Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí

Lexikon - D

Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
Vložené: marci - 29.09. 2011 Téma: Lexikon kouzel, zaklínadel a formulí
marci nám napísal:

Všechny kletby, zaklínadla a formule převzaté ze série o Harry Potterovi patří beze zbytku J.K.Rowlingové
***
Odkazy na díla, ve kterých se uváděná kouzla, zaklínadla a formule vyskytují, jakož i seznam stránek,
ze kterých bylo čerpáno, najdete na konci Lexikonu v oddíle Odkazy a poděkování.
***
Případné návrhy na úpravy a doplnění pište do komentářů – Lexikon bude průběžně aktualizován.
***


 

D
Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Damnare Letalis
Kletba černé magie, možná spojená se znamením zla. („Jakoby had na předloktí ožil, prorval se masem i kostmi, trhal, požíral zevnitř, krev v tepnách se změnila na žíravinu“) Latinsky „smrtící odsouzení“. (Klíč)

De Adnexus (viz Adnexus) (WLS)

 
De profundis clamavi ad te
Volání o pomoc. Kouzlo stvořené Merlinem pro Artuše. Volání, pro které neplatí hranice, vzdálenost, čas. Volání, které může vykřiknout mudla a které může být mudlou vyslyšeno. Kouzlo má jedinou podmínku – mezi oběma musí být intenzivní, pozitivní pouto, touha pomoci, bez ohledu na následky. (Více v citátech na konci Lexikonu) (Klíč)

Decipio

Zaklínadlo používané pro zametení stop např. při přemisťování. Latinsky decipiat – „podvést“. (Klíč)

Defensio
Obranné zaklínadlo, obdoba Protega. Z latiny. (Klíč)

Defervesco
Útočné kouzlo, pravděpodobně působící prudký pokles tělesné teploty a tím zpomalení funkcí organismu. Defervescence – „pokles horečky“. Latinsky ferveo – „vřít“. (Klíč)

 

Deflagrare Vigor
Spálení hůlky. Vigor je z latiny a znamená „životní sílu nebo energii“, deflagrare znamená „hořet“. (Klíč)

Defodio
Ničící kletba. Hermiona Grangerová touto kletbou pomáhala drakovi prorazit průchod v banky Gringottových. Defodio znamená latinsky „vykopat nebo odkopat“. (HP7)


Deletrius

Vyvolává zmizení daného předmětu. Tímto zaklínadlem odstranil při famfrpálovém mistrovství světa Amos Diggory Znamení zla z oblohy. Delere znamená latinsky „ničit“. (HP4)

 

Densaugeo
Způsobuje nekontrolovatelný růst zubů. Z latinského dens, což znamená „zub“, a augeo, což znamená „zvětšuji“. Použil ho Draco Malfoy při útoku na Harryho Pottera v HP4, ale odražené kouzlo zasáhlo přední zuby Hermiony Grangerové. (HP4)


Denudare 
Kouzlo, které bylo ve ff „Rok jako žádný jiný“ překvapivě použito k rozvázání zauzlovaných tkaniček. Slovem denudare se totiž latinsky vyjádří „odhaluji, obnažuji“. (RJŽJ)
 
Deprimo
Propadne podlahu. V HP7 ho použila Hermiona, aby unikli z domu Xenofiliuse Láskoráda před Smrtijedy. Deprimo znamená „stlačit nebo snížit“. (HP7)


Depulso
Odpuzující kouzlo, opak kouzla Accio (viz). Depulsor znamená latinsky „zapuditel“. (HPg3)


Descendo
Kouzlo působí, že se věci snižují. Použito v HP7 Vincentem Crabbem v Komnatě nejvyšší potřeby. V téže knize spustil tímto zaklínadlem Ron Weasley žebřík z průlezu ke starému ghúlovi. Descendo znamená latinsky „sestoupit“. (HP7)


Devoveo
Kupodivu se jedná o formuli, která měla být učební látkou v hodinách přeměňování pátých ročníků. Nuže, latinské slovo devoveo je doslova „zaslibovat, zasvěcovat, proklít“. Zajímavé, že? Ale, co my víme o učebních metodách profesorky McGonagallové ve ff „Ich miestnosť“. (IM)
 
Diffindo
Řezací kouzlo. Tímto zaklínadlem rozřízl Harry Potter brašnu Cedrika Diggoryho, aby mu mohl nerušeně předat tajné informace o dracích. Diffindo znamená latinsky „rozštěpuji, tříštím“. (HP4)


Diffindo minimalis
Rozřeže předmět na drobné kousky nebo plátky (viz Diffindo). (Klíč)

Diminuendo

Kouzlo na zmenšování předmětů. Ve filmovém zpracování HP5 použil toto zaklínadlo jeden z členů Brumbálovy armády při výcviku v Komnatě nejvyšší potřeby na model Smrtijeda. V hudbě značí Diminuendo změnění dynamiky – postupné zeslabování. Anglické slovo diminish znamená „snížit, zmenšit“. (HPf5)
 
Disapparate (viz Přemisťování)  

Disillusionment Charm (viz Zastírací kouzlo)  

Dissendium
Otevírá sochu čarodějnice, která je vchodem do tajné chodby (o které se Harry dozvěděl z Pobertova plánku) vedoucí z Bradavic do sklepa Medového ráje v Prasinkách. Discedo je latinsky „sestoupit, odcházet“. (HP3)


Divus patrocinium

Merlinův ochranný kruh. Z lat., doslova „Božská nebo nebeská přízeň a ochrana“ (Klíč)

Dolévací kouzlo (orig. Refilling Charm, slov. Napĺňacie zaklínadlo)

Poměrně složité kouzlo, které naplní prázdné sklenice. Protože podle jedné z pěti výjimek „Gampova zákona elementárního přeměňování“ nelze potravu prostě vyčarovat, lze předpokládat, že kouzelník musí mít k dispozici nějaký zdroj reálného nápoje. Neverbálním dolévacím kouzlem doplňoval Harry Potter sklenice Horáce Křiklana a Hagrida při Aragogově pohřbu v HP6.
Refilling je anglicky „doplnění, doplňování“. (HP6) 
  
Dominum Revelio
Formule, pomocí které lze zjistit právoplatného majitele hůlky. Hůlka se ovšem musí nejprve vložit do „skeneru“ a po vyslovení inkantace se tvář majitele objeví na „monitoru“. Jde o poměrně pokrokový vynález, který podle ff „Učednice a Nekromant“ sestrojila neteř pana Ollivandera. Dlužno podotknout, že pan Ollivander respektuje účinnost skenneru, ale nemá jej, jakožto moderní přístroj, rád.
Dominum, -i, znamená latinky „pán, vládce, revelo „odhalit“ (Revelio viz podrobné heslo). (Učednice)

Donášačské kúzlo
(viz Žalobnické uřknutí)

 
Draconifors
V počítačové hře na motivy HP3 se tímto kouzlem přeměňují sochy draků do jejich živých podob, které jsou schopny po nějakou dobu létat a chrlit oheň.
Zaklínadlo pochází z latiny, kde draco je pochopitelně „drak“ a fors znamená „náhoda“ nebo „osud“.
(Pro zajímavost: ze slova „fors“ je odvozeno také slovo „Fortuna“. Ve starověkém Římě byla personifikovaná Náhoda – Fors uctívána jako bohyně štěstěny – Fors Fortuna.) (HPg3)
 
Duplicaro 
Kopírovací kouzlo, vhodné zejména pro kouzelný přepis textu. Pro kopírování předmětů je pravděpodobně lepší použít Geminio (viz podrobné heslo). Duplicare znamená latinsky „zdvojuji“. (RJŽJ)
 
Duro
Promění cokoliv v kámen. V HP7 ho použila Hermiona při bitvě v Bradavicích. V latině znamená  „ztvrzuji, činím něco tvrdým“. (HP7)


Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Lexikon - D Od: denice - 30.09. 2011
Teda, kolik já jsem toho už zapomněla, ještě že mám marci a její chytrý lexikon... Díky.
Re: Lexikon - D Od: marci - 30.09. 2011
Jééé, děkuji

Re: Lexikon - D Od: anonym - 29.09. 2011
de profundis clamavi ad te  je šikovné kúzlo.
Re: Lexikon - D Od: marci - 30.09. 2011
Je. Škoda, že samo o sobě nefunguje v reálném životě.... A škoda, že neznám všechny Anonymy Ale i tak děkuji za komentář
Re: Lexikon - D Od: Jimmi - 30.09. 2011
Toto je užívateľ(ka) s nickom anonym. To poznáš podľa toho, že ti tam naskočí info o užívateľovi. Ostatní majú Anonymous či také dačo. Tiež ma to chvíľu miatlo.

Re: Lexikon - D Od: Jimmi - 29.09. 2011
Díky moc, tu ich ale bolo :D
Re: Lexikon - D Od: marci - 30.09. 2011
Že?   Mně přišlo vždycky obsáhlejší "E" díky Patronům, a to "D" jsem si ani neuvědomovala. Obdobně nabušené je snad už jen "P" Díky za komentář

Re: Lexikon - D Od: JSark - 29.09. 2011
"Densaugeo ... Použil ho Draco Malfoy na přední zuby Hermiony Grangerové." Matne si pamätám, nechcel ho použiť na Harryho, a ono sa odrazilo na Hermionu? Výsledok je síce rovnaký... :)
Re: Lexikon - D Od: marci - 30.09. 2011
Díky moc za upozornění - už jsem to opravila a rovnou jsem tím mohla i upravit heslo Furnunculus. Nevzpomínáš si matně, ale velice přesně   ještě jednou dík

Re: Lexikon - D Od: teriisek - 29.09. 2011
Díky za další písmenko:)
Re: Lexikon - D Od: marci - 30.09. 2011
Já děkuji za další poděkování ;-)

Prehľad článkov k tejto téme:

.Lexikon: ( marci )26.12. 2015Lexikon - Keď som prekliala učiteľa
.Lexikon: ( marci )12.11. 2015Lexikon - Krev
.Lexikon: ( marci )14.01. 2014Lexikon kouzel - Red Hills
.Lexikon: ( marci )26.02. 2013Lexikon - Rodina jako žádná jiná a Skrze zdi
.Lexikon: ( marci )18.01. 2013Lexikon - Cloak of Courage
.Lexikon: ( marci )14.11. 2012Lexikon - Happy Days in Hell
.Lexikon: ( marci )28.10. 2012Lexikon - Casiopea, Kopapaka a další
.Lexikon: ( marci )30.07. 2012Lexikon - Sedmimagie
.Lexikon: ( marci )16.07. 2012Lexikon - Učednica a Nekromanter
.Lexikon: ( marci )11.06. 2012Lexikon - POPO
.Lexikon: ( marci )26.05. 2012Lexikon
.Lexikon: ( marci )12.05. 2012Lexikon - různá kouzla z fanfiction
.Lexikon: ( marci )11.05. 2012Lexikon - různá kouzla z knih HP
.Lexikon: ( marci )18.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )11.04. 2012Lexikon - Rok jako žádný jiný
.Lexikon: ( marci )12.03. 2012Lexikon - Ich miestnosť
.Lexikon: ( marci )02.02. 2012Lexikon - Draco In Darkness
.Lexikon: ( marci )16.01. 2012Lexikon - We Learned the Sea
.Lexikon: ( marci )29.11. 2011Lexikon - Zachraňte Draca Malfoye
.Lexikon: ( marci )16.11. 2011Lexikon - Odkazy a poděkování
.Lexikon: ( marci )13.11. 2011Lexikon - Citáty
.Lexikon: ( marci )12.11. 2011Lexikon - Z
.Lexikon: ( marci )11.11. 2011Lexikon - Y
.Lexikon: ( marci )10.11. 2011Lexikon - X
.Lexikon: ( marci )08.11. 2011Lexikon - W
.Lexikon: ( marci )06.11. 2011Lexikon - V
.Lexikon: ( marci )04.11. 2011Lexikon - U
.Lexikon: ( marci )02.11. 2011Lexikon - T
.Lexikon: ( marci )27.10. 2011Lexikon - S
.Lexikon: ( marci )24.10. 2011Lexikon - R
.Lexikon: ( marci )23.10. 2011Lexikon - Q
.Lexikon: ( marci )21.10. 2011Lexikon - P
.Lexikon: ( marci )18.10. 2011Lexikon - O
.Lexikon: ( marci )16.10. 2011Lexikon - N
.Lexikon: ( marci )14.10. 2011Lexikon - M
.Lexikon: ( marci )12.10. 2011Lexikon - L
.Lexikon: ( marci )11.10. 2011Lexikon - K
.Lexikon: ( marci )10.10. 2011Lexikon - J
.Lexikon: ( marci )07.10. 2011Lexikon - I
.Lexikon: ( marci )06.10. 2011Lexikon - H
.Lexikon: ( marci )05.10. 2011Lexikon - G
.Lexikon: ( marci )03.10. 2011Lexikon - F
.Lexikon: ( marci )01.10. 2011Lexikon - E
.Lexikon: ( marci )29.09. 2011Lexikon - D
.Lexikon: ( marci )28.09. 2011Lexikon - C
.Lexikon: ( marci )25.09. 2011Lexikon - B
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon - A
.Lexikon: ( marci )23.09. 2011Lexikon