Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - Ich miestnosť

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 12.03. 2012 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:
Lexikon - Ich miestnosť

Their Room

 

Their Room, autor aleximoon, http://www.fanfiction.net/s/386939/1/
Ich miestnosť, překlad Jimmi, http://hp.kizi.sk/modules.php?name=News&file=article&sid=1

 

Přesně před čtyřmi lety založila Jimmi tyto stránky a "Ich miestnosť" byla první z dlouhé řady povídek, které se zde objevily.

Touto kapitolou Lexikonu chci poděkovat nejen Jimmi, ale i ostatním překladatelkám, betám a všem komentujím za to, že společnými silami tvoří tuto úžasnou "virtuální místnost" světa HP.

Díky vám všem. 

 
Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

IM

v banneru jsou použity obrázky ze stránky http://chouette-e.deviantart.com/gallery/ 

 

Originální inkantace použité ve fanfiction Ich miestnosť:

 
Arma immeritus
Podle ff „Ich miestnosť“ žil v patnáctém století kouzelník, který vynalezl kletbu Avada kedavra (viz podrobné heslo). Jelikož zmíněný kouzelník kouzlo původně jako smrtící nezamýšlel, byl jeho účinkem, a zejména nadšením svých přátel ze smrtící kletby, tak zděšen, že začal okamžitě pracovat na protikouzle. Protikouzlo samozřejmě neexistuje, nicméně podařilo se mu vytvořit jakýsi štít z pozitivní energie, který je schopen kletbu Avada kedavra zadržet, a ve výjimečných případech i odrazit zpět.
Formule zní Arma immeritus a její účinek se zevně projevuje opálovým světlem, které se rozzáří okolo chráněného těla.
Jak již bylo řečeno, Arma immeritus čerpá z veškeré pozitivní energie, která je v těle k dispozici a Albus Brumbál by jistě potvrdil, že nejsilnější pozitivní energií je láska.
Účinek inkantace je poměrně devastující a zachráněná osoba má pocity obdobné, jako by došlo ke kontaktu s mozkomorem. Nicméně žije.
Arma immeritus  lze s úspěchem použít i proti Cruciatu (viz podrobné heslo).
Latinské slovo arma je výraz pro „náčiní, nářadí“, ale také pro „zbraň a válku“. Immeritus je „nezasluhující, nehodný“. (IM)

 

Claustrium
Formule používaná lékouzelníky; nejpravděpodobněji se jedná o jakousi kouzelnickou formu náplasťového stehu. Claustrum znamená latinsky  „závora, hráz“. (IM)
 
Devoveo
Kupodivu se jedná o formuli, která měla být učební látkou v hodinách přeměňování pátých ročníků. Nuže, latinské slovo devoveo je doslova „zaslibovat, zasvěcovat, proklít“. Zajímavé, že? Ale, co my víme o učebních metodách profesorky McGonagallové ve ff „Ich miestnosť“. (IM)
 
Inligo
Inkantace vymyšlená v patnáctém století a v dnešních dobách již zapomenutá. Při jejím seslání, například na uschlý keř, tento „obživne“, jeho větve začnou růst a pátrat ve svém okolí po nejbližší živé bytosti, kterou pak spoutají. Ve ff „Ich miestnosť“ byl keř včas zastaven, nicméně lze předpokládat, že kdyby byl věcem ponechán volný průběh, byla by oběť zcela pohlcena. Formule je latinská, lignum znamená „dřevo“, ligo je „svazovat, spojovat“ a illigo „přivázat, uvázat, upevnit“. (IM)
 
Nex necis
Podle ff „Ich miestnosť“ se původ Nepromíjitelných kleteb (viz podrobné heslo) datuje do patnáctého století a Nex necis je jejich původní název. Nex znamená latinsky „smrt, vražda, zabití“, necis pak totéž v množném čísle. Možný překlad je tedy „smrt smrtí“, což je například pro kletbu Avada kedavra (viz podrobné heslo) celkem výstižné. (IM).
 
Umbraculum
Kouzlo, kterým se nad hlavou vyčaruje mobilní obláček. Pokud se zmíněným obláčkem chceme chránit před deštěm, nebo slunečním úpalem, je třeba mít na paměti, že musíme být v klidu, nebo se pohybovat zvolna. Při rychlé chůzi obláček prostě nestíhá. Umbraculum je latinský výraz pro „stínidlo, slunečník“. (IM)
 
 
Formule převzaté ze série o Harry Potterovi:
(Všechna práva patří J.K.Rowlingové. Více Lexikon – odkazy a poděkování)
 
Accio
Přivolávací kouzlo. Většinou se používá v kombinaci s pojmenováním přivolávaného předmětu, například accio koště. Formule pochází z latiny, znamená „volám, přivolávám“. Nevyvolává žádné efekty, světlo, paprsky ani jiskry (na rozdíl od Carpe retractum). Poprvé použije kouzlo paní Weasleyová , aby zabavila dvojčatům jejich záškodnické výrobky (HP4). Harry Potter jím v téže knize přivolá koště při plnění prvního úkolu na Turnaji tří kouzelnických škol. (HP4)

 
Alohomora
Zaklínadlo sloužící k odemykání zamčených a kouzly zamčených objektů (oken, dveří atd.). Poprvé ho již v HP1 použila Hermiona Grangerová na odemknutí dveří, za kterými číhal Chloupek. Podle J.K.Rowlingové pochází slovo ze západoafrického nářečí a znamená „Přátelský pro zloděje“. (HP1)

 
Avada kedavra
Smrtící kletba. Patří mezi tři „kletby, které se nepromíjejí“ (viz Nepromíjitelné kletby) – za její použití je kouzelník poslán na doživotí do Azkabanu.

Provází jí zelené světlo. Jediný tvor, o kterém se ví, že kletbu přežil, je Harry Potter. Podařilo se mu to, protože ho chránila láska jeho matky, která obětovala svůj život při Harryho ochraně. Kouzlo se obrátilo proti lordu Voldemortovi, který nezemřel díky viteálům (horcruxům).  Harrymu po kletbě zůstala jen jizva ve tvaru blesku na čele a spojení s lordem Voldemortem, který na něj přenesl část své duše. Formule pochází z aramejštiny, zní Abhadda kedhabhra a znamená „zmizet jako toto slovo“.
Ačkoli se s kletbou Avada Kedavra ve formě různých flashbacků a a vzpomínek setkáváme již od první knihy, s jejím plným zněním se poprvé seznamujeme až v hodině Obrany proti černé magii vedené falešným Alastorem „Pošukem“ Moodym. (HP4)
 
Cruciatus
Druhá z kleteb, které se nepromíjejí (viz Nepromíjitelné kletby). Způsobuje bolest, která může oběti přivodit i šílenství, jak se to stalo rodičům Nevilla Longbottoma, Frankovi a Alici Longbottomovým. Formule zní crucio a latinsky znamená „mučím“. (HP4)

Expelliarmus
Odzbrojovací kouzlo. Člověk, který je touto kletbou zasažen, ztratí hůlku (vyletí mu z ruky), a pokud je kletba dost silná, je schopna ho i udeřit či zvednout do vzduchu a odhodit. Latinsky expellemus znamená „vyháníme“. Původ je také zřejmě i ve slovu disarm, které v angličtině znamená „odzbrojit“ a arma, což je latinsky zbraň. Poprvé se toto kouzlo objevilo v HP2, kdy ho použil Snape k odzbrojení Zlatoslava Lockharta v Soubojnickém klubu. (HP2)
 
Finite
Ruší probíhající děje, ale neslouží k odstranění následků dějů proběhlých. Finite incantatem ruší působící kouzla. Finite je latinsky „skončete“ a incantatum je „zaklínadlo, kouzlo“. Dá se použít také s konkrétním zaměřením (Finite silencio). V knihách bylo kouzlo Finite poprvé použito Remusem Lupinem, který jím v HP5 osvobodil nohy Nevilla Longbottoma ze zajetí kletbou Tarantallegra (viz). Variantou Finite Incentatem ukončil v HP2 naráz působení mnoha zaklínadel v Soubojnickém klubu Severus Snape. (HP2)

 
Lumos
Rozsvítí světlo na špičce hůlky. Na začátku filmového zpracování HP3 použil Harry kouzlo Lumos maxima (viz), což je silnější varianta kouzla Lumos. Opačné kouzlo je Nox (viz). Latinsky lumen je „světlo“. (HPf3)

 
Mdloby na tebe
(v originále poněkud stručnější Stupefy, což v angličtině znamená „omráčit“)

Rudý paprsek světla, který zasaženého uvede do mdlob a odhodí ho několik metrů daleko. S kouzlem se poprvé setkáváme v HP4, kde se jím ministerští kouzelníci snaží zastavit toho, kdo vykouzlil Znamení zla při famfrpálovém mistrovství světa. (HP4)

 

Nepromíjitelné kletby   (Unforgivable Charms)
Nepromíjitelné kletby jsou nejsilnější známá kouzla černé magie. Jako kletby, které se nepromíjejí, byly poprvé klasifikovány v roce 1717. Použití těchto kleteb proti jinému člověku (nebo pravděpodobně jiné živé bytosti) je, až na případy schválené ministerským oprávněním, zakázané a za jejich použití hrozí doživotní vězení v Azkabanu.

Poprvé jsou Nepromíjitelné kletby představeny v HP4, kde s nimi bradavické žáky čtvrtých ročníků seznámil falešný Alastor „Pošuk“ Moody.
Nepromíjitelné kletby jsou obvykle používány Voldemortem a jeho následovníky, nicméně již v HP5 sešle kletbu Cruciatus Harry Potter na Bellatrix Lestrangeovou. Tehdy ještě Harry Bellatrix příliš neublížil, protože pro maximální účinnost těchto kleteb je zapotřebí myslet inkantaci smrtelně vážně, ale v HP7 sešle Cruciatus na Smrtijeda Amycuse s maximálním účinkem. V Relikviích smrti ostatně Harry Potter použije i kletbu Imperius, a to na skřeta u Gringottových a rovněž profesorka McGonagallová se v HP7 nezdráhá Imperius použít.
Netřeba zdůrazňovat, že ani jeden z nich v Azkabanu neskončí.  
Kletby, které se nepromíjejí, jsou:
            Avada Kedavra – smrtící kletba (viz podrobné heslo)
            Cruciatus – kletba sloužící k mučení (viz)
            Imperius – kletba sloužící k ovládnutí mysli protivníka (viz) (HP4)

 

Petrificus totalus
Kouzlo úplného spoutání, oběť může hýbat jen očima. Poprvé ho použila Hermiona v HP1 proti Nevillu Longbotomovi, který chtěl trojici bránit, když v noci opouštěla kolej. Petra je latinsky „skála“ a totus je „úplně“. (HP1)

 
Stupefy (viz Mdloby na tebe)

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: teriisek - 15.03. 2012
Ó, další! A další příběh, který bych si měla osvěžit, docela tápu v temnotách:( Díky moc, těší mě, že zpracováváš dál!
Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: marci - 15.03. 2012
Já ho četla někdy před dvěma lety, když jsem objevila tyto stránky...  Letos jsem také docela tápala   Ale zatím to jde. Až se začtu do nějaké povídky, budu objevovat její taje a až PAK zjistím, že už jsem jí zpracovávala do Lexikonu... PAK se nad sebou zamyslím Díky moc za povzbudivý komentář

Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: anonym - 12.03. 2012
Arma immeritus je dosť praktické kúzlo.
Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: marci - 12.03. 2012
:-) Ahoj Anonym Máš pravdu. A alespoň nemá na přežití smrtící kletby copyright Harry Díky moc za komentář!

Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: Eggy - 12.03. 2012
paci sa mi mracikove "tienitko" krasne to vyzera... priznavam ze vacsinou som tvoj lexikon necitala a ospravedlnujem sa za to... tesim sa ze nieco take existuje a niekto si s tym dal tak zalezat :  
Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: marci - 12.03. 2012
Nemáš se za co omlouvat Lexikon ani nejde číst jako povídka. Ale pokud se někdo "zabere" do čtení a tady najde podrobnosti, které ho zajímají, nebo naopak pod dojmem Lexikonu se k nějaké povídce vrátí, tak je účel splněn... Děkuji moc za komentář

Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: solace - 12.03. 2012
Takže sa nám lexikón pekne rozrastá. Originálne kúzla použité v ff "Ich miestnosť" sú vskutku zaujímavé. Krásne si to spracovala. Vďaka, marci. Máš môj obdiv :-)
Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: marci - 12.03. 2012
:-) Pravda - Ich miestnosť je sedmá fanfiction Jsem moc ráda, že se Ti tato část líbila a velice děkuji za komentář

Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: Jimmi - 12.03. 2012
Páni, toto je niečo. Ty si si fakt dala záležať. A ako sa mi vynárali pripomienky na jednotlivé časti, kde to bolo použité. Krása, nádhera. Ja ti fakt ten lexikon musím naprogramovať. Niečo úžasné! Ach jo. Teraz to nejde, maximálne pracovné nasadenie, ale keď nastane obdobie, keď nebude čo prekladať, keď ma v práci znova vytočia, tak... už sa kvôli tebe učím javascript. S tým pôjde spraviť aj to, čo chceš :D Ja som si toto neprečítala dopredu, takže parádne prekvapenie a darček aj pre mňa. Ďakujem za všetko.
Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: marci - 12.03. 2012
Děkuji jsem moc ráda, že jsem Ti mohla udělat radost a že se líbilo. Já jsem si opětovné čtení Their Room vychutnávala a spoustu věcí znovuobjevovala, takže děkuji spíš Tobě Hmm, jsem ráda, že se Ti před čtyřmi lety iisis neozvala Ohledně Lexikonu jsem Ti posílala mail

Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: denice - 12.03. 2012
Čtyři roky? Tak dlouho tu nejsem, ale objev této stránky byl pro mě mezníkem. Veliké díky Jimmi a všem úžasným bytostem, které mi darovaly prostor, kde můžu snít. Marci, děkuji za skvělé připomenutí. GRATULUJI!
Re: Lexikon - Ich miestnosť Od: marci - 12.03. 2012
Ani já; pokud mě naklame paměť, jsem tu od poloviny 2010. Ale ráno mám tři "kliky": vyhledávač, firemní stránky, kizi. Vždy a neochvějně. Večer už bez firemních, ale prostě tady jsem bezmála dva roky v podstatě nepřetržitě   A ráda Díky moc za komentář

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon