Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Preklady jednorazoviek od Morgany

Svedok

Preklady jednorazoviek od Morgany
Vložené: Jimmi - 24.04. 2012 Téma: Preklady jednorazoviek od Morgany
Morgana nám napísal:

Witness

Autor: balletlover

Originál:  http://www.fanfiction.net/s/7569249/1/Witness

Stav: autorka súhlasila s prekladom

 

 Svedok

Preklad:
 Morgana

Beta read: -

 Prístupnosť: K+

Pairing: Dramione

 Žáner: Dráma


Zhrnutie: Strela sa chvíľu vznášala pri jeho tvári, akoby mu ponúkala druhú šancu chytiť ju. Opätovne pozrel na chrabromilčankinu stále šokovanú tvár, a predtým, ako by si oslobodenie okrídlenej loptičky mohol rozmyslieť, zmizla mu z dohľadu.

Vedel, že ona je jediným svedkom tohto jeho činu...

...a bol si istý, že ho nikdy neprezradí...

...nik o tom nemusel vedieť...

Teraz sa to už nikto iný ani nedozvie.


   Postavy v tomto príbehu sú majetkom JKR, autorky ságy Harryho Pottera. Duševné vlastníctvo prekladov rôznych mien, názvov a miest patrí: pánom Medkom, ktorí túto ságu preložili do češtiny a p. Petrikovičovej a p. Kralovičovej, ktoré ju preložili do slovenčiny. Autorské práva k tejto konkrétnej poviedke vlastní balletlover.


Pár slov prekladateľa: Dnes tu pre vás mám poviedku o niečo pesimistickejšiu, i keď som ju prekladala ako darček , keďže sa mi minulotýždňový test tak vydaril...

Je o chlapcovi, ktorý bol po celý svoj život nešťastný.

O metlobalovom zápase, ktorý všeličo zmenil.

O jednom tajomstve, ktoré spojilo dvoch úplne odlišných ľudí.

O nádeji.


Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.


 Svedok

Zaostávajú o 20 bodov. Ak by sa mu podarilo zmocniť sa ohnivej strely predtým, ako by to urobil Potter, tento zápas by vyhrali. Jeden zo slizolinských triafačov  chytil prehadzovačku, a teraz s ňou mieril k chrabromilskému bránkovisku. Všetci to uprene sledovali. Zdalo sa, že sa im chrabromilčania rozhodli tých desať bodov venovať, pretože Weasleymu sa v jeho nekonečnej hlúposti nejakým spôsobom podarilo zošmyknúť sa dolu hlavou z metly, a teraz visel len čistým zázrakom. Metal sa vo vzduchu ako chrobák a snažil sa zo všetkých síl vyhupnúť naspäť.

V tom Draco uvidel pri slizolinských bránkach ohnivú strelu. Potter sa zdal byť zamestnaný pozorovaním svojho priateľa, ako okolo seba bezcieľne kope, aby sa dostal späť do hry, no zatiaľ so žiadnym úspechom. Pomalými pohybmi sa presúval na domáce územie a snažil sa vyzerať nenápadne. Zatiaľ sa mu svoje ciele veľmi dobre darilo kamuflovať. Oči každého človeka sa stále znepokojene upierali na Weasleyho. Dokonca i slizolinčania so záujmom sledovali tú scénu; ich samoľúbe výrazy tváre napovedali, že sú si istí, že v takomto stave nebude schopný odraziť útok, ktorý sa na neho chystal. Draco sa natiahol za strelou, ruky roztiahol, ako mu to len jeho telo dovoľovalo; všetko pre to, aby ju chytil. Oblapil prsty okolo chladného kovu a dav zaburácal.

Uškrnul sa. Cítil tú malú zlatú loptičku trepotať sa v jeho zovretej pästi. Časť divákov stále tlieskalo, kým od tých ostatných bolo počuť len hlasné „Búúú!“ a posmešné poznámky. Avšak niečo tu nesedelo. Tie posmešky bolo počuť prichádzať zo slizolinskej tribúny.

Keď pozrel smerom k divákom, uvidel, že sa všetky oči upierajú ku chrabromilskému bránkovisku. Weasley sa práve štveral na metlu a prehadzovačka, ktorá k nemu predtým mierila v rukách slizolinského triafača, bola teraz na metre ďaleko; oblúkom sa približovala k stredu ihriska. Smutne si uvedomil, že dôvodom toho hurhaja navôkol musel byť práve Weasley, ktorý odvrátil blížiaci sa útok náhodným kopom do prehadzovčky pri svojom pokuse navrátiť sa „do sedla“. V každom prípade, Draco chytil strelu; slizolin vyhral nad chrabromilom o sto štyridsať bodov.

Vyhrali, ale nikto si v jeho rukách tú trepotajúcu sa strelu nevšimol. Dokonca ani jeho kamaráti z fakulty. Dracova celoživotná realita; nikto sa o jeho úspech nezaujímal, a ani nestaral.


Zase raz ho otec potrestal. Lucius už dávno očakával, že sa u jeho syna objavia známky magických schopností. Draco má práve sedem rokov a nazlostene sedí na svojej posteli. Otcovi sa nejakým spôsobom podarilo očarovať dvere tak, aby sa nasledujúcu hodinu nedali otvoriť. Odomknú sa iba v prípade, že osoba za nimi preukáže magické schopnosti. Líce mu stále horelo od facky, ktorú od otca utŕžil.

Zobral hračkársku metlu ležiacu pri ňom a hodil ju o stenu. Mal chuť zdemolovať všetko v dosahu svojich rúk, no bol si vedomý toho, že trest by bol ešte krutejší, ak by sa opovážil  niečo také urobiť.

Nepríčetne hľadel na drahocennú vázu na svojom nočnom stolíku a prial si, aby si na nej mohol vybiť svoju zlosť. Hnev mu takmer dodal potrebnú odvahu; už-už sa chystal vstať a hodiť ju o stenu. V momente, ako sa rozhodol zdrapiť ju z miesta, zrazu tu namiesto vázy ležali len jej črepy. Bol ohromený a navyše mimoriadne vzrušený. Rozbehol sa ku dverám svojej detskej s očakávaním, že budú otvorené. Boli.

Vybehol odtiaľ pohľadať rodičov, aby im povedal o svojom veľkom úspechu. Pri behu kričal na všetky strany, no nikto mu neodpovedal. Po tom, ako poprehľadával niekoľko miestností v dome,  bol už presvedčený, že nikde nie sú. Zavolal na domového škriatka;  ten mu povedal, že jeho otec je na Ministerstve a matka išla navštíviť Parkinsovcov.


Zrovna prišiel z výletu do Šikmej uličky. Konečne vlastní svoj vlastný prútik. Vrátil sa do izby a začal ho skúšať. Vyskúšal levitovacie kúzlo na brku. Nič sa nestalo. Po hodine tréningu sa mu konečne podarilo zdvihnúť ho na päť centimetrov od zeme. Bol to prvý náznak mágie, ktorý sa mu podarilo dostať z nového prútika.

Hoci bol so sebou strašne spokojný, poučil sa a nerozbehol sa zdeliť túto dobrú správu otcovi. Počas večere to len tak medzi rečou spomenul. Lucius sa ho spýtal na výšku, akú dosiahol. Keď mu Draco odpovedal na otázku, zrazu si  uvedomil, že sám visí dole hlavou zo stropu.


Konečne je to prichystané. Dnes večer smrťožrúti vniknú do Rokfortu, a to len vďaka jeho práci na skrinke zmiznutia.

Keď Bellatrix vykročila zo skrinky do núdzovej miestnosti, začal ľutovať svoje rozhodnutie nedovoliť Snapeovi pomôcť mu. Usmiala sa na neho tým svojským šialeným úškrnom a povedala mu, aby ju nasledoval.

Ako tam tak hore na tej veži stál, bol v mysli Snapovi neskonale vďačný za to, že prišiel. Vedel, že riaditeľa nedokáže zabiť. Uvedomil si, že je to možno to najlepšie rozhodnutie, ktoré v živote spravil.

Crucio, ktoré naňho teta vyslala svedčilo, že ona bola presvedčená o opaku.


Tak, tu to máme. Bitku, ktorej výsledok rozhodne o záhube, či záchrane sveta.

Draco stál pri vchode do núdzovej miestnosti, kde ho pred minútou Potter vysadil a odišiel zachraňovať svet. Existuje skutok, ktorý by vyznel viac chrabromilskejšie ? Predsa len mu bol vďačný. Nie je natoľko hlúpy, aby si myslel, že by sa odtiaľ dostal bez pomoci. Naozaj chcel, aby Potter túto bitku vyhral.

Ľudia pobehovali sem a tam. Kliatby bolo počuť zo všetkých strán. Už sa mu viac nechcelo bojovať. Prepásol mnoho príležitostí, keď sa k nemu členovia Rádu sústredení len na svojich protivníkov, postavili chrbtom. Vedel, že by ich takýmto spôsobom mohol ľahko zabiť, no neurobil to. Nie je ani s nimi, ani proti nim. Nikto sa nikdy nedozvie, koľko životov sa rozhodol ušetriť.


Prehadzovačka bola znova v rukách slizolinských triafačov. Nikto si doteraz nevšimol, že Draco už zlatú strelu chytil.

Dokonca ani Potter, ktorý sa vznášal blízko chrabromilského bránkoviska a rozhliadal sa navôkol.

Ani komentátor, ktorý neustále mlel o nejakých nargloch; zdalo sa, že si vôbec neuvedomuje, že pred ním prebieha hra.

Nikto to nezbadal.

Nikto okrem nej.

Pozoruje ho, odkedy sa hra začala. V skutočnosti ho sleduje už od začiatku školského roku. Akoby o ňom vedela niečo, o čom ostatní ani netušili.

Vyzerá to tak, že ako jediná zachytila moment, kedy chytil strelu. Videl ju úplne jasne. Ona je jediným človekom, ktorý nesleduje prebiehajúci zápas o prehadzovačku. Nemala by sa však počítať. Draco vedel, že by to nikdy nevyzradila. Je príliš oddaná svojej fakulte na to, aby niekomu prezradila, čo videla.

On na rozdiel od nej môže. Stačí len zostúpiť zo svojho miesta a ukázať ľuďom zlatú loptičku vo svojej ruke; dať všetkým vedieť, že práve vyhral zápas v prospech slizolinu. Konečne by zožal slávu, ktorú si zaslúži... ale on to neurobí. Posledný krát sa pokochal pohľadom na tú malú zlatú loptičku vo svojej ruke a pustil ju.

Uvidel, ako sa jej oči pri tom geste zväčšili v prekvapení a ústa sa jej sformovali do O. Strela sa chvíľu vznášala pri jeho tvári, akoby mu ponúkala druhú šancu chytiť ju. Opäť pozrel na  chrabromilčankinu stále šokovanú tvár, a predtým, ako by si oslobodenie okrídlenej loptičky  mohol rozmyslieť, zmizla mu z dohľadu.

Vedel, že ona je jediným svedkom tohto jeho činu...

...a bol si istý, že ho nikdy neprezradí...

...nik o tom nemusel vedieť...

Teraz sa to už nikto iný ani nedozvie. 

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Svedok Od: Twilly - 09.07. 2012
Mimoriadny pohľad do hlbín Dracovej duše... vďaka za preklad

Re: Svedok Od: teriisek - 03.05. 2012
Přiznám se, že jsem asi úplně nepochopila, proč to Draco udělal. Jeho pocity chápu, ale ten důvod mi tam nějak chybí... Ale líbilo se mi to, děkuju za překlad! :)
Re: Svedok Od: Morgana - 03.05. 2012
ja som to pochopila tak, že to urobil hlavne pre seba. také sebecky nesebecké gesto. unavilo ho snažiť sa neustále o úspech za každú cenu, ísť aj cez mŕtvoly. lebo ho to celé doviedlo napokraj smrti. už chce len v pokoji žiť... 

Re: Svedok Od: Nade - 27.04. 2012
Byl to docela bolestivý pohled do nitra Draca Malfoye. Docela by mě zajímalo, jak na to Hermiona reagovala. Můžu se jen domýšlet. Díky, pěkný výběr.

Re: Svedok Od: sigurd - 27.04. 2012
Skvelá chuťovka. 

Re: Svedok Od: arilopek - 27.04. 2012
úžasné a přitom tak smutné, hrozně se mi tato jednorázovka líbila 

Re: Svedok Od: tigy - 24.04. 2012
Takže Dracovi stačilo to, že iba Hermiona bola svedkom jeho úspechu? Tak tomu hovorím sľubný koniec poviedky  Vyberáš si naozaj zaujímavé kúsky, Morgana, ale páčia sa mi  
Re: Svedok Od: Morgana - 25.04. 2012
musím trocha zmierniť napätie z čakania na moju kapitolovku :D tak si čas krátim takto....uf, už aby sa nejaka beta našla...
Re: Svedok Od: tigy - 25.04. 2012
Môžeš to skúsiť so mnou, ak chceš... viem, že betovať nie je jednoduché, mám v živej pamäti svoje zdesenie, keď mi Jimmi poslala späť moju úplne prvú kapitolu a bolo tam červené more z komentárov (našťastie nie gramatické chyby, skôr štylistické)  Ale odvážim sa povedať, že už je to lepšie 
Re: Svedok Od: Morgana - 25.04. 2012
dva krát mi nehovor, môžem ťa chytiť za slovo :D

Re: Svedok Od: Zuzana - 24.04. 2012
Myslím,že som zostala vyvalená asi podobne ako Hermiona. Bolo to zaujímavé a melancholicky pekné.

Re: Svedok Od: Jimmi - 24.04. 2012
No, toto je jedna z jednorazoviek, ktoré som od autorky čítala a zaujala až v originále. Jediné, čo sa mi na tom nezdalo to, bolo to, že v svete mágie závisí víťazstvo, či dôkaz chytenia loptičky na hráčovi, dokonca aj u nás sú kamery, vieš čo myslím? Počítadla predsa mali zareagovať samé, divné. Čo sa týka prekladu - úmyselne si ignorovala prítomný čas, v ktorom je začiatok a koniec napísaný? Len sa pýtam, nevšimla by som si to, nebyť tohoto (logický nezmysel): sa vznáša hore nohami nad stropom  (he finds himself hanging upside down from the ceiling.) - visel hlavou dole zo stropu. Nad stropom sa nedá visieť.  Inak v pohode. Dobre sa to čítalo. Ďakujem za preklad ďalšieho Dramione.
Re: Svedok Od: Morgana - 24.04. 2012
áno, urobila som to úmyselne, lebo niektoré vety sa jednoducho nedali tak napísať, a keď som nechcela, aby som mala polovicu v prítomnom a druhú polku v minulom, prepísala som to celé D. ach, ten blbý strop! už aby som mala betu...niektoré veci mi proste ani po treťom prečítaní neprijdú divné. P.S. o tých počítadlách ma to tiež zarazilo...no nech je ako chce, imaginácii sa medze nekladú;)
Re: Svedok Od: Jimmi - 24.04. 2012
Mne fakt nemusíš hovoriť, aké ťažké je prekladať niečo v prítomnom čase, viď Brko, ale myslím, že to autorka urobila naschvál, aby rozlíšila prítomnosť od spomienok. Tým minulým časom si navodila atmosféru, že sa to už stalo a ono sa to ešte len dialo, ak chápeš, čo tým myslím. Ale na kráse poviedky to neubralo, nieže to začneš opravovať :D A inak, vieš prečo ti to nepríde divné? Pretože poznáš originál. Musela by si mať dva týždne, mesiac odstup, aby si zabudla, pretože tebe je to vďaka originálu jasné, ale ak niekto originál nečíta, takéto veci si všimne. Vieš, koľkokrát sa to podarí mne? Horšie, keď na to neupozornia, po oprave by si to nemuseli všimnúť ďalší... idem ti to opraviť, dobre? 
Re: Svedok Od: Jimmi - 24.04. 2012
Ešte jedno "jazykové" okienko, ale je to skôr diskusia na fórum.  He knows she is his only witness. He also knows that she won't tell. No one had to know. No one else would ever know. (Teraz sa to už nikto iný ani nedozvie.) - nerieš svoj preklad! Pri preklade je strašne problematické would, aspoň mne kedysi robilo starosti, pretože klasické "by" je to minimálne. Pri rozprávaní v minulom čase je to vyjadrenie budúceho času. Odborne sa to myslím volá: vyjadrenie domnienky alebo očakávania z minulosti o budúcnosti. Mám k tomu celý článok na fóre. Lenže! V origináli je rozprávanie v prítomnom čase, takže toto sa nedá použiť a nebude to klasický budúci čas. Mohlo by to byť, že Nikto by sa to nikdy nedozvedel? Prepáč, klasický dramione fanúšik, hľadám náznaky i v slovkách, pretože to "by" dáva nádej, že raz by to mohlo prasknúť. Vieš, čo myslím, že? Blbosť, že? Dokelu, chcem pokračovanie. 
Re: Svedok Od: Morgana - 24.04. 2012
Určite to oprav, prosím ťa nechcem, aby to rušilo celkový dojem...niektoré veci som musela pretransformovať aôebo pripísať k nim niečo, ćo tam autorka nedala, aby som ilustrovala dej, ako som ho ja pochopila. a k tomu would: viem, o čo ti ide. musela som dlho- predlho rozmýšľať, ako to celé preložiť! nakoniec som sa rozhodla pre toto, a to práve preto, že tam niekoľko krát Draco opakuje, že ona to určite nikomu nepovie, je si istý, že by to neurobila. nežiada to od nej a je s tým zmierený- je to akousi útechou preňho. och, mňa dostali najmä tie konečné vety, a tiež som zaúpäla, že zrazu je le fin...tu sa to ešte aj pýta . povedať to slovami z názvu jednej časti Bones:  The beginnig in the end

Re: Svedok Od: kometa - 24.04. 2012
Morgano, ta byla zvláštní - a pěkná :-) Tvůj překlad se mi líbí a těším se na další kousky!
Re: Svedok Od: Morgana - 24.04. 2012
ako vidím, vyberám si samé zvláštne, že? :D

Re: Svedok Od: anonym - 24.04. 2012
vydarená poviedka.

Re: Svedok Od: denice - 24.04. 2012
Velmi zvláštní Draco. Je to nějaký druh pokání, nebo vyspěl natolik, že už výhru v famfrpálu nepovažuje za důležitou? Pokud to mělo zapůsobit na Hermionu, tak ze srdce doufám, že mu to vyšlo. díky.

Re: Svedok Od: JSark - 24.04. 2012
Chudáčik Dráčik. Fňuk. :(

Re: Svedok Od: Jacomo - 24.04. 2012
Fíha, to bylo zajímavé. Rozhodně mi to nepřišlo pesimistické - želmerlin, Dracovo neutěšené dětství je už poněkud klišé - spíš to bylo k zamyšlení. Dost by mě zajímalo, jestli tenhle zvláštní posun Dracova charakteru měl nějaké pokračování. Nebo jejich vztah. Díky moc za překlad.
Re: Svedok Od: Morgana - 24.04. 2012
tá charakteristika "pesimistickejšia" sa mala vzťahovať na môj predošlý výber- Dance   uvidíme, čo u balletlover ešte objavím, možno sa jej niečo podobného podarilo vytvoriť

Re: Svedok Od: iway - 24.04. 2012
a zaroven tak moc smutné... opravdu dobrý výběr !

Re: Svedok Od: Liz - 24.04. 2012
Tahle povídka mě oslovila, momentálně nemám víc slov. Moc pěkné.

Re: Svedok Od: Mex - 24.04. 2012
Ačkoli jsem spíše na hg/ss, tahle povídka mě zasáhla. Díky skvělý za překlad. Docela by mě zajímalo, jesli nemá nějaké pokračování.
Re: Svedok Od: Morgana - 24.04. 2012
Bohužiaľ, musím ťa sklamať, balletlover je skôr na one-shoty. Ale porozhliadnem sa, či nemá v repertoári niečo s podobnou temetikou, čo by mohlo nadväzovať... :)

Re: Svedok Od: myska111 - 24.04. 2012
Zajímavá povídka, pěkně se to četlo. Zvláštní pohled na Dracův život.

Re: Svedok Od: marci - 24.04. 2012
Musím říct, že mě tahle kraťounká povídka silně oslovila. Fakt působivá. A věrohodná. Ani mi nepřipadala pesimistická... spíš lehce nostalgická a melancholická... prostě mi při dnešním ránu sedla a já Ti moc děkuji za její výběr a skvělý překlad.
Re: Svedok Od: Morgana - 24.04. 2012
Ďakujem, som rada, že sa páčila. 

Prehľad článkov k tejto téme:

ideal_girl: ( Morgana )30.01. 2021Čo môže byť
yourebrilliant: ( Morgana )23.12. 2020Na sklonku Vianoc
MiHnn: ( Jimmi )11.12. 2020Vianoce s rodinou Grangerovcov
Breezy_Bee: ( morgana )10.12. 2020Neškodný
emeraldoni: ( Morgana )07.12. 2020Otázka jednej mačky
sangi: ( Morgana )27.11. 2020Stretnutia
cutemara: ( Morgana )23.11. 2020Čože? Ako? Kedy?
provocative envy: ( Morgana )06.11. 2020Zranenie hornej časti tela
Day Met the Night: ( Morgana )06.06. 2013Prebuď moju dušu
Strega Brava: ( Morgana )26.05. 2013Strieborné lokne vedľa medovo-hnedých
Firelily10: ( Morgana )14.02. 2013Zachránená
Unwritten Whispers: ( Morgana )27.01. 2013Na dne najspodnejšieho šuplíka
Aegisshi: ( Morgana )21.01. 2013Víťazné hry
balletlover: ( Morgana )24.04. 2012Svedok
balletlover: ( Morgana )15.04. 2012Tanec