřnostmi, a polopřímá se zase skoro nepoužívá. Proto se dál potřebujeme zabývat jen řečí přímou.
    Pro vysvětlení pravidel je dobré znát ještě jeden termín, kterým vás také určitě mořili ve škole - věta uvozovací. Ano, to je taková ta, co s přímou řečí bezprostředně souvisí, dává představu o tom, kdo mluví a co přitom dělá, případně jak to vypadá kolem. Jen pro pořádek dodávám, co je vám asi úplně jasné, a to sice že uvozovací věta nemusí být u přímé řeči pokaždé.
    A teď to důležité - kam a co napsat?

    ___



    Varianta 1 - přímá řeč je samostatná věta
    Obecné schéma (OS): "Přímá řeč."

    Příklad: Anna se vzdorovitě zahleděla z okna. "Nikdy to neudělám!" Vztekle praštila dlaní do skla, až to zadrnčelo.

    Čeho si všimnout:
    - celá přímá řeč včetně interpukčního znaménka (zde vykřičník) je v uvozovkách.
    - protože je tu přímá řeč samostatná věta, začíná velkým písmenem
    - na pravopis ostatních vět okolo nemá přímá řeč žádný vliv

    ___



    Varianta 2 - věta uvozovací, přímá řeč následuje
    OS: Věta uvozovací: "Přímá řeč."

    Příklad: Richard se pousmál: "Mluvit o tom je zbytečné." Zaklapl desky a vstal od stolu.

    Čeho si všimnout:
    - věta uvozovací začíná jako běžná věta, ale končí dvojtečkou
    - pak následuje mezera (tu prosím nevynechávat. Je to stejné, jako když píšete mezeru za tečkou či čárkou.)
    - pak přijdou uvozovky. Správně by měly být ty první dole, ale protože na obyčejné klávesnici vám takové věci půjdou jen těžko, je přijatelné udělat je i nahoře.
    - následuje samotná přímá řeč (nezapomenout na velké písmeno na začátku). Končí interpunkčním znaménkem (zde tečkou), po ní zase uvozovky, tentokrát v každém případě nahoře.
    - další věta se už zase píše úplně normálně

    ___



    Varianta 3 - přímá řeč, po ní věta uvozovací
    OS: "Přímá řeč," věta uvozovací.

    Příklad A "Nenávidím tě," zašeptala Anna a dál zírala z okna.
    Příklad B "Nenávidím tě!" vykřikla Anna a prudce se obrátila čelem k Richardovi.

    Čeho si všimnout:
    - první jde přímá řeč, takže zase uvozovky a velké písmeno.
    - na konci přímé řeči pozor - pokud by končila sama o sobě tečkou, jako v příkladu A, napište místo ní čárku. Pokud končí jiným znaménkem (vykřičník, otazník, tři tečky), napište ho normálně, tak jako v příkladu B.
    - věta uvozovací začíná malým písmenem. Končí jako běžná věta.

    ___



    Varianta 4 - přímá řeč, věta uvozovací, přímá řeč (nic horšího už se vám nestane)
    OS: "Přímá řeč," věta uvozovací, "přímá řeč."

    Příklad: "Jak jsem řekla," pronesla Anna tiše, "neudělám to."

    Čeho si všimnout:
    - začátek je úplně stejný jako varianta 3. Uvozovky, přímá řeč s velkým písmenem, na konci čárka nebo jiné znaménko (ale nikdy ne tečka). Pak přijde věta uvozovací s malým písmenem na začátku.
    - na konec věty uvozovací napíšete čárku
    - následují uvozovky, přímá řeč s malým písmenem (protože to vlastně není začátek nové věty, ale pokračování staré), na konci interpunkční znaménko (jakékoliv se vám tam hodí) a uvozovky.

    ___



    Tak, a to je všechno, pěkně prosím. Žádné další varianty už se v jazyce českém nevyskytují, pokud je mi známo.
    Také se chci omluvit všem, kteří snad mají pocit, že tenhle článek - nebo některá jeho konkrétní část - urážejí jejich inteligenci. Věřte, nechci nikoho podceňovat nebo z něj dělat idiota. Za tu dobu, co jsem opravovala články, jsem ovšem viděla mnoho způsobů, jak se vypořádat s přímou řečí, a některé z nich byly opravdu svérázné. Navíc, co jednomu může připadat samozřejmé, druhého nemusí napadnout vůbec - není to známka snížené inteligence, jen rozdílných způsobů uvažování. Proto jsem vysvětlování pojala takhle - podrobně a (hluboce doufám, že) srozumitelně.
    Pokud kdokoliv přijde na způsob, jak by se to dalo napsat srozumitelněji, budu mu velmi vděčná a příslušný autorův článek (či co z toho autor udělá) sem určitě bez otálení vyvěsíme.


    A nakonec, pro kreativní jedince, kteří si chtějí hned vyzkoušet přímou řeč v praxi, nebo je prostě jen napadlo, jak by to mohlo být dál...
    Výzva!
    Co takhle navázat na situaci v příkladech a rozvinout příběh Anny a Richarda? Napište své krátké pokračování jako komentář ke článku. O co těm dvěma vlastně jde, co? wink