Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Harry Potter a metody racionality

7. Reciprocita, 1.polovina

Harry Potter a metody racionality
Vložené: Tersa - 18.04. 2011 Téma: Harry Potter a metody racionality
Tersa nám napísal:

Harry Potter and the Methods of Rationality  (MoR)

(http://www.fanfiction.net/s/5782108/1/Harry_Potter_and_the_Methods_of_Rationality)

Autor: Less Wrong

Autorka použitého fanartu: Dinosaurusgede

Harry Potter a metody racionality

Překlad: Tersa

Beta-read: Kometa

 

Omlouvám se, kapitola musela být rozdělena z důvodu přílišné délky a přílišné... vydatnosti děje :)

Věnováno Jimmi.

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Reciprocita, 1.polovina 

Petunii Evansové-Verresové se třásly rty a oči se jí plnily slzami, když ji Harry objal uprostřed devátého nástupiště nádraží King's Cross. "Jsi si jistý, že nechceš, abych šla s tebou, Harry?"

Harry k ní vzhlédl. Oči mu přelétly k otci, Michaelu Verresovi-Evansovi, který nesl stereotypní přísný-ale-hrdý výraz a potom zpátky k matce, která vypadala dost... nesebraně. "Mami, vím, jak nemáš ráda kouzelnický svět. Nemusíš mě vyprovázet. Myslím to vážně."

Petunie zamrkala. "Harry, o mě by ses starat neměl, jsem tvá matka a pokud potřebuješ někoho s sebou-"

"Mami, budu v Bradavicích sám měsíce a měsíce. Pokud nedokážu zůstat sám ani na nástupišti, čím dříve to zjistíme tím lépe, abychom měli čas vycouvat." Ztišil hlas až k šepotu. "Kromě toho, mami, všichni mě tam mají rádi. Kdybych měl nějaký problém, stačilo by mi sundat si tuhle čelenku," Harry poklepal na cvičící potítko, které mu zakrývalo jizvu, "a dostanu mnohem více pomoci, než bych mohl zvládnout."

"Ach, Harry," zašeptala Petunie. Klekla si a pevně ho objala, tváří v tvář, jejich obličeje se opíraly jeden o druhý. Harry cítil její přerývavé dýchání, a pak uslyšel vzlyk, který jí unikl přes rty, potlačený, ale slyšitelný. "Ach, Harry, mám tě ráda, vždycky na to pamatuj."

Jako by se bála, že už mě nikdy neuvidí, pomyslel si z čista jasna Harry. Věděl, že to pochytil dobře, ale netušil, proč se toho máma tolik bojí.

Tak to zkusil odhadnout. "Mami, ty víš, že se nestanu takovým jako tvá sestra, jenom protože se budu učit kouzlit, že jo? Udělám pro tebe jakákoli kouzla – pokud je budu umět, chci říct – nebo pokud budeš chtít, abych doma nikdy nekouzlil, tak to udělám taky, přísahám, že nikdy nedovolím magii, aby stála mezi námi-"

Těsné objetí umlčelo další slova. "Máš dobré srdce," zašeptala mu matka do ucha. "Velmi dobré srdce, můj synu."

Na to Harrymu také trochu zvlhly oči.

Matka ho pustila a stoupla si. Vytáhla kapesník a třesoucí se rukou se dotkla svých očí a pouštějícího make-upu.

Bylo bez otázek, jestli ho otec doprovodí na magickou stranu nádraží King's Cross nebo ne. Jeho táta měl problém i s přímým pohledem na Harryho kufr. Magie běhala krví a o tu Michaela Verrese-Evanse ani neškobrtla.

Takže místo toho si otec jen odkašlal. "Hodně štěstí ve škole, Harry," řekl. "Myslíš, že jsem ti koupil dost knih?"

Harry otci vysvětlil, že si myslí, že by tohle mohla být jeho velká šance provést něco vážně převratného a důležitého, a profesor Verres-Evans přikývl a zrušil svůj velmi zaneprázdněný rozvrh na celé dva dny, aby ho vzal na Nejlepší pochod po antikvariátech v lidské historii, který obsáhl čtyři města a přinesl třicet krabic vědecké literatury, které teď ležely v prohlubině Harryho kufru. Většina z těch knih byla za libru nebo dvě, ale některé z nich rozhodně nebyly, jako například nejnovější Příručka chemie a fyziky nebo kompletní sada encyklopedie Britannicy z roku 1972.  Otec se Harrymu pokoušel zabránit, aby spatřil cenovky, ale Harry usoudil, že musel utratit přinejmenším tisíc liber. Harry řekl svému otci, že mu peníze vrátí hned, jakmile zjistí způsob jak vyměnit kouzelnické zlato za mudlovské peníze, a otec mu řekl, aby si šel skočit do jezera.

A potom se ho jeho otec zeptal: Myslíš, že jsem ti koupil dost knih? Bylo naprosto jasné, jakou odpověď táta očekával.

Harryho hrdlo bylo z nějakého důvodu sevřené. "Nikdy nemůžeš mít dost knih," odrecitoval motto Verresovy rodiny a jeho otec si klekl a dal mu rychlé, pevné objetí. "Ale ty jsi to rozhodně zkusil," řekl Harry a cítil, jak se mu znovu zamlžují oči. "Byl to vážně, vážně, vážně dobrý pokus."

Jeho táta se narovnal. "Takže..." řekl. "Vidíš nástupiště Devět a tři-čtvrtě?"

Nádraží King's Cross bylo obrovské a zaneprázdněné, se stěnami a podlahou dlážděnými kachličkami se špinavými fleky, plné běžných lidí, kteří spěchali po svých běžných záležitostech za vedení běžných rozhovorů, které produkovaly spousty a spousty běžného hluku. Nádraží King's Cross mělo nástupiště Devět (na kterém právě stáli) a nástupiště Deset (hned vedle) ale mezi nástupišti devět a deset nebylo naprosto nic, kromě tenké, neslibně vypadající hraniční zdi. Šedavé osvětlení nad nimi produkovalo dost světla, aby ozřejmilo naprostý nedostatek nástupiště Devět a tři-čtvrtě.

Harry zíral kolem dokud mu nevyschly oči, hlavou mu procházelo no tak, magické znamení, no tak, pojď sem, magické znamení, ale naprosto nic se neukázalo. Přemýšlel, že by vytáhl hůlku a zamával jí, ale McGonagallová ho varovala ohledně jejího používání. Navíc, kdyby se tu objevila další sprška několikabarevných jisker, mohlo by to vést k zatčení za pouštění ohňostroje uvnitř vlakové stanice. A to ještě, pokud by se nestalo nic jiného, například pokud by celá stanice King's Cross nevybuchla. Harry své učebnice zatím prolistoval jenom zběžně (i když už to prolistování bylo dostatečně bizarní), ve velmi rychlé snaze určit, jaký druh vědecké literatury bude třeba koupit během následujích 48 hodin.

No– Harry pohlédl na své hodinky – měl celou jednu hodinu, aby to zjistil, vzhledem k tomu, že   ve vlaku má být v jedenáct. Možná to byl nějaký ekvivalent IQ testu a hloupé děti se nemohly stát kouzelníky. (A množství extra času, které jste si vyhradili, určovalo vaši Svědomitost, druhou nejdůležitější věc nutnou pro studijní úspěch.)

"Zjistím to," řekl Harry svým čekajícím rodičům. "Je to pravděpodobně nějaký test."

Jeho otec se zamračil. "Hmm... možná, kdyby ses podíval po stopách na zemi, které vedou někam, kam to nedává žádný smysl-"

"Tati!" řekl Harry. "Přestaň s tím! Ještě jsem to ani nezkusil vymyslet sám!" Navíc to byl velmi dobrý návrh, tím hůř.

"Promiň," omluvil se jeho otec.

"Ach..." řekla Harryho matka. "Nemyslím si, že by něco takového udělali studentovi, vy ano? Jsi si jistý, Harry, že ti profesorka McGonagallová nic neřekla?"

"Možná byla moc rozptýlená," řekl Harry bez přemýšlení.

"Harry!" zasyčel jeho otec s matkou v unisonu. "Co jsi udělal?"

"Jen jsem, uhm..." Harry polkl. "Podívejte, na tohle teď nemáme čas-"

"Harry!"

"Myslím to vážně! Na tohle teď nemáme čas! Protože je to vážně dlouhý příběh a já musím vymyslet, jak se dostat do školy!"

Jeho matka si přikryla rukou tvář. "Jak zlé to bylo?"

"Já, ehm," nemůžu o tom mluvit z důvodů národní bezpečnosti," asi z poloviny tak hrozné jako Incident s projektem na vědecký veletrh?"

"Harry!"

"Jen jsem, ehm, hej, koukněte, tady jdou nějací lidé se sovou, půjdu se jich zeptat, jak se tam dostat!" Harry utekl od svých rodičů k rudovlasé rodině, jeho kufr se při tom automaticky kradl za ním.

Buclatá žena k němu vzhlédla, když se přiblížil. "Ahoj, drahoušku. Poprvé do Bradavic? Ron taky jede poprvé-" a pak ztuhla. Zahleděla se na něj pozorněji. "Harry Potter?"

Čtyři kluci, zrzavé děvče a sova se otočili a rovněž ztuhli na místě.

"Ale no tak!" zaprostestoval Harry. Plánoval vystupovat pod jménem pan Verres, alespoň dokud se nedostane do Bradavic. "Koupil jsem si čelenku a všechno! Jak můžete vědět, kdo jsem?"

"Ano," řekl Harryho otec, který se k nim přiblížil lehkým, svižným krokem, "jak víte, kdo to je?" Jeho hlas obsahoval podtón hrůzy.

"Tvůj obrázek byl v novinách," řeklo jedno z identicky vypadajících dvojčat.

"HARRY!"

"Tati! To není, jak to vypadá! Jde o to, že jsem porazil Pána zla Ty-víš-koho, když mi byl jeden rok!"

"COŽE?"

"Máma to může vysvětlit."

"COŽE?"

"Ach... Michaeli, lásko, jsou tu jisté věci, o kterých jsem si myslela, že bude lepší tě s nimi neobtěžovat-"

"Promiňte," řekl Harry zrzavé rodině, která na něj třeštila oči, "ale skutečně by mi extrémně pomohlo, kdybyste mi mohli říct, jak se dostat do nádraží Devět a tři-čtvrtě hned teď."

"Ach..." řekla ta žena. Zvedla ruku a ukázala na zeď mezi nástupišti. "Prostě projdeš rovnou skrze tu bariéru mezi nástupišti devět a deset. Nezastavuj se a neboj se, nebo do ní narazíš, to je velmi důležité. Nejlepší bude, pokud se rozeběhneš, jestli jsi nervózní."

"A ať se stane cokoli, nemysli na slona."

"Georgi! Nevšímej si ho, Harry, drahoušku, neexistuje žádný důvod, proč bys neměl myslet na slona."

"Já jsem Fred, mami, ne George-"

"Díky!" řekl Harry, otočil se a rozběhl se k bariéře.

Počkat chvíli, nebude to fungovat, pokud v to nebude věřit?

V takových chvílích Harry opravdu litoval, že jeho mozek pracuje natolik rychle, aby si uvědomil, že tohle byl případ, na který platila "rezonanční pochybnost" to znamená, že kdyby pokračoval s  vírou, že projde skrze bariéru, byl by v pohodě, ale teď se místo toho strachoval, jestli dostatečně věří, že projde skrze bariéru, což znamenalo, že ve skutečnosti obavu, že do ní narazí.

"Harry! Vrať se zpátky! Čeká tu na tebe jisté vysvětlování!" To byl jeho táta.

Harry zavřel oči a ignoroval všechno, co věděl o ospravedlňování víry a jednoduše se snažil věřit vážně hodně, že projde skrze bariéru a -

- zvuky okolo něj se změnily.

Harry otevřel oči, a s klopýtnutím se zastavil. Po tom, co vyvinul vědomou námahu, aby v něco uvěřil se cítil podstatně špinavěji.

Stál v jasném nástupišti pod otevřeným nebem, vedle jediného obrovského vlaku - čtrnácti dlouhých vozech tažených masivní kovově rudou lokomotivou s komínem, který sliboval smrt zdravému ovzduší. Nástupiště už bylo lehce zalidněné (i přestože Harry dorazil o celou hodinu dříve) a tucty dětí a jejich rodičů se hemžily kolem laviček, stolů a nejrůznějších stánkařů a pouličních prodavačů.

Bylo naprosto bez diskuze, že žádné takové místo na nádraží King's Cross nebylo, stejně jako žádné místo, kde by se mohlo ukrývat.

O.k., takže buď a) jsem se právě teleportoval někam naprosto jinam b) dovedou skládat prostor jako nikdo jiný c) jednoduše ignorujou pravidla.

Za ním se ozval slabý kradmý zvuk a Harry se otočil, aby si potrvdil, že jeho kufr ho na svých malých chapadlech vážně následoval. Očividně, pro magické účely, bylo jeho zavazedlo rovněž schopné vyvinout dostatečnou víru, aby prošlo bariérou. Vlastně, to bylo docela znepokojivé, když se tak nad tím Harry zamyslel.

O chvilku později ze železného průchodu vyběhl rudovlasý chlapec, který vypadal nejmladší ze všech ostatních. Na vodítku za sebou táhl svůj kufr a málem narazil do Harryho. Harry, který se cítil jako naprostý hlupák, že tam zůstal stát, se rychle posunul stranou z dojížděcího prostoru a rudovlasý chlapec ho následoval s důrazným škubáním za vodítko svého kufru, aby s ním zavazadlo udrželo tempo. O chvilku později prolétla kovovým průchodem bílá sova a usadila se chlapci na rameni.

"Teda," řekl rudovlasý chlapec, "jsi vážně Harry Potter?"

Jenom ne zase tohle. "Nemám žádný logický způsob, kterým bych si to s jistotou ověřil. Moji rodiče mě vychovali ve víře, že jsem Harry Potter a spousta lidí mi řekla, že vypadám jako mí rodiče, čímž myslím své druhé rodiče, ale," Harry se s náhlým uvědoměním zarazil, "pro všechno co vím, je klidně možné, že existují kouzla, která by dítěti mohla dát určitý vzhled-"

"Ehm, cože to, kámo?"

Podle všeho nikoli havraspárský materiál. "Ano, jsem Harry Potter."

"Já jsem Ron Weasley," řeklo vysoké hubené dítě s pihovatým nosem, a natáhlo ruku, kterou Harry za chůze zdvořile potřásl. Sova Harryho obdařila podivně odměřeným a zdvořilým zahoukáním (které vlastně znělo mnohem spíš jako eehhhh, všiml si Harry překvapeně).

V tu chvíli si Harry uvědomil potenciál bezprostřední katastrofy a rychle vymyslel způsob, jak jí zabránit. "Vteřinku," řekl Ronovi a otevřel jeden ze šuplíků svého kufru, ten který, jak si správně vybavil, obsahoval zimní oblečení, a pod zimním kabátem našel nejlehčí šálu, kterou vlastnil. Harry si sundal čelenku, se stejnou rychlostí jako rozmotal šálu a uvázal si jí kolem obličeje. Trochu hřála, obzvlášť teď v létě, ale to Harry přežije.

Potom zavřel zásuvku (která teď obsahovala jeho zbytečnou čelenku, i když tam ani nepatřila) a otevřel další zásuvku, aby vytáhl svůj černý kouzelnický hábit, který si přetáhl přes hlavu, teď, když už nebyl na mudlovském území.

"Tak," řekl Harry spokojeně. Ten zvuk vyšel přes šálu přes jeho ústa jen lehce tlumeně. Otočil se k Ronovi. "Jak vypadám? Pitomě, já vím, ale jsem rozpoznatelný jako Harry Potter?"

"Ehm," řekl Ron. Zavřel pusu, do té chvíle otevřenou. "Ani ne, Harry."

"Velmi dobře," řekl Harry. "Nicméně, abychom nezmařili smysl celého cvičení, budeš mě nadále adresovat jako," Verres by už také mohlo být marné, "Pana Spoo."

"Dobře, Harry," řekl Ron nejistě.

Síla v tomto jedinci není zvlášť silná. "Říkej...mi...pane...Spoo."

"Dobře, pane Spoo-" Ron se zarazil. "To nejde, cítím se hloupě."

To není jen pocit. "O.k. Ty vyber jméno."

"Pan Kanonýr," řekl Ron okamžitě. "Po Kudleyských kanonýrech."

"Aha..." Harry měl příšerný pocit, že tohohle bude strašně litovat. "Kdo nebo co jsou Kudleyští kanonýři?"

"Kdo jsou Kudleyští kanonýři? Ten nejlepší tým v celé historii famfrpálu! Jasně, minulý rok skončili na spodní příčce, ale-"

"Co je to famfrpál?"

Tahle otázka se také ukázala být omylem.

"Takže, udělejme si v tom jasno," řekl Harry, když se zdálo, že Ronovo vysvětlování (s doprovodnými ručními gesty) doznívá. "Chycení zlatonky se počítá za sto a padesát bodů?"

"Jo-"

"Kolik desetibodových gólů jeden tým průměrně střelí, když do toho nepočítáš zlatonku?"

"Uhm, možná patnáct nebo dvacet v profesionálních zápasech-"

"To je jednoduše špatně. To porušuje jakýkoli možný smysl hry. Podívej, ten zbytek zní, že by možná mohl dávat smysl, jistým způsobem, pro sport, chci říct, ale ty v podstatě říkáš, že chycení téhle zlatonky vymaže téměř jakékoli běžné rozpětí bodů. Ti dva chytači jednoduše létají kolem, hledají zlatonku a s nikým jiným se nestřetávají, zpozorování zlatonky tak bude záležet hlavně na štěstí-"

"Nejde o štěstí!" zaprotestoval Ron. "Musíš pátrat očima ve správném vzorci-"

"Není to interaktivní, není tu žádné závodění s jinými hráči, a jak zábavné může být pozorovat někoho neuvěřitelně dobrého v hýbání očima? A pak se ten z chytačů, který má větší štěstí vyřítí dopředu, popadne zlatonku a snažení všech ostatních jde do kytek. Je to jako kdyby někdo vzal skutečnou hru a narouboval do ní nesmyslnou extra pozici, jenom abys mohl být Nejdůležitější Hráč na hřišti, aniž by ses musel doopravdy snažit, nebo se musel naučit zbytek. Kdo byl první chytač, králův připitomělý synek, který chtěl hrát famfrpál, ale nedovedl pochopit pravidla?" Popravdě, teď, když se nad tím Harry zamyslel, znělo to jako překvapivě dobrá hypotéza. Posaďte ho na koště a řekněte mu, aby chytil tu blyštivou věcičku...

Ronova tvář se v zamračení stáhla. "Pokud nemáš rád famfrpál, nemusíš si z něj dělat srandu!"

"Pokud nemůžeš kritizovat, nemůžeš vylepšovat. Já navrhuju, jak tu hru vylepšit. Je to velmi prosté - zbavte se zlatonky."

"Nezmění tu hru jenom protože to řekneš!"

"Já jsem Chlapec-který-přežil, víš. Lidé mi budou naslouchat. Možná, kdybych je dokázal přesvědčit, aby tu hru změnili v Bradavicích, změna se rozšíří."

Výraz naprosté hrůzy se zmocnil Ronovy tváře. "Ale, ale, ale, když odstraníš zlatonku, jak potom poznáš, kdy hra skončí?"

"Koupí...se...hodiny. Bude to mnohem spravedlivější, než když hra skončí někdy po deseti minutách a někdy nekončí celé hodiny, i pro diváky to bude mnohem předvídatelnější." Harry si povzdechl. "Ále, přestaň se na mě dívat s tím výrazem naprosté hrůzy, pravděpodobně si doopravdy nedám tu práci, abych zničil tuhle ubohou výmluvu pro národní sport a předělal ji lepší a chytřejší ku svému obrazu. Mám daleko, daleko, daleko důležitější věci na starosti." Harry se zatvářil zamyšleně. "Na druhou stranu, nezabralo by tolik času, napsat Devadesát pět tezí proti zlatonce ve famrfpálu a přišpendlit je na kostelní dveře-"

"Pottere," protáhl hlas mladého chlapce, "co to máš na tváři a co to stojí vedle tebe?"

Ronův výraz naprostého děsu byl nahrazen výrazem naprosté nenávisti. "Ty!"

Harry otočil hlavu a skutečně, byl to Draco Malfoy, který mohl být donucen obléci si standartní školní hábit, ale vynahradil si to kufrem, který vypadal alespoň tak magicky jako Harryho vlastní a byl mnohem elegantnější, zdobený stříbrem a smaragdy a výjevem, o kterém Harry odhadl, že musí být součástí Malfoyova rodinného erbu - hadem s krásnými špičáky a se zkříženými slonovinovými hůlkami v pozadí.

"Draco!" řekl Harry. "Ehm, nebo Malfoyi, pokud tomu tak dáváš přednost, i když to mi trochu zavání Luciusem. Jsem rád, že tě vidím v pořádku po našem, umm, po našem posledním setkání. Tohle je Ron Weasley. A já se snažím jít incognito, takže mi říkej, ehm," Harry sklonil pohled na svůj hábit, "pane Black."

"Harry!" zasyčel Ron. "Tohle jméno nemůžeš používat!"

Harry zamrkal. "Proč ne?" Znělo hezky temně, jako mezinárodní muž záhad-

"Já bych řekl, že je to dobré jméno," řekl Draco, "ale vznešený a starodávný rod Blacků by mohl mít námitky. Co takhle pan Stříbrný?"

"Jdi pryč od... od pana Zlatého," řekl Ron chladně a postoupil o krok dopředu. "Nepotřebuje mluvit s takovými jako jseš ty!"

Harry smířlivě zvedl ruku. "Půjdu s panem Bronzovým, díky za návrhy. A Rone, uhm," Harry tápal,  jak jen to říct, "jsem rád, že jseš tak... nadšený, pokud jde o mou ochranu, ale mě nijak zvlášť nevadí mluvit tady s Dracem-"

Tohle bylo pro Rona očividně poslední kapka, otočil se na Harryho a jeho oči teď žhnuly pobouřením. "Cože? Víš, kdo to je?"

"Ano, Rone," řekl Harry, "možná si vzpomínáš, že jsem ho nazval Dracem, aniž by se musel představovat."

Draco se zasmál. Pak jeho oči spočinuly na bílé sově na Ronově rameni. "Ale, copak je tohle?" protáhl Draco hlasem plným potměšilosti. "Kdepak je ta slavná Weasleyovic rodinná krysa?"

"Pohřbená na dvorku," řekl Ron chladně.

"Ach, jak smutné. Pot...á, pane Bronzový, měl bych se zmínit, že dle všeobecného mínění mají Weasleyovi tu nejlepší historku s domácím mazlíčkem v dějinách. Chtěl bys ji říct, Weasley?"

Ronova tvář se zkroutila. "Nemyslel by sis, že je to tak vtipné, kdyby se to stalo tvojí rodině!"

"Oh," zapředl Draco, "ale tohle by se nikdy nestalo Malfoyům."

Ronovy ruce se sevřely do pěstí-

"To stačí," řekl Harry, vložil do hlasu tolik tiché autority, kolik jen zvládl. Bylo očividné, že ať už šlo o cokoli, pro to zrzavé dítě to byla bolestivá vzpomínka. "Pokud o tom Ron nechce mluvit, pak o tom mluvit nemusí a já bych tě požádal o to samé."

Draco se k Harrymu překvapeně otočil a Ron přikývl. "Přesně tak, Harry! Chci říct, pane Bronzový! Vidíš, co je to za člověka? Teď mu řekni, ať jde pryč!"

Harry v duchu napočítal do deseti, což pro něj představovalo velmi rychlé 12345678910 – starý zvyk z doby, kdy mu bylo pět a jeho matka mu to poprvé poradila a Harry usoudil, že jeho způsob je rychlejší a měl by být zrovna tak efektivní. "Rone," řekl Harry klidně, "já mu neřeknu, aby šel pryč. Pokud chce, může se mnou klidně mluvit."

"No, já se nehodlám bavit s někým, kdo se baví s Dracem Malfoyem," oznámil Ron chladně.

Harry pokrčil rameny. "To je na tobě. Já se nehodlám bavit s někým, kdo mi říká, s kým bych se měl bavit." V duchu tiše zpíval, prosím jdi pryč, prosím jdi pryč...

Ronova tvář překvapením ztratila jakýkoli výraz, jako by doopravdy očekával, že ta věta zafunguje. Potom se otočil, cukl vodítkem svého zavazadla a odehnal se směrem dolů po nástupišti.

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: mami - 10.06. 2014
Fiha, garde sa obrátilo. Dnes je z kola von Ron.

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: RedRaven - 03.02. 2014
Harry je chytrý a intelektuálně založený mladý hoch.. jen mi připadá že se z něj stává velice arogantní kluk.. o dalšího Malfoye nestojím a tak budu doufat že se tak nestane a Harry prohlédne..

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: GwenLoguir - 09.12. 2011
pod jasným nebem a zalidnené? O hodinu skôr? Pánečky, to som si neuvedomila, že toto bolo vážne nedomyslené v Pottym (alebo to bolo inak? Mne sa už niekedy mieša všetko dokopy a neviem, čo bol originál) Irituje ma kufor od Prachetta (ktorého ani prvú knihu som nedočítala, nebol na môj vkus) v Potterovi. NIEEEE! Potty bez Hedvigy - to bolo svinstvo, ale WEASLEY S HEDVIGOU?!?!? NIEEEEEEE! (detinské, ja viem, ale pottyho som prvýkrát čítala kao deväťročná - asocijácie ) Metlobal krásne vystihol, hej veru hej. Toto ažac príliš zvýrazňuje každú jednu jej chybu! A čo sa stalo tomu akože hlodavcovi?
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 09.12. 2011
Neboj Zavazadlo brzy zmizí, v téhle povídce se moc cestovat nebude (btw, Barva kouzel je vážně docela šílená, ale pozdější Pratchettovi knihy už jsou jiného druhu, doporučuju zkusit ) Jinak narážek na jiná díla je tu podstatně víc, než jen ono Zavazadlo. Ať už jsou to předměty nebo upravené hlášky... v každé kapitole tak dvě/tři je zábava je hledat A Prašivka... no, Prašivka je mrtvá...
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: GwenLoguir - 09.12. 2011
Ja som sa cez barv kouzel až do konca neprehrýzla(čo sa mi stáva málokedy, väčšinou som vytrvalá), takže som sa nezaujímala o ďalšie knihy. Ja mám radšej tie s apsoň určitým reálnym základom (asi aj preto mám radšej napríklad ttyho ako Pán aprsteňov. Alebo Trilógiu Bartimaeus, keď som bola mladšia, čarodějem sobě navzdory.... Ale mám výnimku, Píse)n ledu a ohne, to je tiež plne mimo reál a je to tak dobre napísané (len s otrasnými úvodmi).....teda, séria ešet nie je dokončená a kým s ato ešte preloží, možno už aj sama budem mať deti...
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 09.12. 2011
Ha, Bartimea zbožňuju Ideál toho, jak by kniha pro mladší měla vypadat I teď mě pobaví, do Kindlu jsem zrovna stáhla 4.díl... Ale Píseň ledu a ohně nemůžu vystát... ne, že by byla až tak špatná, ale je dost špatná - hlavně ty absolutně ploché postavy, člověk úplně vidí, jak si Martin připravuje předlohy... brrr. Chovají se tupě, předvídavě, není na nich nic zajímavého, intriky jsou trapně průhledné. Znám horší knihy, ale tady mi prudce vadí její popularita - naprosto enormní, navzdory tomu, že se teď vynořily mnohem lepší fantasy (Abercrombie, Scott Lynch,...) Pratchettovy pozdjěší knihy jsou mnohem reálnější a vážnější (navazují na sebe jen velmi volně). Třeba Noční hlídka - paroduje Bídníky a s vtipem se potýká s tématem revolucí, Pravda zase líčí začátek tisku ve fantasy světě... Je to zase úplně o něčem jiném než jeho první knihy
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: GwenLoguir - 09.12. 2011
Barti: hurá, konečne niekto, kto vie, o čom hovorím.... On má ŠTVRTÝ DIEL?!?!?!? Ale veď... ale..ja mám iba tri knihy (práve teraz sa cítim asi ako Potter, ale ja nie so až taký extrémny psychopat do knižiek). Len mám rada veci pokope. Píseň:  ?Dočítala si sa aspoň po druhú knihu? Dobre, tak mi povedz, kto poslal na Brana Starka toho chlapa s dýkou. Keď je to také priehľadné. Koho si zoberie Sansa. A ako zomrie Robb..... Ja viem, je to nechutne naturalistická kniha s kopou mŕtvol - Ale aj tak je to fascinujúce sledovať. Väčšinou. Má aj pár nudných chvíľok. Na začiatku štvrtej knihy som zastala, ale neponáhľam sa, keďže je pokračovanie v neznáme. Kým som nevidela seriál, ktorý mi odporúčila mamina kamarátka, nemala som o tom ani tušenia (takže mňa sa reklama nedotkla). Prachett: no, teraz by som si na neho aj tak ťažko hľadala čas, ale možno raz...  
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: GwenLoguir - 09.12. 2011
A nepodvádzaj (teraz mi napadlo, že sú to dosť základné info, aby si si mohla nájsť na nete ľahko a rýchlo...)
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: GwenLoguir - 09.12. 2011
Ty asi nie si z Košíc a nejdeš na zajrajšie stretko? Škoda.... (všimla som si, čeština, fajjn...nie si na na Slovensku na výlete? mohli by sme diskutovať  ) (to stretko je organizované z Priori Incantatem (slovenská hpfan stránka)
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 09.12. 2011
Kdepak, Česko, Praha, ani se nehnu A mimo tuhle povídku (a Rodinu, občas) už ani na fanonu nejsem aktivní...
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: GwenLoguir - 09.12. 2011Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 09.12. 2011
Nepodvádím Skončila jsem zhruba v polovině druhé knihy. Že Bran zemře mě nepřekvapuje... Zrádce? Malíček v tom tutově musí mít prsty (nevěřím, že by se autor zmohl na trojitý bluff). Sansa... no, v týhle situaci si zaručeně nevezme onoho fracka - ale je to docela cenná figurka, která je i poměrně ovlivnitelná a ochotná spolupracovat, takže pokud Cersei uvažuje logicky, mohla by ji hodit někomu, kdo je zaručeně na její straně. V knížce je nechutně málo postav (ehm, po Zaklínačovi mi to tak přijde), ale královna má dva svobodné bratry, takže možná tak - navíc by tím vznikla alespoň potenciálně zajímavá situace. Spíš ale narážím na předvídavost konkrétních scén... Jediná postava, co mě trochu zaujala byla Danearys. Seriál jsem neviděla (taky jsem knížky četla před jeho vznikem), ale věřím tomu, že může být hodně dobrý, HBO má velmi solidní seriály (v případě True Blood i pokud měly mizernou lit. předlohu) Jo, čtvrtý díl Bartimea vyšel tak před rokem Překlad myslím ještě neexistuje, doufám ale, že ho alespoň plánují, mají velmi dobrou překladatelku. Je to prequel, jmenuje se Šalamounův prsten. Takže, bohužel, žádný další Nathaniel (jak já truchlila )
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: GwenLoguir - 10.12. 2011
Bran to prežil (veď to bolo v jednotke, to nevieš?) ale ešte ani v trojke nie je na 100% isté, kto to urobil. Ak to nebol Malíšek, prikláňam sa k tomu frackovi, Joffreymu. Jediný Lannister, ktorý prichádza do úvahy. So Sansou si sa v podstate trafila - donútia, oboch (ale z hlavy Cerseinho otca), aby si vzala Trpaslíka (ale trpaslík ma so Cersei také rozpory, že čoraz viac pochybujem, že by jej pomohol - a keďže už dosť odkopla Jaimiho, ktorého som až začala ľutovať, ani kvôli nemu nie...). Ale podľa práva jeho ženou v skutočnosti asi nikdy nebude, pretože po Joffryho smrti zdrhla s Malíčkovou pomocou a vyzerá to, že si ju chce vziať on (je posadnutý Catelyn, a keďže je jej Sansa dosť podobná...). Neokomentovala si, ako zomrel Robb (pre zaujímavosť, podobne ako Joffrey...). A Dany mi dosť lezie na nery aj s tým jej rytierom. Malá telenovela. Zo začiatku som jej tiež držala prsty, ale...   Seriál bo dobrý, dosť sa zhodoval s knihou, aj keď nie vo všetkom. Nathaniela, aj keď som zúrila, keď zomrel, som rada nemala. Aspoň nie veľmi. Barti bol môj obľúbenec. A Kitty celkom tiež (iba kvôli nej ma to štvalo, pretože som už od začiatku trojky plánovala svadbu a Bartiho ako svedka a.. vieš ako to dopadlo. Keby si vtedy z toho ministerského skladu zobrali ešte niečo iné, s čím by to zničili...)

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: teriisek - 21.04. 2011
Mám tři rychlé výkřiky: Já chci slyšet tu historku! Nemůžu se dočkat Hermiony! A Severuse! A teď pomaleji - ty změny jsou geniální, zatím jsem nenarazila na nic, co by tam nesedělo nebo nemělo smysl. Ron je prostě... Ron, zdá se, že mu prostě není souzeno být inteligentní ani v alternativních realitách:D Ale - mrtvá Prašivka, Hedvika na Ronově rameni, Harry a Draco jako opatrní přátelé, navíc Harry, který kritizuje famfrpál... to je jízda! Díky moc za překlad, když si vzpomenu, že se mi to po první kapitole moc nezdálo.. ještěže jsem nedala na první dojem!!!
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 21.04. 2011
Á, jistě, ta historka je vážně k pokukání Dokonce i Hermiona se nemohla přestat smát, i když by vážně neměla, a připadala si kvůli tomu jako velmi špatné děvče Ty změny jsou tu právě proto, aby to dávalo smysl. Autor vysvětluje, že spousta věcí, která by prošla v dětském příběhu, v příběhu pro dospělé neprojde... Zrádce žijící v podobě krysi v kouzelnické rodině z opačného tábora je jedna z nich Severus... narozdíl od všech ostatních postav není (alespoň tak mi to připadá) ani trochu OOC. Když už, tak se možná jedná o alternativní charakterovou interpretaci, pro kterou Rowlingová nechala dost prostoru... To je ve výsledku docela zvláštní, protože dost čtenářů je zvyklých na fanonového Snapea, takže tu vzniká kontrast, který pro něj nefunguje dobře - a který má také co dělat s tím, že... no, spousta jiných postav je zde, troufnu si říct, pro čtenáře sympatičtější než v originále 
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: teriisek - 21.04. 2011
Tak to se na to teda fakt těším:D Se změnama je to fakt - ostatně kdyby originál neměl tolik nesrovnalostí, nelogičností a vyslovených nespravedlností, nevzniklo by tolik alternativních příběhů, že..? A já mám moc ráda, když mají věci logiku. Fakt. A když někdo nezabíjí postavy jen proto, že neví, co s nima...:D A se Severusem mě děsíš. I když - těším se na něho, bude to určitě hodně zajímavé, ale... ano, jsem prostě magor, oblíbená postava se nezapře:D

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Svetluska - 19.04. 2011
Harry v této povídce dává nový význam slovům "dítě na zabití" Jsem zvědavá, jakých vylepšení se dočkáme u ostatních postav. Teď mě úplně nejvíc zajímá Hermiona a hned potom Snape... Díky moc za skvělý překlad!

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: eriosma - 19.04. 2011
Wow... super povídka. Harry poslalRerona k šípku a ještš haní famfrpál to je tedy něco. Strašně mě zajímalo jak se bude vyvíjet rozhovor s Dracem tak jsem nakoukla do originálu...a hned jsem ho zase rychl zavřela...smekám před tebou že jsi se vůbec do překladu pustila...za což děkuji protože mě tahle povídka opravdu začíná bavit.  Navíc se nemůže ubránit myšlence na Sheldona z TBBT, malý Harry se mu až moc podobá
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Jimmi - 19.04. 2011
Ja len dopĺňam, že som urobila s originálom presne to isté - lákalo to, ale počkám si na Tersu. Takže sama si nebola.

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: denice - 19.04. 2011
Rozesmála mě už Harryho maskovací čelenka, ale pak to "ty víš, že se nestanu takovým jako tvá sestra" mě dojalo, jak Harry rodiče utěšuje, ale pak zas přemet do komična, když velmi rychle zdrhl a nechal rodiče, ať si to přeberou a proberou. Skvělé, je pěkně mazaný! A pak komín, který sliboval smrt zdravému ovzduší a stánkaři na nástupišti! Nejvíc se mi asi líbil šálou ozávojovaný Harry a celý rozhovor mezi ním, Dracem a chudákem Ronem. Tomu tedy autor IQ nepřidal. Potěšilo mě, že Harry není škodolibý a velmi rychle zatrhl těm dvěma jejich útočení. Na jedenáctiletého kluka velmi zralé. Pokud má tento vzorec chování z rodiny, tak klobouk dolů před jeho rodiči. Famfrpálové intermezzo bylo zábavné, ale myslím, že v nekouzelnickém světě by se našly idiotštější a nelogičtější sporty. Podle mě chytači a zlatonka dodávají utkání napětí, v kánonu dobře popsané v zápase Bulharsko-Irsko. Ale ne že bych rozuměla jakémukoli sportu. Už se nemohu dočkat Hermiony. Díky.
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 19.04. 2011
Harryho jednání s Dracem je vážně... uvážené Viz druhá polovina - Ach jo, druhá polovina... Brzy tu bude Role famfrpálu mi ve všech povídkách přijde trochu nešťastná... Všichni vědí, že tam musí být, ale co už nevědí je, jak ho pojmout z nějaké nové, zajímavé stránky. Což možná bude tím, že to ani dost dobře není možné. Ale TADY... Tady roli famfrpálu převezme zcela jiná, podstatně zábavnější aktivita

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Airiny - 18.04. 2011
Moc děkuji. Tak tohle je skutečně geniální povídka. Přečetla jsem to jedním dechem.

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: iway - 18.04. 2011
nu, že by ron se v téhle povídce moc nevyskytoval.. no ale harry je opravdu drsný... a taky se mi nelibi, že když se chce s někym bavit tak nemuže jen, protože je to malfoy... :)

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: larkinh - 18.04. 2011
Tak jsem zvědavá, jestli nakonec skončí ve Zmijozelu, jak psala JKR. Jen aby pak Dracovi nelezl na nervy Jinak ten jeho rozbor famfrpálu - časové omezení hry by opravdu bylo vhodné.

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: marci - 18.04. 2011
Ááách - úžasné   Zavazadlo je boží Kritika nesmyslnosti funkce zlatonky skvělá No, v tuto chvíli musím říct, že se nejvíc těším, jak si Harry pokecá s Moudrým kloboukem Dík za skvělý překlad.

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: BeaX - 18.04. 2011
Úžasná poviedka. Že práve Harry skritizuje metlobal je sila. Všetky tie jeho hlášky a myšlienkové pochody sú perfektné.

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: gleti - 18.04. 2011
wow, čím dál tím lepší. konečně někdo poukázal na absurdnost famfrpálu, vždy jsem si připadala jako ignorant, že jsem jeho pravidla pokládala přinejmenším za podivná.  

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Vidlicka - 18.04. 2011
To je ten správnej vývoj. Hezkej blonďák místo ošklivího zrzka. Mnohem lepší.

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: JSark - 18.04. 2011
Tak tomu sa hovorí zmeny v deji. Takže Červochvosť je kaput (alebo to len predstiera, hm) a Harry sa baví s Dracom a nie s Ronom? Ono keby nebol tak prekliato inteligentný, ozaj by mohol skončiť v Slizoline. Díky moc za preklad, nenormálne sa teším na pokračovanie.

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Zuzana - 18.04. 2011
Harry ma baví čím ďalej viac. Páčila sa mi rozlúčka s rodičmi :) Ale stretnutie s Ronom nemalo konkurenciu, zrejme tu nebudú najlepší kámoši. Na to je Hary príliš inteligentný. Som zvedavá či naozaj zmení pravidlá hry metlobalu. Ronov potkan umrel? To znamená, že Peter nebude v hre? Zaujímavé. Už sa teším na druhú polovicu kapitoly. Stretnutie s Hermionou by mohlo byť zábavné :)
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 18.04. 2011
  Nemusí to nutně znamenat, že Petigrew zemřel... jen, že je v této povídce natolik inteligentní, aby se neschovával v podobě krysy, v Anglii, a v kouzelnické rodině z opačného tábora Pokud, samozřejmě, je v této alternativní realitě vůbec oním zrádcem...

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Salazaret - 18.04. 2011
Petunie a to jak chtěla jít s Harrym bylo super! A pak Weasleovi! Hlavně nemysli na slona! Ale nakonec ta scéna se šálou a plášťěm! Naprosto doskonalé! Jen teď se těším na druhou polovinu dílečku. Ten šedooký krasavec se nám tam objevil, ale co bude dál? I když vím, že Draco je Malfoy a Malfoy znamená Smrtijed... Pořád ho mám ráda! Snad se tam bude objevovat častěji! Děkuji za perfektní překlad! S láskou Salazaret

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Neprihlásený - 18.04. 2011
Bylo jasné, že jestli Ron neprošel zázračnou změnou osobnosti a zvýšením inteligence, kamarádi z nich asi nebudou:) Nevadí, jsem radši, že se baví s Dracem. Harry kritizující famfrpál, tak to je zajímavé. Už se moc těším na setkání s Hermionou:) Děkuji za překlad
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: adelina - 18.04. 2011
Že bych se zapomněla přihlásit...:)
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: adelina - 18.04. 2011Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: adelina - 18.04. 2011
Že bych se zapomněla přihlásit...:)

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: zuzule - 18.04. 2011
Ach můj bože! Harry Potter chce zničti famfrpál a baví se Dracem!  A dokonce Weasleyovi pohřbili krysu Pettigrewa..hmmm, fakt zvláštní. Teď sem zvědavá, jak se vypořádá s Hermionou. 
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 18.04. 2011
Roli famrfrpálu v této povídce převezme jiná mimoškolní aktivita Nechci spoilerovat, takže jen napíšu, že to bude naprosto boží. A neokoukaný

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Elza - 18.04. 2011
...zavazadlo bylo rovněž schopné vyvinout dostatečnou víru... "Pohřbená na dvorku." Hm, a sova říká 'eeehhh'?!? *:DD Jsem zvědavá na Hermionu a Trevora (bude-li). *;-)
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 18.04. 2011
Přesně v tomhle místě jsem si uvědomila, že "informační náskok", který bysme měli mít před hlavními postavami nám nebude nutně... příliš platný Ale Hedvika je v tom nevinně, sovy vážně tak divně, hmm, krákaj? Všechno bude, i Hermiona s Trevorem Jen... v příští kapitole. Zatím si ještě užijeme Draca... možná i víc, než by se nám líbilo

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: MagicLady - 18.04. 2011
Harry ničící famfrpál - ta představa  Už se nemůžu dočkat Harryho v Bradavicích, ten tam s nima zamete. Hmm, Harry se bude trefovat do Voldyho, tadle povídka mě zaujímá čím dál tím víc 
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 18.04. 2011
Ne do Voldyho, do canonového Harryho K Voldemortovi... ehm, že by neměl výhrady?
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: MagicLady - 18.04. 2011
Škoda, to by mohlo být taky dost vtipný 

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: anonym - 17.04. 2011
tých 95 téz bolo inšpirovaných Lutherom?
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 18.04. 2011
...očividně...

Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Jimmi - 17.04. 2011
"Ehm, cože to, kámo?" Podle všeho nikoli havraspárský materiál. "To nejde, cítím se hloupě." To není jen pocit. "Pokud nemůžeš kritizovat, nemůžeš vylepšovat. Já navrhuju, jak tu hru vylepšit. Je to velmi prosté - zbavte se zlatonky." Celé to zdôvodnenie nezmyslu metlobalu bolo geniálne. Dobrý postreh a Harry to zabil to poslednou vetou - Posaďte ho na koště a řekněte mu, aby chytil tu blyštivou věcičku... Premýšľam, či to venovanie nebolo preto, že sa mi konečne splnil sen a niekto poslal Rona do... jazera. A konečne nastupuje môj Dráčik. Neuveríš, ale musela som mrknúť na pokračovanie, aspoň pár odstavcov, či  sa to bude uberať správnym smerom. Ale aspoň musím konštatovať, že toto by som v originále určite nečítala, takže o to väčšia vďaka, že si sa to rozhodla preložiť. Fakt, boží... Harry ako zdrhá rodičom, so šatkou na hlave, odpálkovanie Rona... dobre, tak v tejto kapitole som tomu totálne podľahla (niežeby sa mi to nepáčilo predtým, ale už sme vyrazili do Rokfortu... aj keď zatiaľ len na nástupište). Uff, pletiem piate cez deviate... Fakt som nadšená! PS. Sorry za tie zmätky so zverejnením, ale chcela som mať prvý komentár Výhoda admina.
Re: 7. Reciprocita, 1.polovina Od: Tersa - 17.04. 2011
Díky za úžasný komentář A za brzké zveřejnění Harry se občas do svého kanónového protějšku trefuje pěkně nemilosrdně (26.kapitola, kde si na toto téma (bezděky) notuje s Voldemortem ) K radosti a pobavení všech čtenářů A k našemu rozkošnému Dracovi... no, je tu důvod, proč jsem ti věnovala první polovinu (nejen kvůli Ronovi, kterého teď, ehm, pustíme z dohledu ). Onen směr totiž bude... no, jediný možný. Ale neboj se, a věř autorovi - Draco tu má a bude mít velmi podstatné místo a povídka se bude stále jen zlepšovat

Prehľad článkov k tejto téme:

. Oznamy: ( Jimmi )29.05. 2021Ukončenie prekladu
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201463.SVE, Později, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201462.SVE, Finále
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201361. SVE, Tajnosti a Otevřenost, jedenáctá část
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201360. Stanfordský vězeňský experiment, desátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.07. 201359. SVE, Zvědavost, devátá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201358. SVE, Omezená optimizace, osmá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201357. SVE, Omezená optimizace, sedmá část
Less Wrong: ( Tersa )01.05. 201356. SVE, Omezená optimizace, šestá část
Less Wrong: ( Tersa )24.02. 201355. Stanfordský vězeňský experiment, pátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201354. Stanfordský vězeňský experiment, čtvrtá část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201253. Stanfordský vězeňský experiment, třetí část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201252. Stanfordský vězeňský experiment, druhá část
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201251. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201250. Sebestřednost
Less Wrong: ( Tersa )16.03. 201249. Priorní informace
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201248. Utilitární priority
Less Wrong: ( Tersa )04.01. 201247. Osobnostní teorie
Less Wrong: ( Tersa )25.12. 201146. Lidství IV.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201145. Lidství III.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201144. Lidství II.
Less Wrong: ( Tersa )03.12. 201143. Lidství I.
Less Wrong: ( Tersa )07.11. 201142. Odvaha
Less Wrong: ( Tersa )03.11. 201141. Přednost zepředu
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201140. Předstírání moudrosti, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201139. Předstírání moudrosti, část první
Less Wrong: ( Tersa )07.10. 201138. Smrtelný hřích
Less Wrong: ( Tersa )05.10. 201137. Mezihra: Překročení hranic
Less Wrong: ( Tersa )03.10. 201136. Stav se mění
Less Wrong: ( Tersa )18.09. 201135. Problémy s koordinací, část třetí
Less Wrong: ( Tersa )31.08. 201134. Problémy s koordinací, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )07.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201132. Mezihra: Osobní bankovnictví
. Fan Art: ( Tersa )23.07. 201129.-31. Fanart
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201131. Skupinová práce, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201130. Skupinová práce, část první
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201129. Egocentrická předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201128. Redukcionismus
Less Wrong: ( Tersa )27.06. 201127. Empatie
Less Wrong: ( Tersa )21.06. 201126. Zaregistrujte zmatení
Less Wrong: ( Tersa )18.06. 201125. Vyčkejte s předkládáním řešení
Less Wrong: ( Tersa )10.06. 201124. Machiavellská hypotéza inteligence
Less Wrong: ( Tersa )07.06. 201123. Víra ve víru
Less Wrong: ( Tersa )04.06. 201122. Vědecká metoda
. Fan Art: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace - fanart
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. kapitola, bonus
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. Bayesův teorém
Less Wrong: ( Tersa )21.05. 201119.Odložená satisfakce
Less Wrong: ( Tersa )18.05. 201118. Hierarchie dominance
. Fan Art: ( Tersa )10.05. 201117.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )09.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )07.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )04.05. 201116. Laterální myšlení
Less Wrong: ( Tersa )02.05. 201115. Svědomitost
Less Wrong: ( Tersa )30.04. 201114.Neznámé a nepoznatelné
Less Wrong: ( Tersa )28.04. 201113.Kladení špatných otázek
. Fan Art: ( Tersa )28.04. 201111.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )25.04. 201112. Kontrola impulzů
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201111. První a druhé omake složky
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201110. Sebe-uvědomění, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.04. 20119. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )22.04. 20118. Pozitivní předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )21.04. 20117. Reciprocita, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )18.04. 20117. Reciprocita, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )16.04. 20116. Mylné plánování
Less Wrong: ( Tersa )13.04. 20115. Základní atribuční chyba
Less Wrong: ( Tersa )11.04. 20114. Hypotéza dobře fungujícího trhu
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20113. Porovnávání reality s jejími alternativami
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20112. Vše, v co věřím, je lež
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20111. Velmi nepravděpodobný den
. Úvod k poviedkam: ( Tersa )09.04. 2011Úvod k povídce