Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - S

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 27.10. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Všechny kletby, zaklínadla a formule převzaté ze série o Harry Potterovi patří beze zbytku J.K.Rowlingové
***
Odkazy na díla, ve kterých se uváděná kouzla, zaklínadla a formule vyskytují, jakož i seznam stránek, ze kterých bylo čerpáno, najdete na konci Lexikonu v oddíle Odkazy a poděkování.
***
Případné návrhy na úpravy a doplnění pište do komentářů – Lexikon bude průběžně aktualizován.
***


 

S

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Salto
Odražení, nebo přeskočení kouzla od lesklého povrchu zpět na vysilatele inkantace. Salto je latinsky „skákat“  Salto fidentia lze použít, když kouzelník potřebuje sám sebe povzbudit na duchu (viz fidentia). Salto ferreugo capillus změní barvu kouzelníkových vlasů (capillus) na rezavou, livor na modrou, nigror na černou, ostrum na nachovou, poliosis na šedou, purpura na purpurovou, viriditas na svěže zelenou. Protikouzlo je v tomto případě Primarius capillus (viz).  (Klíč)

Salvio hexia
Ochranné kouzlo, Hermiona ho v HP7 používala k zabezpečení místa, kde stanovali. Salvus znamená latinsky „neporušený“, hex v angličtině znamená „magické zaklínadlo“. (HP7)


Sanare

Kouzlo, které rychle vyléčí povrchová poranění, jako jsou odřeniny a škrábance. Latinské sanatio, znamená „vyléčení, uzdravení“ a stejný význam má i španělské sanar. (RJŽJ)
 
Sano purifico
Zaklínadlo léčí a zároveň desinfikuje povrchová zranění. Sano znamená latinsky „léčit“, purifico je „očišťovat“. (Klíč)

Scarpinovo odhalovací kouzlo (Scarpin´s Revelaspell)
viz Specialis revelio

 
Scourgify viz Pulírexo

Scutum regis
Králův štít. Sesílatel převezme smrt toho, koho chrání. Merlinovo zaklínadlo

(...Říká se, že Merlin, ve své snaze ochránit Artuše, odhalil podstatu nesmrtelnosti. Tehdy za ním přišla sama Smrt a nabídla mu dohodu. Pokud on její tajemství zachová, bude ona navěky ctít jedno ochranné kouzlo. Tak vznikl Scutum regis, Králův štít, inkantace natolik mocná, že nepotřebuje žádnou další magii......můžeš být mudla, moták nebo nejmocnější kouzelník světa, pokud tvá touha ochránit i za cenu vlastního života není upřímná, Králův štít nestvoříš. A pokud ho stvoříš… zůstaneš zcela bezmocný. Tvá magie je pryč. (citát  Elysejský klíč ) Pravděpodobně by ochránil i před kletbou Avada kedavra. Scutum je latinsky „štít“, rex je „král“. (Klíč)

Secare

Kouzlo pro rychlé vysušení vlasů, při velkém spěchu následující po Coma lavare (viz podrobné heslo). Ačkoli se nabízí obrátit se k latině, slovo secare v tomto případě zřejmě nebude to pravé, neboť jeho význam je „seče, řeže“. Autorka zřejmě čerpala ze španělštiny, kde secar znamená „sušit, usušit, utřít“. Jak vidno, záleží na myšlence, nikoli na vykřikovaném zaklínadle. (RJŽJ)
 
Sectum
Řezné kouzlo používané k přeseknutí něčeho. Seco znamená latinsky „sekat“. (Klíč)

 

Sectumsempra
Řezací kouzlo. Harry ho našel v knize lektvarů po Princi dvojí krve (Snape) s poznámkou „Určeno nepřátelům!“. Sectum má kořen v latině, kde seco znamená „sekat“, semper značí „vždy“. Harry Potter použil kletbu v HP6 na Draca Malfoye, kterému tak způsobil zranění, která by byla pravděpodobně smrtelná, kdyby nezasáhl Severus Snape, který použitím inkantace Vulnera Sanentur (viz) rány zacelil.

Je-li kletbou Sectumsempra nějaká část těla oddělena, nejde pravděpodobně žádným kouzlem navrátit. V HP7, při útěku Harryho z domu Dursleyových, tak přišel nešťastnou náhodou o ucho George Weasley. (HP6)

Semper fidelis
Vždy věrný. Formule, kterou se aktivuje Elysejský klíč. Elysejský klíč je černozelený kámen, ve kterém je zakletý lektvar Věčného spánku. Nosívají jej Strážci tajemství, poslové důležitých zpráv, nebo špióni za nepřátelskou linií. Stačí se kamene dotknout a vyslovit inkantaci. Smrt nastane okamžitě a protilék neexistuje. (Klíč)

Serpensortia
Vykouzlení hada - serpente je z latiny (italštiny a následně mnoha jazyků) a značí „hada“. Sortie je z francoužštiny a znamená „východ“, anglicky sortie znamená „bojový výpad“. Na radu Severuse Snapea ho v HP2 použil Draco Malfoy proti Harry Potterovi. (HP2)


 

Sicco
Vysoušecí kouzlo. Je natolik účinné, že vytáhne vodu z každého, i zmraženého, předmětu. Sicco je latinsky „vysušit“. (SDM)
 
Side-Along Apparition (viz Přemisťování)
 
Silencio
Člověk nemůže mluvit i když otevírá ústa. Silentium znamená latinsky „ticho“.

S kouzlem se poprvé setkáváme v HP5. Při hodině přeměňování jím Hermiona umlčuje žáby a později jej sešle na Smrtijeda na Odboru záhad. (HP5)

 

Solare
Vyčarování malého slunce.
Solaris,-e je latinsky „sluneční“. (RJŽJ)

Solvo
Formule, kterou lze rozvázat pouta. Solvo je latinsky doslova „rozvázat“. (SDM)
 
Sonorus
Kouzlo, po kterém se stává hlas hlasitější. Formule je z latiny a znamená „hlasitý“. Používal ho například Ludo Pytloun při komentování Mistrovství světa ve famfrpálu. Účinek zaklínadla ruší Quietus (viz). (HP4)


Snitch jinx (viz žalobnické uřknutí)
 
Specialis revelio
Inkantace Scarpinova odhalovacího kouzla, sloužící ke zjištění, zda je daný předmět kouzelný, a rovněž také k určování substancí v neznámém lektvaru. V šesté knize byla formule součástí lekcí profesora Křiklana a Hermiona Grangerová ji použila na Harryho učebnici Přípravy lektvarů pro pokročilé. Specialis znamená latinsky „zvláštní, speciální“, revelio (viz podrobné heslo) je „odhalit, objevit“. (HP6)

Sphaera magica illumina

Inkantace, kterou lze poměřit množství magické síly kouzelníka. Po vyslovení formule a současném opsání dokonalého kruhu hůlkou, se v prostoru objeví světelná koule. Čím je kouzelník magicky silnější, tím je koule větší a jasnější. U nedoučených kouzelníků se objeví jas, ale tvar koule může být nestabilní. Sphaera je latinsky „koule, nebo nebeská báň“, magicus „kouzelnická, magická“ a illuminatio je „osvětlení nebo osvícení“. (Učednice)
 
Spinosus pulsus
Útočné kouzlo, drobné jehličky zabodávající se do těla. Spinosus je latinsky „bodavý nebo pichlavý“, pulsus znamená „tepání“. (Klíč)

Splývacie zaklínadlo (viz Zastírací kouzlo)

 
Stinging Hex (viz Žihadlové kouzlo)
 
Stunner
Slangový výraz pro Mdloby na tebe (viz podrobné heslo). V českých verzích knih o Harry Potterovi se slovo překládá jako „omračovací paprsek“ nebo „omračovací kouzlo“, v různých fanfiction pak „omračovák“. Stun znamená anglicky „omráčit“. (HP4)
 
Stupefy (viz Mdloby na tebe)

Supersensory Charm (viz Supersmyslové kouzlo)

 
Supersmyslové kouzlo (orig. Supersensory Charm, slov. supervnímacie zaklínadlo)
Kouzlo, které nám ušetří například pohledy do zpětného zrcátka při parkování automobilu a které, kromě matoucího kouzla, použil Ron Weasley při mudlovských řidičských zkouškách.
Sensus je latinské slovo pro „vjem, cit“, jinak senzor je „citlivý snímač nebo čidlo“. (HP7) 
 
Supervnímacie zaklínadlo (viz Supersmyslové kouzlo)

System aperio  (v orig. Cistem aperio)

Kouzlo, které působí podobně jako Alohomora (viz). Použil ho Tom Rojvol Raddle  k otevření Hagridovy bedny s Aragogem ve filmu podle HP2. Cistem má základ v latině, kde cista znamená „schránka“ a apertus „volný, otevřený“. (HPf2)

Ševelissimo
(v originále Muffliato)

Všem nežádoucím osobám v okolí zaplňuje uši nevysledovatelným šumem, takže je možné mluvit bez obav, že jste zaslechnuti. Toto kouzlo vynalezl Princ dvojí krve (Snape)  a Harry Potter je začal využívat v šesté knize, když chtěl s přáteli probrat něco během samostatné práce při vyučování.. (HP6)


Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - S Od: denice - 02.11. 2011
Semper fidelis, Scutum regis - jednou si udělám odpočinkový den a budu jen číst, číst a číst Elysejský klíč... Díky.
Re: Lexikon - S Od: marci - 02.11. 2011
:-) Přesně i mně nejbližší kouzla z této části! O písmenko dál jsem radila Teriiskovi, aby si nechala Klíč na vánoční volno, čajíček, kapesníky po ruce a odpojit se od světa Také bych to ráda udělala - ale když ono je pořád co nového číst! Díky moc za komentář 

Re: Lexikon - S Od: teriisek - 01.11. 2011
Králův štít zní hodně zajímavě a úplně jsem zapomněla, že Ševelissimo vynalezl Severus! Díky moc za další písmenko, pěkně rozsáhlé:)
Re: Lexikon - S Od: marci - 01.11. 2011
Koukám, že jsi ještě nečetla "Elysejský klíč" Ano, králův štít je působivé kouzlo... Jo jo, "S" je poslední takhle nabalené. "T" ještě také ujde, ale pak už jsou jen paběrky... Ale zase mám připravené dvě "kompenzace" Díky za komentář

Re: Lexikon - S Od: anonym - 27.10. 2011
pod týmto písmenom som našla viacero zaujímavejších kúziel.
Re: Lexikon - S Od: marci - 28.10. 2011
Já mám tady rozhodně nejraději "Scutum regis" Děkuji za komentář

Re: Lexikon - S Od: JSark - 27.10. 2011
Esko sa zase nabalilo. A dokonca aj so Severusom. Vo filme bolo počuť, akú formulku použil proti serpensortia, len si neviem spomenúť.
Re: Lexikon - S Od: marci - 28.10. 2011
"Vipera evanesco" Děkuji moc za komentář
Re: Lexikon - S Od: JSark - 28.10. 2011
Vipera evanesco, to nechalo zmiznúť zmiju, nie?
Re: Lexikon - S Od: marci - 29.10. 2011
No - ano. Severus to určitě říká a Evansco je kouzlo na zmizení. Nicméně ve filmu zmije nezmizí, ale shoří. Holt větší filmařský efekt.
Re: Lexikon - S Od: JSark - 30.10. 2011
Hej hej, vo filme často menili veci kvôil efektu. Protikúzlo na sectumsempra vo filme bolo Vulnera sanentur, mrkla som sa. Vulneratio - poranenie, zranenie, vulnero - zraniť, poraniť, ublížiť, ale sanentur som nenašla.
Re: Lexikon - S Od: marci - 30.10. 2011
Opravdu?? To slyším prvně!! Koukala jsem do hp-lexikonu i na wiki, ale tohle kouzlo jsem nikde nenašla. Severus ho použil v koupelně na záchranu draca??? V knize, pokud si pamatuji, je jen cosi o melodickém zaklínadle... ááá - zpět; vygooglila jsem další stránky k HP a tam zaklínadlo je Díky, díky, díky!!! Úžasné - hned ho jdu zpracovat

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon