Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lektvary a elixíry

Lektvary M - O

Lektvary a elixíry
Vložené: marci - 23.03. 2013 Téma: Lektvary a elixíry
marci nám napísal:

LEKTVARY  M - O

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.


M

Mast na léčení modřin
Burn-healing paste, účinný odstraňovač modrín


Přísady:            neznámé

Použití:            

  • hustý žlutý krém na odstraňování modřin
  • i na zvlášť odolné modřiny působí do hodiny

Poznámka:      

  • Fred a George Weasleyovi museli tuto mast vynalézt, aby dokázali odstranit modřiny, které způsoboval jejich žertovný boxovací dalekohled. (Při pohlédnutí do okuláru narazila do oka pěst na pružině, jak na vlastní oko vyzkoušela Hermiona Grangerová v Doupěti.) (HP6)

 

Matoucí a ohlupující utrejchy
Confusing and Befuddlement Draugt, Mätúci a zatemnňujúci odvar

Přísady:   lžičník lékařský

                 libeček
                 bertrám

Použití:            

„... Největších oučinků toto bejlí dosahuje při zánětlivých mozku chorob vyvolávání, pročež často užitek nachází v přípravě utrejchů matoucích a ohlupujících, kde cílem mága jest prchlivost a lehkomyslnost přivoditi…“ (HP5, překlad Pavel Medek)

Poznámka:      

  • V osmnácté kapitole HP5 Harry bere do ruky učebnici kouzelných formulí, aby dokončil jakési pojednání, vzápětí však usíná nad výše uvedeným textem. Co dodat – buď jsou kouzelnické učebnice komplexní, nebo přešel k dalšímu předmětu, aniž to bylo zaznamenáno. Každopádně ho čtení o matoucích odvarech uspalo a zdálo se mu o chodbě vedoucí k tajemným dveřím na odboru záhad. (HP5)

 

Matoucí odvar (viz Matoucí a ohlupující utrejchy)
Confusing Draugt, Mätúci a zatemňujúci odvar 

 

Matoucí utrejch
Confusing Concoction, mätúci odvar


Přísady:            neznámé

Poznámka:      

  • Součást závěrečných zkoušek třetího ročníku bradavické školy čar a kouzel. (HP3)

 

Mnoholičný lektvar
Polyjuice Potion, odvar všehodžúsu

Přísady:   denivky louhované 21 dní (v originále lacewing flies,
http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysopidae ; podle mých skromných botanických znalostí je denivka rostlina, nicméně po značném úsilí jsem našla, že se opravdu jedná o síťokřídlý hmyz, jehož zástupce se v českém jazyce nazývá denivka zlatohlavá.)
                 pijavice
                 žabník trhaný za úplňku
                 truskavec
                 roh dvojrožce lidožravého, rozemletý
                 kůže z hřímala, nastrouhaná
                 vlas nebo jiný kousek někoho, v koho se chceme proměnit

Postup:   

  • pijavice, žabník, truskavec a denivky se musí povařit a louhovat 21 dní
  • rozemletý roh dvojrožce a kůže z hřímala se přidává v druhé fázi
  • správně připravený lektvar má vzhled a konzistenci hustého, tmavého bahna
  • vlas nebo jiná část zvolené osoby se musí přidat až těsně před požitím, po jeho vložení lektvar různě mění barvu
  • lektvar účinkuje přesně hodinu, další dávkou lze účinek prodloužit
  • NIKDY nepoužívat část zvířete!!!

Použití:

  • Dočasná přeměna na jiného člověka.

Poznámka:

  • Podrobný recept v knize „Lektváry nejmocnější“.
  • Poprvé se s Mnoholičným lektvarem setkáváme v HP2, kde se Harry a Ron potřebují proměnit v Crabbeho a Goyla, aby zjistili, kdo je Zmijozelův dědic. Hermiona Grangerová se chtěla proměnit v Millicent Bulstrodeovou, ale použitý chlup byl kočičí a Hermiona musela být hospitalizována u madame Pomfreyové.
  • V HP4 používá Mnoholičný lektvar po celý školní rok Barty Skrk junior a vydává se za Alastora Moodyho.
  • HP7 proniknou pomocí tohoto lektvaru Harry, Ron a Hermiona do přísně střeženého Ministerstva kouzel, aby se zmocnili viteálu.
  • V HP6 varuje Ministerstvo kouzel před zneužíváním Mnoholičného lektvaru Smrtijedy a doporučuje používat kontrolní otázky pro ověření totožnosti osob. (HP2)

N

Nadouvací roztok
Swelling Solution, Roztok puchnutia


Přísady:            ježík, oči

Poznámka:                

  • Roztok je součástí výuky lektvarů druhých ročníků. Při jeho výrobě hodil Harry Potter do kotlíku Gregoryho Goyla raubířskou rachejtli. Mnoho studentů bylo při následném výbuchu roztokem zasaženo a nastalý zmatek využila Hermiona Grangerová k proniknutí do Snapeova kabinetu, kde ukradla ingredience nutné pro výrobu Mnoholičného lektvaru.  (HP2)

 

Nápoj lásky
Love potion, Nápoj lásky/elixír lásky

Přísady:   popelec, zmrazená vejce (
Ashwinder)
      (Popelec je hádek, který se rodí v dlouho hořícím nehlídaném magickém ohni. Zmrazená vejce se mohou jíst celá jako lék proti zimnici. (FZ))

Postup:   

  • Není znám, nicméně nepůsobí trvale a je nutné jej dávkovat podle hmotnosti osoby, která má nápoj požít a podle míry posedlosti, která má být vyvolána.
  • Účinky Nápoje lásky časem samovolně odeznívají, ale lze je obnovovat podáváním dalších dávek.

 

Použití:   

  • Nápoje lásky neprobouzí skutečnou lásku, pouze navozují pocit silného poblouznění nebo posedlosti, což z nich činí velmi nebezpečné lektvary.
  • Existuje protilék, který účinky Nápoje lásky neutralizuje. Postižený si poté ovšem pamatuje, jak si pod vlivem nápoje počínal, což může být značně nepříjemné.

Poznámka:                

  • Nejúčinnější z elixírů lásky je „Amorův šíp“ (Amortentia)(viz), protože pravděpodobně působí na podvědomou náklonnost k určité osobě.
  • Úplně poprvé se o Nápoji lásky zmiňuje Zlatoslav Lockhart, když o dni svatého Valentýna vyzývá studenty, aby o tento lektvar požádali profesora Snapea.
  • Nápoj lásky „Amorův šíp“ (viz) byl studentům šestých ročníků představen profesorem Křiklanem.
  • Nápoje lásky patří do sortimentu nabízeného v obchodě bratrů Weasleyových a čokoládovou bonboniéru s obsahem Nápoje lásky věnovala v HP6 Harrymu Romilda Vaneová, což následně odnesl Ron Weasley.
  • Nápoji lásky vděčí kouzelnický svět také za zrod Voldemorta, neboť jeho matka Meropa Gauntová jím okouzlila Toma Raddlea mladšího, budoucího otce Pána zla. (HP2, HP6)

 

Neodhalitelné jedy
Undetecable Poisons, Neodhaliteľné elixíry


Přísady:            neznámé

Poznámka:      

  • Kupodivu se jedná o učební látku třetích ročníků bradavické školy čar a kouzel, soudě podle pojednání, které v HP3 Harry Potter sepisoval pro profesora Snapea. (HP3)

O

Odpuzovač žravých slimáků
Flesh-Eating Slug Repellent, mäsožravý prostriedok proti slimákom 


Přísady:            neznámé

Poznámka:                

  • Pravděpodobně nepříliš legální prostředek, který (podle svých slov) sháněl Rubeus Hagrid v Obrtlé ulici. (HP2)

 

Odvar z chejru
Gillywater, Fialková voda


Přísady:            Chejr vonný (Cheiranthus cheiri), žlutě kvetoucí dvouletka s omamnou vůní    (též známá jako fiala žlutá)

Poznámka:      

  • Nejedná se o klasický lektvar, ale o oblíbené pití Minervy McGonagallové, kdykoli zavítala ke Třem košťatům. Uvádím ho zde na počest ctihodné profesorky přeměňování. (HP3)

 

Ohlupující odvar (viz Matoucí a ohlupující utrejchy)
Befuddlement Draugt, zatemňujúci odvar 

 

Ostrovtipný lektvar
Wit-Sharpening Potion, elixír na bystrenie umu

Přísady:   skarabeus, více rozdrcených

                 oddenky zázvoru, nakrájené
                 žluč pásovce

Poznámka:      

  • Součást školních osnov pro čtvrté ročníky bradavické školy čar a kouzel. Během přípravy tohoto lektvaru se Ron Weasley dozvěděl, že Viktor Krum pozval Hermionu do Bulharska a výuku narušil Igor Karkarov, který chtěl s profesorem Snapem prodiskutovat probouzející se Znamení zla na své ruce. (HP4)

 

Oživovací odvar z mandragory
Mandrake Restorative Draught, Životodarný odvar z mandragory


Přísady:            mandragora (pochopitelně)

Použití:            

  • Mandragory se obecně používají k přivedení přeměněných, nebo zakletých osob do původního stavu.
  • Oživovací odvar je speciální lektvar pro oživení zkamenělých osob.

Poznámka:                

  • Oživovací odvar z mandragor připravil Severus Snape v knize Harry Potter a Tajemná komnata, aby oživil zkamenělé studenty Collina Creeveyho, Justina Finch-Flechleyho, Penelopu Clearwaterovou, Hermionu Grangerovou, kočku paní Norrisovou a Skoro bezhlavého Nicka. Osobně by mě zajímalo, jak madam Pomfreyová přiměla „sochy“ polknout lektvar a už vůbec nechápu, jak mohl lektvar pozřít duch. Nicméně stalo se. (HP2)

 



Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lektvary M - O Od: solace - 24.03. 2013
Vďaka za ďalšiu časť elixírov, marci. Mohla by som ich piť, iba ak by som nepoznala ich zloženie :-)) pijavice, skarabeus, hřímal... no fuj! Tiež sa pripájam k názoru, že odvar z mandragory bol postihnutým osobám vkúzlený do žalúdka. Čítala som niekoľko ff, kde sa podobným spôsobom podávali elixíry, keď bol niekto v bezvedomí. A tak ma napadlo, prečo sa to nevyužívalo aj pri elixíroch s odpornou chuťou? Jednoducho vkúzliš a hotovo!
Re: Lektvary M - O Od: marci - 24.03. 2013
Možná aby se jejich užívání nezneužívalo?? Takto si každý mnohokrát rozmyslel, než nějaký polkl Já bych rozhodně měla problém lektvar v sobě i udržet, kdybych znala složení... Děkuji moc za komentík, solace

Re: Lektvary M - O Od: Snapea - 24.03. 2013
Marci, díky!;-) Tak si myslím, že jsem jako malá spadla do nadouvacího roztoku a pekelně dlohou se v něm louhovala.....:-DDD Fuj, vždy při představě toho, že bych měla požít Mnoholičný lektvar, se mi hrůzou ježí vlasy:-P:-D Díky moc Marci, zd další dávku Lektvárků!;-)
Re: Lektvary M - O Od: marci - 24.03. 2013
No, já v dětství ne, ale teď mi ho asi někdo poťouchle tajně kape do kafe Škoda, že nemám v zásobě splaskávací lektvar Díky moc za komentík, Snapeo

Re: Lektvary M - O Od: arkama - 24.03. 2013
Takže z tohoto tu potrebujem only recept na Neodhaliteľné jedy! To ako možeš takto odflaktuť takú závažnú časť Lektvarov M-O ?? DDDDDD
Re: Lektvary M - O Od: marci - 24.03. 2013
Jenom jedy?? To já bych si ještě navařila do zásoby mast na modřiny, ostrovtipný lektvar - a samozřejmě frťánek odvaru z chejru by neškodil - když to chutnalo Minervě, pozřela bych to taky. V nejhorším vylepšené panákem whisky, jak radila denice Díky za koment, arkamo, snad budeš příště s výběrem použitelných lektvarů spokojenější
Re: Lektvary M - O Od: arkama - 24.03. 2013
Teraz proste len jedy ) Obsah je super, vycerpavajuci - len ten navod pri tých jedoch? No nic, zacnem tej susede varit ten brectan )

Re: Lektvary M - O Od: denice - 23.03. 2013
Odvar chejru? Jestli je to ta voňavá kytka, co roste na zahradě, tak si Minerva moc nepochutná. Ale třeba jí ho vylepšují panákem whisky. Denivka je opravdu květina, podobá se lilii a je žlutá nebo oranžová. Kvete jen jeden den, na jednom stonku je hodně postupně se rozvíjejících květů, tak se hodí do vázy. Měli jsme ji na zahradě. Že je to i hmyz jsem nevěděla, tak jsi mě zase kromě zábavného vzpomínání dovzdělala. V několika ff jsem četla, že bezvědomým osobám byl lektvar do žaludku vkouzlen, ale s tím duchem, to je tedy oříšek. Vůbec mě to nenapadlo Díky.
Re: Lektvary M - O Od: marci - 23.03. 2013
Denice, ty jsi génius! A já definitivně nejsem botanik Ani by mě nenapadlo si zadat "chejr" do vyhledávače, když už mi nic neříkal ten název. Považovala jsem to za novotvar Medků. No a vida - roste mi to na zahradě - akorát to znám pod jménem fiala vonná. Už jsem to doplnila - chtěla jsem dát i odkaz, ale pohříchu jsem našla jenom fotografie s pytlíky semen a nechci dělat nikomu reklamu...  A podotýkám, že bych si to také musela vylepšit nějakým frťanem, ale když lidi chlastají kaktusy v tekutém stavu.... proč ne chejr? U té denivky jsem už měla napsaný text, že netuším, kde přišli překladatelé ke křidélkům, když je to kytka, ale toto jsem raději porovnávala s originálním textem v knize a když jsem tam ta křidélka fakt našla, pátrala jsem na tetce wikipedii a našla. Také jsem se nestačila divit K oživovacímu roztoku z mandragor - Liz tady psala, že měla dojem, že se ty sochy odvarem potřou. To mě nenapadlo nikdy - hlasovala bych pro to vkouzlení Díky moc za komentář a inspiraci, denice, jsi úžasná

Re: Lektvary M - O Od: Lupina - 23.03. 2013
Parádní. Opět :-) Brala bych rozhodně Odpuzovač slimáků. Kterési léto byli totálně žraví a já musela každý večer na lov, aby mi něco vykvetlo. Ještě teď mi je mírně nevolno. A toho léta slimáci zvítězili. Manžel i návštěvy se však bavili :-D
Re: Lektvary M - O Od: marci - 23.03. 2013
To mi povídej! Taky s nimi bojujeme! Večer nám lezou zpod kdejakého keře jako při invazi v Normandii... Zkoušeli jsme ledascos, nejjednodužší je manželova metoda, který obuje pevné boty a rozdupává. Výsledný humus se spláchne hadicí... nechutné, ale účinné. Ty mrchy přežijí jinak vše Máme sice nějaký sajrajt, který se sype okolo významných kytek, ale těžko to můžeme sypat po celé zahradě, že... Moc a moc děkuji za komentík, Lupinko

Re: Lektvary M - O Od: Liz - 23.03. 2013
Líbí se mi poznánka u matoucích a ochlupujících utrejchů.  Jinak já si u odvaru z mandragory vždycky myslela, že jím ty sochy pouze potřela. Jinak mám ještě pocit, že zkamenělá skončila i přítelkyně Percyho Penelopa.
Re: Lektvary M - O Od: marci - 23.03. 2013
Máš výbornou paměť - Penelopu jsem doplnila, díky. Hm, věřila bys, že mě to potření vůbec nenapadlo? :) Ale je to logické... uvidím, třeba to ještě změním. Každopádně veliké díky za připomenutí a vůbec celý komentář, Liz :)

Re: Lektvary M - O Od: anonym - 23.03. 2013
odstraňovač modrín by bol praktický a všehodžús by mohol spôsobiť zmätok.
Re: Lektvary M - O Od: marci - 23.03. 2013
Jo jo, odstraňovač modřin je využitelný pro malé i velké přiznám, že by mi někdy vyhovoval nějaký neodhalitelný jed a právě teď bych nepohrdla odvarem z chejru, i když to zní hrozně Díky za komentík, anonyme

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lektvary - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lektvary - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.04. 2013Lektvary - Elysejský klíč
.Lexikon: ( marci )30.03. 2013Lektvary T - Z
.Lexikon: ( marci )26.03. 2013Lektvary P - S
.Lexikon: ( marci )23.03. 2013Lektvary M - O
.Lexikon: ( marci )19.03. 2013Lektvary L
.Lexikon: ( marci )16.03. 2013Lektvary E - K
.Lexikon: ( marci )12.03. 2013Lektvary A - D
.Lexikon: ( marci )11.03. 2013Lektvary