Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - V

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 06.11. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Všechny kletby, zaklínadla a formule převzaté ze série o Harry Potterovi patří beze zbytku J.K.Rowlingové
***
Odkazy na díla, ve kterých se uváděná kouzla, zaklínadla a formule vyskytují, jakož i seznam stránek, ze kterých bylo čerpáno, najdete na konci Lexikonu v oddíle Odkazy a poděkování.
***
Případné návrhy na úpravy a doplnění pište do komentářů – Lexikon bude průběžně aktualizován.
***


 

V

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Vasula reparo
Varianta základního kouzla Reparo (viz podrobné heslo), v tomto případě použité pro opravení roztříštěné vázy. Vas je latinský výraz pro „nádobu, vázu“. (RJŽJ)
 
Vendo Oculi Utriusque
Kouzlo na zavázání očí, používané povětšinou při dětských hrách. Venda je španělský výraz pro „pásku, nebo fáč“, oculus,-i jsou latinsky „oči“a utriusque „obojí“. (RJŽJ)

Verberum
Útočné kouzlo; bičování magickým karabáčem.
Verbera,-um znamená latinsky „rány, bičování, mrskání“. (POPO)

Vesaniens impetus
Útočné kouzlo, které protivníka rázně odmrští. Zesílená verze formule Impetus (viz).  Může mít podobu desítek ohnivých vírů drásajících kůži. Vesaniens je z latiny a znamená „zběsilý, zuřivý“. Impetus je „nápor, impuls“. (Klíč)

Vestimenta Transformo
Formule, kterou lze přeměnit oblečení do jiného, například školní hábit do modelu z Cosmopolitanu. Vestimentum je latinský výraz pro „roucho, oděv, nebo oblek“, transformo znamená „přetvořovat, přeměňovat“. (Učednice)

 

Věková hranice (orig. Age Line)
Kouzlem vytvořená tenká zlatá čára, kterou nemůže bez osobní újmy překročit nikdo, kdo ještě nedosáhl stanoveného věku. Poprvé jsme se s kouzlem setkali v šestnáctété kapitole čtvrté knihy o Harry Potterovi, kde Věkovou hranici vytyčil Albus Brumbál kolem Ohnivého poháru. Jak víme, Fred a George Weasleyovi se pokusili Věkovou hranici překonat pomocí postaršovacího lektvaru, ale byli odmrštěni zpět. Oběma po nezdařeném pokusu narostl dlouhý plnovous, ale troufám si tvrdit, že tento konkrétní účinek mohl být projevem smyslu pro humor bradavického ředitele.
Inkantace pořebná k vytvoření Věkové hranice nebyla v knihách ani filmech zmíněna, ale mohla by znít například Aevum Versus  (http://harrypotter.wikia.com/wiki/Age_Line), jelikož aevum je latinsky „věk“ a versus „obrácený nebo položený“. (HP4)

Vipera Evanesco
Kouzlo na zničení živých tvorů, například zvířat. Poprvé ho použil Severus Snape ve filmovém zpracování  HP2 v Soubojnickém klubu, když chtěl Harryho ochránit před hadem, kterého na něj poštval Malfoy. Viper je anglicky „zmije“ a evanescence je „zmizení“. Je možné, že kouzlo prostě hada přemístilo někam jinam nebo že kouzlo je protikouzlem ke kouzlu Serpentsortia. Ve filmu ovšem had shoří. (HPf2)


Vim magicam revelio (viz Revelio)

 

Vivicalus anovare
Zaklínadlo, které probouzí k životu tvora dočasně přeměněného ve zlato.
Vivo je latinsky „žít, být živ“, calo „svolávat, vyvolávat“. Novo, -are znamená „obnovuji“, předpona „a“ měla být správně psána jako předložka, přičemž „a“, nebo „ab“ je výraz pro „od“, ať už místně, nebo časově. Čili anovare by bylo možné přeložit jako „odznovu“ a celé zaklínadlo pak „Znovu vyvolávám život“. (RJŽJ)

Vox vulgata
Kletba, po jejímž seslání oběť chrlí nekontrolovatelný a velice květnatý proud nadávek a urážek. Formule je latinská; vox znamená „hlas“ a ačkoli vulgatus je doslova „obyčejný, nebo obecně známý“, troufám si tvrdit, že pro jedince postiženého touto kletbou je řada z invektiv neznámá.  (Učednice)


Vreštiace zaklínadlo (viz Ječivé kouzlo)

Vulnera sanentur
Léčivé kouzlo, které lze použít na řezná poranění a pravděpodobně jediné, kterým lze odstranit následky kletby Sectumsempra (viz). Z tohoto důvodu můžeme také předpokládat, že autorem inkantace je Severus Snape.
Zaklínadlo zní při správné výslovnosti téměř jako píseň. Pro vyléčení zranění způsobené kletbou Sectumsempra je nutné seslat inkantaci třikrát. První použití zmírní krvácení, druhé je zastaví a začne zacelovat ránu a teprve při třetím vyslovení je poranění zcela vyléčeno. I tak je ale nutné začít užívat třemdavu, aby po ráně nezůstaly jizvy.
S formulí jsme se setkali ve filmovém zpracování HP6, kde jí Severus Snape zachránil život Draco Malfoyovi.
Zaklínadlo má latinský základ. Vulnus znamená „rána“ nebo „poranění“, sanatio pak „hojení, uzdravení“. (HPf6)

Vulnus laceratum
Útočné kouzlo, doslova „tržná rána“ (lat). (Klíč)

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - V Od: teriisek - 07.11. 2011
Pěkné - a není toho zase tak málo, jak jsi říkala:) Děkuju!
Re: Lexikon - V Od: marci - 07.11. 2011
No jo - díky JSark, která pro mě našla Vulnera Sanentur. Narychlo jsem ho přidala a hned to vypadá líp Ale "W" je opravdu chuďoučké. Nicméně se u něj zase hezky vzpomíná Děkuji za milý komentář

Re: Lexikon - V Od: anonym - 06.11. 2011
vulnera sanentur bola vymyslená Snapom, nie? predsa len, keď  vytvoril sectusempru.
Re: Lexikon - V Od: marci - 07.11. 2011
Těžko říct. sectumsempru vymyslel, Vulnera sanentur mohl vymyslet, nebo jen použít jei existující léčivé kouzlo.... Ale máš pravdu - přidám do textu, že je "pravděpodobně" autor Díky moc za komentář

Re: Lexikon - V Od: JSark - 06.11. 2011
Aha, k sanatio ako základ pre sanentur som sa neodpátrala. Ale nakoniec véčko nebolo také chudobné.
Re: Lexikon - V Od: marci - 07.11. 2011
Véčko nebylo chudobné hlavně díky Tobě, protože Ty jsi mne na Vulnera sanentur přivedla Takže dvojnásobné díky!!! 
Re: Lexikon - V Od: JSark - 08.11. 2011
Niet za čo. :) Aspoň niečo sa mi podarilo, keď už včerajšia cvičná prezentácia časti dizertačky mi dopadla tak katastrofálne trápne ako dopadla.

Re: Lexikon - V Od: denice - 06.11. 2011
Zase jsem si krásně zavzpomínala na Soubojnický klub (že to tam Severusovi ale seklo!). A Vulnera sanentur -  Severus Dracovi opravdu zachránil život, takže když Harry v sedmém ročníku vysvobodil Draca ze zložáru, tak vlastně jen splácel dluh. Díky.
Re: Lexikon - V Od: marci - 07.11. 2011
:-) Jo jo, seklo mu to. V prvním až třetím filmu obecně. pak už nám holt stárnul rychleji, než postupoval děj knih, od šestky už Rickmana, myslím, dost liftili počítačově... Ale oči, hlas a charisma nepotřebovaly nikdy žádné úpravy - naštěstí Harry Dracovi život málem vzal, pak mu jej zachránil. Ale Draco dlužil Severusovi (asi víckrát) a to nejspíš nesplatil... Já už jsem tak zblblá z ff, že mám pocit, jako by měli Harry s Dracem životních dluhů víc, ale asi ne... děkuji moc za komentář 

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon