Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - N

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 16.10. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Všechny kletby, zaklínadla a formule převzaté ze série o Harry Potterovi patří beze zbytku J.K.Rowlingové
***
Odkazy na díla, ve kterých se uváděná kouzla, zaklínadla a formule vyskytují, jakož i seznam stránek, ze kterých bylo čerpáno, najdete na konci Lexikonu v oddíle Odkazy a poděkování.
***
Případné návrhy na úpravy a doplnění pište do komentářů – Lexikon bude průběžně aktualizován.
*** 


 

N
Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Nehtová kletba (orig. Toenail-growing hex, slov. Kúzlo na rast nechtov na nohách)
Kletba, po níž začnou postiženému růst děsivou rychlostí nehty u nohou. Autorem kletby je princ dvojí krve, tedy Severus Snape. Aniž by znal její účinky, vyzkoušel kletbu v šestém ročníku na Vincentu Crabbeovi Harry Potter a podle jeho vyjádření to „byla psina“. Crabbe to nespíš jako psinu necítil.
Toenail je „nehet na noze, grow „růst, narůstat“ (angl.). (HP6)
 
Neporušitelný slib
Kouzelná smlouva, na jejíž uzavření dohlíží pečetní svědek (angl. Bonder), který pronese příslušné zaklínadlo a jejíž porušení má za následek smrt. Po odsouhlasení každé z podmínek skládané přísahy oběma stranami, vystřelí ze svědkovy hůlky „tenký jazyk oslnivého plamene“ a omotá se kolem spojených rukou obou účastníků. Tolik HP a Princ dvojí krve.
Ve ff We Learned the Sea se můžeme seznámit i s inkantací, která má tři kroky a zní Infragilis! Votum! Opus! V HP6, stejně jako ve zmiňované ff, jsou součástí jednoho slibu tři podmínky splnění a tudíž na jednu každou připadá zvláštní slovo. Předpokládám tedy, že víc než tři podmínky během jednoho neporušitelného slibu nejdou použít (i tři jsou podle mne víc než dost) a v případě menšího počtu zvolí pečetní svědek jiný rytmus zaříkání.
Všechna slova mjí latinský základ; fragilis znamená „křehký, lomivý“, infragilis tedy „nezlomný“, votor je doslova „slib“ a devotum „zaslíbení“, opus pak je „dílo, činnost“. Spojeně tedy nejspíš „Nezlomný slib vykonání něčeho“. (Neporušitelný slib HP6, inkantace WLS)
 
Nepromíjitelné kletby   (Unforgivable Charms)
Nepromíjitelné kletby jsou nejsilnější známá kouzla černé magie. Jako kletby, které se nepromíjejí, byly poprvé klasifikovány v roce 1717. Použití těchto kleteb proti jinému člověku (nebo pravděpodobně jiné živé bytosti) je, až na případy schválené ministerským oprávněním, zakázané a za jejich použití hrozí doživotní vězení v Azkabanu.

Poprvé jsou Nepromíjitelné kletby představeny v HP4, kde s nimi bradavické žáky čtvrtých ročníků seznámil falešný Alastor „Pošuk“ Moody.
Nepromíjitelné kletby jsou obvykle používány Voldemortem a jeho následovníky, nicméně již v HP5 sešle kletbu Cruciatus Harry Potter na Bellatrix Lestrangeovou. Tehdy ještě Harry Bellatrix příliš neublížil, protože pro maximální účinnost těchto kleteb je zapotřebí myslet inkantaci smrtelně vážně, ale v HP7 sešle Cruciatus na Smrtijeda Amycuse s maximálním účinkem. V Relikviích smrti ostatně Harry Potter použije i kletbu Imperius, a to na skřeta u Gringottových a rovněž profesorka McGonagallová se v HP7 nezdráhá Imperius použít.
Netřeba zdůrazňovat, že ani jeden z nich v Azkabanu neskončí.  
Kletby, které se nepromíjejí, jsou:
            Avada Kedavra – smrtící kletba (viz podrobné heslo)
            Cruciatus – kletba sloužící k mučení (viz)
            Imperius – kletba sloužící k ovládnutí mysli protivníka (viz) (HP4)

Nerozbitné kouzlo (orig. Unbreakable Charm, slov. Kúzlo nerozbitnosti)

Kouzlo, které ochrání křehký předmět, například skleněnou nádobu, před rozbitím. Nerozbitným kouzlem zabezpečila Hermiona Grangerová v HP4 skleničku, ve které přechovávala chycenou Ritu Holoubkovou v její podobě zvěromága.
Unbreakable je anglicky „nerozbitný, neporušitelný“. (HP4)
 
Nestvůrné netopýří zaklínadlo (orig. Bat-Bogey Hex, slov. Odpaĺovacie čary)
Zaklínadlo, které zvětší „holuby“ z nosu na velikost netopýra, dá jim křídla a tito pak zaútočí na obličej oběti.
Zaklínadlo bylo zřejmě specialitou Ginny Weasleyové. Poprvé se o něm se značným respektem zmiňuje George Weasley na Grimmauldově náměstí v šesté kapitole knihy „Harry Potter a Fénixův řád“. V té samé knize pak sešle Ginny toto zaklínadlo na Draca Malfoye při útěku z kabinetu Dolores Umbridgeové a následující školní rok jím při cestě do Bradavic oslní Horáce Křiklana natolik, že se jí dostane pozvání do Křikova klubu. (HP6).
Bat je anglicky „netopýr“, bogey „holub z nosu“. (HP5)
 
Nex necis
Podle ff „Ich miestnosť“ se původ Nepromíjitelných kleteb (viz podrobné heslo) datuje do patnáctého století a Nex necis je jejich původní název. Nex znamená latinsky „smrt, vražda, zabití“, necis pak totéž v množném čísle. Možný překlad je tedy „smrt smrtí“, což je například pro kletbu Avada kedavra (viz podrobné heslo) celkem výstižné. (IM).
 
Nigromante
Černá magie. Inkantace umístěná před kletbu pravděpodobně evokuje temné síly, které násobí účinek vrženého zaklínadla. Nigromante je španělská podoba slova nekromant. Nekromancie (z řeckého nekromantía, tvořeného slovy nekrós – „mrtvý“ a manteia – „věštění“) je forma magické evokace. Jde o cílené vyvolání duše zemřelého se záměrem získat od něj nějakou informaci. (Klíč)

Nigromante necroticus
Černá magie. Kletba, která působí pozvolnou smrt, nicméně lze neutralizovat. Necroticus znamená latinsky „odumřelý“. (Klíč)

Nigromante petrificus
Černou magií posílené kouzlo Petrificus. (Klíč)

Nolitangere tenebrae
Ochranný kruh chránící před černou magií. Tenebrae znamená „noc“ (Lat), Nolitagere pochází z citátu „Noli tangere circulos meos“, neboli „Nedotýkej se mých kruhů“. (Archimedes) (Klíč)

Nonpavor
Kouzlo na zbavení strachu. Pavor je z latiny, znamená „strach nebo hrůzu“. (Klíč)

 

Nox
Zhasne světlo na špičce hůlky, ruší kouzlo Lumos (viz). V knihách se s kouzlem setkáváme poprvé v HP3, kde jím Harry a Hermiona zhasnou světla svých hůlek v Chroptící chýši. Formule je z latiny a znamená „tma“. (HP3)


Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - N Od: denice - 18.10. 2011
Nejvíc se mi líbí Nonpavor, ale Hermiona našla dost dobré důvody, proč ho nepoužívat. Díky.
Re: Lexikon - N Od: marci - 19.10. 2011
Tak to vidíš - musela jsem otevřít Klíč a Tebou zmiňovanou situaci najít...  Bože, ta skleróza!! pravda - pokud by se tím odstranil i normální pud sebezáchovy, tak by kouzlo moc užitku nejspíš nepřineslo Díky moc za komentář i za připomenutí Klíče

Re: Lexikon - N Od: anonym - 16.10. 2011
nonpavor by bol praktický pri liečení fóbií.
Re: Lexikon - N Od: marci - 18.10. 2011
To máš pravdu - a kéž by bylo léčení fóbií tak jednoduché. Kouzlo na zrušení fóbií, na posílení sebevědomí - a svět je plný Supermanů Možná - ještě že to nejde Díky za koment.

Re: Lexikon - N Od: teriisek - 16.10. 2011
Stejně je zajímavé, že za to ani Harry ani Minerva nebyli minimálně popotahováni... A jinak by bylo vážně fajn označit, která kouzla jsou z HP;) Díky moc!
Re: Lexikon - N Od: marci - 18.10. 2011
Kolikrát mě napadlo, že bylo-li možné seslat kouzlo "Taboo" na Voldemortovo jméno (v Relikviích), proč to ministerstvo neumístilo také na nepromíjitelné? (Minimálně na Avadu) Díky moc za komentář pokud nebude mít Jimmi námitky, tak určitě vymažu označení "Klíč" u původních kouzel Rowlingové. Ale až po uveřejnění celého Lexikonu, teď bych se v revizích ztratila Myslíš, že bych měla u těchto kouzel dát označení "HP", nebo stačí informace, že zaklínadla bez označení jsou z kánonu? Díky za názor. A za komentář, pochopitelně

Re: Lexikon - N Od: JSark - 16.10. 2011
Autor Kľúča musel mať neuveriteľnú fantáziu ohľadne vymýšľania zaklínadiel. :) Díky. 573
Re: Lexikon - N Od: marci - 16.10. 2011
To rozhodně měla. Nevím o jiné ff, kde by se vyskytovalo tolik původních zaklínadel. Díky za komentík

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon