Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lektvary a elixíry

Lektvary P - S

Lektvary a elixíry
Vložené: marci - 26.03. 2013 Téma: Lektvary a elixíry
marci nám napísal:

LEKTVARY  P - S

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

P

Paměťové lektvary
Memory potions, pamäťové elixíry


Přísady:            zmíráček, pírka (Jobberknoll)

Použití:              pravděpodobně posílení paměti, možná navrácení vzpomínek (nepotvrzeno)

Poznámka:

  • Zmíráček je modře skvrnitý ptáček, který nevydá jediný zvuk až do okamžiku své smrti, kdy vyrazí táhlý skřek sestávající se ze všech zvuků, jež za svůj život slyšel, zopakovaných pozpátku. (FZ)

 

Peruánský instantní zatmívací prášek
Instant darkness powder, peruánsky prášok okamžitej tmy 


Přísady:            neznámé, dováží se z Peru

Použití:            

  • rychlozatmívací prášek
  • Sortiment Kratochvilných kouzelnických kejklí bratří Weasleyových.

Poznámka:      

  • S práškem se seznamujeme, když Harry s přáteli poprvé navštíví Kratochvilné kouzelnické kejkle.  
  • Bratři Weasleyové zřejmě své zboží prodávají komukoli bez omezení, takže Peruánský instantní zatmívací prášek použijí Smrtijedi, když proniknou rozplývavou skříní do Komnaty nejvyšší potřeby a utečou tak ostraze. (HP6)

 

Pohodový lektvar
Draught of Peace, Odvar pokoja

Přísady:            měsíční kámen drcený

                          šťáva z kýchavice, 2 kapky

Postup:             

  • Dodržování postupu je velmi důležité, při větším množství některé z přísad může poživatel lektvaru upadnout do hlubokého spánku, ze kterého se nemusí probudit.
  • Směs je třeba míchat přesně stanoveným počtem pohybů nejprve po směru a pak proti směru hodinových ručiček a teplotu plamene je třeba snížit na přesně stanovenou úroveň a udržovat ji přesně stanovený počet minut před přidáním poslední přísady.
  • Po přidání drceného měsíčního kamene třikrát zamíchat proti směru hodinových ručiček.
  • Sedm minut povařit.
  • Přidat dvě kapky šťávy z kýchavice.
  • Při správném postupu by měly v průběhu vaření z lektvaru stoupat obláčky stříbřité páry.

Použití:            

  • utišení úzkosti a zklidnění
  • součást osnov pátých ročníků, často se vyskytuje u NKÚ

Poznámka:      

  • Pohodový odvar se pokoušel Harry uvařit v pátém ročníku, přičemž zapomněl přidat šťávu z kýchavice a z jeho kotlíku stoupal šedý dým. Profesor Snape samozřejmě přesně poznal příčinu a nechal Harryho pokus zmizet, takže ten nebyl klasifikován. (HP5)

 

Posilující odvar
Invigoration Draught, Povzbudzujúci odvar


Přísady:            neznámé

Použití:            

  • povzbuzení organismu (pravděpodobně)

Poznámka:      

  • Jeden z mála lektvarů, který zvládl Harry Potter při hodině uvařit, protože jej profesor Snape aktuálně ignoroval. Bohužel lahvička se vzorkem hotového odvaru se „náhodou“ rozbila, a když chtěl Harry naplnit novou, zjistil, že jeho kotlík mezitím snaživě vyčistila Hermiona. Harry s ní poté nemluvil a dlužno podotknout, že bych se mu v této situaci ani nedivila. (HP5)

 

Posilovací roztok
Strengthening Solution, Posilňujúci roztok

Přísady:            krev salamandra

                          šťáva z granátových jablek

Postup:             

  • příprava roztoku je dvoufázová, tekutá směs se připravuje s předstihem a nejméně týden zraje
  • výsledný lektvar je tyrkysově modrý

Použití:            

  • V knize není uveden rozdíl mezi Posilovacím roztokem a Posilujícím odvarem, ale roztok bude zřejmě silnější nebo nebezpečnější, protože profesorka Umbridgeová by uvítala jeho vypuštění ze školních osnov.

Poznámka:      

  • Posilovací roztok vyráběli studenti pátého ročníku s profesorem Snapem, přičemž na hodině byla coby inspekce přítomna profesorka Umbridgeová. Harry tak pečlivě sledoval její výslech profesora Snapea, že svůj celkem vydařený lektvar opět pokazil. (HP5)

 

Postaršovací lektvar
Ageing Potion, Elixír starnutia


Přísady:            neznámé

Použití:   

  • Učiní osobu starší. Je pravděpodobné, že čím více lektvaru se vypije, tím více se zvýší věk, jedna kapka posune fyzický věk o několik měsíců.

Poznámka:      

  • Poprvé nás s lektvarem seznamují v HP4 Fred a George Weasleyovi, kteří hodlali s jeho pomocí ošálit věkovou hranici vytyčenou Albusem Brumbálem kolem Ohnivého poháru. (HP4)

 

Protijedy
Antidotes, protijedy


Přísady:   Různé, často se používá mandragora a většinu jedů neutralizuje bezoár.

Postup:             

  • Pomocí Scarpinova odhalovacího kouzla (viz Lexikon kouzel) identifikujeme jednotlivé složky jedu.
  • Vybereme protijedy působící na jednotlivé přísady.
  • Golpalottův třetí zákon říká, že protijed na kombinovaný jed musí být víc než jen souhrn protijedů na každou z jednotlivých složek zmíněného jedu, čili musíme určit dodatečnou přísadu, která téměř alchymickým způsobem tyto nesourodé prvky transformuje.    

Příklady protijedů:

  • většina jednoduchých jedů – bezoár (kámen, který se nachází v žaludku koz)
  • zkamenění – odvar z mandragory
  • Nadouvací roztok – protijed Splaskací lektvar

Poznámka:                

  • Protijedy existují proti většině jedů.
  • S bezoárem se samozřejmě seznamujeme při památné první vyučovací hodině profesora Snapea v HP1a jeho praktického využití jsme svědky při nešťastné otravě Rona Weasleyho v HP6.
  • V textu knih se dále zmiňuje protijed rušící příznaky Nápoje lásky, lektvar rušící působení Veritaséra a mnoho dalších, ovšem bez významných podrobností. (HP1, HP6)

 

Protijed na běžné jedy
Antidote to Common Poisons, Protijed na bežné jedy  

Přísady:            bezoár

                          standardní koření
                          roh jednorožce
                          bobulky jmelí           

Postup:             

  • Dej 1 bezoár do hmoždíře.
  • Rozdrť bezoár na jemný prášek.
  • Dej 4 špetky rozdrceného bezoáru do kotlíku.
  • Přidej 2 hrstky standardního koření do kotlíku.
  • Vař 5 sekund na střední plamen.
  • Mávni hůlkou nad kotlíkem.
  • Nech uležet a vrať se za 40 minut, máš-li cínový kotlík. Máš-li bronzový, nech uležet 34 minut, v měděném nech uležet 30 minut.
  • Přidej roh jednorožce.
  • Zamíchej obsah kotlíku dvakrát po směru hodinových ručiček.
  • Přidej 2 bobulky jmelí.
  • Zamíchej dvakrát proti směru hodinových ručiček.
  • Mávni hůlkou nad hladinou.

 

Poznámka:         Překlad MagicLady (Pottermore)

 

R

Rychlopomáda pro váš hladký vlas
Sleekeazy's Hair Potion, vyrovnávací elixír


Přísady:            neznámé

Použití:             narovná i hřívu Hermiony Grangerové

Poznámka:      

  • Hermiona použila rychlopomádu při přípravě na vánoční ples a všechny okouzlila svojí proměnou, nicméně již následující den měla na hlavě svoji standardní cupaninu, neboť každodenní aplikace rychlopomády jí připadala příliš pracná. (HP4)

 

S

Sérum pravdy (viz Veritasérum)
Truth serum, sérum pravdy

 

Splaskací lektvar
Deflating Draught,  Odvar spľasnutia


Přísady:            neznámé

Použití:             protijed k Nadouvacímu roztoku (viz)

Poznámka:                

  • Splaskací lektvar pohotově použil Severus Snape, aby vyléčil studenty zasažené Nadouvacím roztokem při kalamitě, kterou mu ve třídě způsobil Harry Potter. (HP2)

 

Sršící roztok
Scintillation Solution, (v slov. verzii nepreložené) 


Přísady:            neznámé

Poznámka:                

  • Se Sršícím roztokem ani s jeho účinky se v knihách o Harry Potterovi neseznámíme. Sršící roztok je součástí reklamního příbalového letáku „Rychločáry, korespondenční kurz pro začátečníky“, který objevili Harry Potter a Ron Weasley ve Filchově kabinetu. (HP2)

 

Škrticí plyn
Garrotting Gas, škrtiaci plyn


Přísady:            neznámé

Použití:            

  • Efekt zřejmě navozuje pocit dušení, což účinně chrání prostor před vetřelci.

Poznámka:      

  • Když si Harry plánoval návštěvu kabinetu profesorky Umridgeové, aby si pomocí letaxového spojení ověřil, zda je Sirius v bezpečí na Grimmauldově náměstí, navrhla varovat nevítané vetřelce hrozbou zamoření chodby škrticím plynem Ginny, aby zajistila Harrymu soukromí. Něco podobného chtěla použít také dvojčata před svým odchodem z Bradavic. (HP5)

 

Škytací roztok
Hiccoughing Solution, Štikútajúci elixír


Přísady:            neznámé

Poznámka:      

  • Škytacím roztokem chtěl Draco Malfoy v šestém ročníku pobavit Horáce Křiklana, ale ten jeho výrobek označil pouze za ucházející a měl oči jen pro Harryho Euforii. (HP6)

 

 



Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lektvary P - S Od: Snapea - 27.03. 2013
Lektvary mne vždy fascinovaly a fascinovat budou! Marci ani nevíš, jakou mi jimi děláš radost:-))) Až budou kompletní, tak si je s největší pravděpodobností vytisknu a přidám do knihovny v obývacím pokoji, kde mám své nejmilejší knihy a samozřejmně HP kolekci knih a DVD:-)) Díky Marci, vážně moc!!:-)
Re: Lektvary P - S Od: marci - 27.03. 2013
Tak to s tím tiskem počkej - ráda bych ještě zpracovala lektvary z Elysejského klíče Také mám svoji TOP knihovničku: jeden foch - HP (knihy, DVD a ostatní), druhý foch - Tolkien (knihy, DVD a ostatní) další foch - Pratchett, Lukjaněnko atd. Mám svoji knihovničku ráda (ty tři zbylé knihovny také, samozřejmě   ) Děkuji moc, Snapeo, za Tvoje vyjádření - udělala jsi mi obrovskou radost a moc si toho vážím. Díky

Re: Lektvary P - S Od: denice - 26.03. 2013
Tak už jsem začala číst HP 1, je to tvoje zásluha, víš? Lektvary si zase užívám - tentokrát zaujala Hermionina standardní cupanina a pak u Škytacího roztoku jsem se rozlítostnila, jak Dráčka zase nespravedlivě opominuli... Díky.
Re: Lektvary P - S Od: marci - 26.03. 2013
:D Ale to mě těší Jo, s tím Dracem máš pravdu - nechci se rozčilovat, to už jsem dnes udělala při komentování "And We All Fall Down", ale Křiklan byl vedoucí Zmijozelu - člověk by čekal, že bude nad svojí kolejí trochu držet ruku (jako všichni ředitelé). To by ovšem nesměl lézt Brumbálovi do zadku No, tak jsem se zase natlakovala Díky moc za komentář, denice, a užij si čtení
Re: Lektvary P - S Od: Lupina - 26.03. 2013
Natlakovala Bacha na upouštění páry ušima, ať si je nespálíš Si myslím, že Křiklan opomíjel Draca i z toho důvodu, že to byl v podstatě srab. Bál se Smrtijedů, nechtěl mít nic společného s jejich dětmi. Smutné, ale i to by bylo možné.

Re: Lektvary P - S Od: solace - 26.03. 2013
Vďaka za ďalšiu dávku elixírov, marci. Najviac ma zaujal spôsob identifikácie jedu a následnej výroby protijedu. Páči sa mi najmä znenie Golpalottovho tretieho zákona - naozaj sofistikovaná definicia:-)) A momentálne by sa hodil posilňujúci roztok (odvar by asi nestačil), aby som bola rýchlo fit a mala chuť prekladať.
Re: Lektvary P - S Od: marci - 26.03. 2013
Golpalottův zákon vychrlila Hermiona na Křiklana v osmnácté kapitole HP6 Pravda - posilovací roztok by měly překladatelky odstávat na předpis, aby čtenáři netrpělivě čekající na kapitoly nemuseli užívat antidepresiva děkuji moc za komenář, solace, a držím palce, abys brzy fit byla i bez zásahu magie

Re: Lektvary P - S Od: Lupina - 26.03. 2013
Úžasné jako vždy. Tak já bych teď brala pohodový lektvar. A možná trochu zmiňované euforie. Hormonální výkyv způsobil dvoudenní deprese, ani jsem nepřekládala. Takže něco na náladu by se šiklo. :-) Jak já závidím kouzelníkům... Díky, marci, zase skvělé. Tvé poznámky u lektvarů nikdy nezklamou :-)
Re: Lektvary P - S Od: marci - 26.03. 2013
... tak mě napadá, že z dlouhodobého horizontu bych ještě brala splaskávací lektvar. Alespoň jednu malou dávku!!! :/ No jo, holt nám není dáno Ale sklenka dobrého červeného někdy ten pohodový lektvar docela nahradí, ne? Děkuji moc za koment, Lupinko. Pauza v překládání je v tvém případě zanedbatelný jev - překládáš rychlostí bradavického expresu, takže náskok máme slušný Díky za všechno

Re: Lektvary P - S Od: anonym - 26.03. 2013
taký posilujúci elixír by mohol byť niekedy fajn.
Re: Lektvary P - S Od: marci - 26.03. 2013
Ani nemluv. Já se te´d vrátila z angličtiny - rozhodně by se mi šiknul, plus dávka paměťového elixíru (pravidelně se mi nenahazují slovíčka, která bych měla běžně znát) Díky za komenták, anonyme

Re: Lektvary P - S Od: arkama - 26.03. 2013
Pohodový lektvar by sa mal dať normálne spraviť Kýchavica mi síce na záhrade nerastie, ale mesačný kameň doma mám. Zaujímavý je ten bezoár, vždy sa zabudnem opýtať môjho veterinára, či je možné, aby mala koza v žalúdku kameň. Ono to môže byť vcelku pravda. Škoda, včera som tam bola Toto mu asi volať nebudem, už aj tak si chudák myslí, že som šibnutá ) Radšej osobne...
Re: Lektvary P - S Od: marci - 26.03. 2013
Blahopřeji k prvnímu komentu Jsi sova nebo ranní ptáče?? Docela bych chtěl sledovat Tvůj dialog s veterinářem, obzvláš´t kdyby vyzvídal, proč se ptáš Díky moc za komentář, arkamo. Tvoje glosy mě vždycky pobaví
Re: Lektvary P - S Od: arkama - 26.03. 2013
Ja mám pocit, že v noci som sova a ráno so sliepkami ) Nech idem spať kedykoľvek, po 6tich hodinách som hore. To je prekliatie Tú kozu vyzistím, on to zvládne:)

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lektvary - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lektvary - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.04. 2013Lektvary - Elysejský klíč
.Lexikon: ( marci )30.03. 2013Lektvary T - Z
.Lexikon: ( marci )26.03. 2013Lektvary P - S
.Lexikon: ( marci )23.03. 2013Lektvary M - O
.Lexikon: ( marci )19.03. 2013Lektvary L
.Lexikon: ( marci )16.03. 2013Lektvary E - K
.Lexikon: ( marci )12.03. 2013Lektvary A - D
.Lexikon: ( marci )11.03. 2013Lektvary