Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Harry Potter a metody racionality

5. Základní atribuční chyba

Harry Potter a metody racionality
Vložené: Tersa - 13.04. 2011 Téma: Harry Potter a metody racionality
Tersa nám napísal:

Harry Potter and the Methods of Rationality  (MoR)

(http://www.fanfiction.net/s/5782108/1/Harry_Potter_and_the_Methods_of_Rationality)

Autor: Less Wrong

Autorka použitého fanartu: Dinosaurusgede

Harry Potter a metody racionality

Překlad: Tersa

 Drazí čtenáři, přivítejme v naší povídce... Draca Malfoye!

Hmm, a v rámci experimentu... Férový návrh! I pokud obvykle nekomentujete, ale konec téhle kapitoly vás rozesměje – myslím opravdu rozesměje, s náležitím dušením/bušením do stolu/válením se po zemi (záleží na osobním vkusu, drobný úsměv se nepočítá) – komentář pro mě bude spravedlivou odměnou :))

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Základní atribuční chyba


 

 

"Je mu jen jedenáct let, Hermiono."

"To tobě taky."

"Já to nepočítám."

 

Scvrččí obchod byl podivný malý obchůdek (někdo by ho možná nazval i roztomilým) skrytý za zeleninovým stánkem, který se nalézal za obchodem s magickými rukavicemi, který stál v postranní  uličce vedoucí z ulice sousedící s Příčnou ulicí. Prodavačem, bohužel, nebyl starý seschlý záhadný muž, ale jen nervózně vyhlížející mladá žena, oblečená v zašlém žlutém hábitu. Právě teď držela Scvrččí Super Váček QX31, jehož přednosti spočívaly v rozšířeném rtu a nezjištitelném rozšiřovacím zaklínadle: mohli jste dovnitř strčit i velké věci, i když celková kapacita byla pořád omezená.

Harry trval na tom, aby sem šli ihned, ze všeho nejdříve – trval na tom tak neoblomně, jak si jen troufl, aniž by v McGonagallové vzbudil podezření. Harry totiž měl něco, co potřeboval dát do váčku hned, jak jen to bude možné. Nebyl to ten měšec galeonů, který mu McGonagallová povolila  od Gringottových vyzvednout. Byly to všechny ty ostatní galeony, které si Harry pokradmu nacpal do kapes potom, co omylem spadl do hromady zlatých mincí. To byla skutečná nehoda, ale Harry nikdy nepatřil k lidem, kteří by promarnili příležitost... i když tohle byl spíš případ náhlé inspirace momentem. Od té doby Harry neobratně nesl povolený měšec galeonů hned vedl kapsy, aby se u každého cinkavého zvuku zdálo, že přichází ze správného místa.

Ale stále tu zůstával problém, jak propašovat ty druhé mince do váčku, aniž by byl přistihnut. Ty zlaté mince mohly být jeho, ale byly ukradené – samo-ukradené? Sebou-ukradené?

Harry vzhlédl od Scvrččího Super Váčku QX31 na pult před sebou. "Mohl bych si to trochu vyzkoušet? Přesvědčit se, že to funguje, um, spolehlivě?" Rozšířil zorničky ve výrazu hravé klučičí nevinnosti.

Samozřejmě, po desátém opakování ukládání měšce do váčku, otevírání váčku, šeptání "měšec se zlatem" a vytahování ho, McGonagallová o krok ustoupila a odvrátila hlavu, aby se podívala na některé z dalších prodávaných předmětů, a prodavačka ji očima následovala.

Harry levou rukou pustil měšec se zlatem do svrččího váčku, zatímco jeho pravá ruka z kapsy vytáhla pár zlatých mincí, natáhla se do scvrččího váčku, upustila galeony, a (se zašeptáním "měšec zlata") znovu vytáhla původní měšec. Potom měšec přehodil do levé ruky, aby ho znovu upustil, a jeho pravá ruka se znovu natáhla do kapsy...

McGonagallová se po něm jednou ohlédla a Harry zvládnul sebou necuknout ani neztuhnout. Nemyslel si, že by si něčeho všimla. Na druhou stranu, s dospělými se smyslem pro humor jeden nikdy nevěděl. Bylo zapotřebí tří opakování než transakci dokončil a Harry odhadl, že se mu podařilo ukrást si asi třicet galeonů.

Harry se napřímil, setřel si z čela kapičku potu a vydechl. "Rád bych si vzal tenhle, prosím."

O patnáct galeonů lehčí (dvojnásobek ceny kouzelnické hůlky, očividně) a jeden Scvrččí Super Váček QX31 těžší, vyšli Harry s McGonagallovou ze dveří. Dveře zformovaly ruku a zamávaly jim na shledanou; ruku natáhly v takovém úhlu, že Harryho ten pohled poněkud zneklidnil.

A pak, naneštěstí...

"Jste opravdu Harry Potter?" zašeptal starý muž, jedna mohutná slza se mu kutálela po tváři. "O tom byste nelhal, ne? Já jenom, že jsem slyšel pověsti, že jste ve skutečnosti nepřežil smrtící kletbu, protože už o vás od té doby nikdo neslyšel."

... se ukázalo, že profesorčino zastírací kouzlo funguje méně než dokonale na trochu zkušenější uživatele magie.

McGonagallová položila ruku na Harryho rameno a odtáhla ho do nejbližší postranní uličky v momentě, kdy zaslechla "Harry Potter?" Starý muž jí následoval, ale alespoň to nevypadalo, že je slyšel někdo další.

Harry tu otázku zvážil. Byl opravdu Harry Potter? "Vím jenom to, co mi řekli druzí lidé," řekl Harry. "Nepamatuji si, jak jsem se narodil." Přelétl si rukou přes čelo. "Tuhle jizvu mám co si pamatuju a říkali mi, že se jmenuji Harry Potter, kam až má paměť sahá. Ale," dodal zamyšleně, "pokud by tu byl dostatečný důvod ke konspiraci, neexistuje důvod, proč by jednoduše nemohli vzít nějakého jiného kouzelnického sirotka a vychovat ho ve víře, že on je Harry Potter-"

McGonagallová si unaveně zamnula obličej. "Vypadáte přesně jako váš otec James, v době, kdy poprvé přijel do Bradavic, až na to že máte oči své matky Lily. A já mohu potvrdit, soudě jen podle osobnosti, že jste definitivně příbuzný s Bičem z Nebelvíru."

"Ona by v tom mohla jet taky," poznamenal Harry.

"Ne," zachvěl se stařec. "Má pravdu. Máte oči své matky."

"Hmm," Harry se zamračil. "Předpokládám, že vy byste v tom mohl jet taky-"

"Dost, pane Pottere," řekla McGonagallová.

Stařec zvedl ruku, jako by se chtěl Harryho dotknout, ale pak ji nechal klesnout. "Já jsem jen rád, že jste naživu," zamumlal. "Děkuji vám, Harry Pottere. Děkuji vám za to, co jste udělal... Teď už vás nechám o samotě."

A jeho hůl pomalu odklapala pryč, ven z uličky a zpátky na hlavní třídu Příčné ulice.

McGonagallová se rozhlédla kolem, její výraz napjatý a vážný. Harry se sám automaticky rozhlédl. Ale ulička se zdála prázdná, pokud nepočítal spadané listí, a z ústí vedoucí k Příčné ulici zahlédl jen ojedinělé, rychle procházející kolemjdoucí.

Konečně se zdálo, že se McGonagallová uvolnila. "To nebylo nejlepší," řekla tichým hlasem. "Vím, že na toto nejste zvyklý, pane Pottere, ale lidé vás mají rádi. Prosím, buďte k nim milý."

Harry sklopil pohled na boty. "To by neměli," řekl se stopou kousavosti. "Mít mě rádi, myslím."

"Zachránil jste je před Vy-víte-kým," řekla McGonagallová. "Jak by vás za to nemohli mít rádi?"

Harry vzhlédl k McGonagallové a povzdechl si. "Hádám, že když řeknu základní atribuční chyba, asi nebudete vědět, co to znamená."

McGonagallová zavrtěla hlavou. "Ne, ale vysvětlete to prosím."

"No..." řekl Harry, snažil se vymyslet, jak by tenhle kousek mudlovské vědy co nejlépe popsal. "Předpokládejte, že přijdete do práce a uvidíte kolegu, jak kope do svého stolu. Napadne vás ,to ale musí být agresivní osoba´. Váš kolega myslí na to, jak ho někdy během jeho cesty do práce přimáčkl na stěnu a pak na něj začal řvát. Kohokoli by tohle naštvalo, myslí si. Když se díváme na jiné lidi, vidíme vlastnosti, které vysvětlují jejich chování, ale když se díváme na sebe, vidíme okolnosti, které vysvětlují naše chování. Naše příběhy nám samým dávají smysl, z vnitřku, ale nevidíme příběhy jiných lidí, následující je všude, kam se jen pohnou.Vidíme je jen v jedné situaci a nevidíme, jak by jednali v jiné. Takže základní atribuční chyba je, že vysvětlujeme permanentními, přetrvávajícími lidskými vlastnostmi to, co by mohlo být snáze vysvětleno situačním kontextem." Existovaly jisté elegantní experimenty, které tohle dokazovaly, ale Harry se do nich nehodlal pouštět.

McGonagallová povytáhla obočí. "Myslím, že tomu rozumím..." řekla pomalu. "Ale co to má co společného s vámi?"

Harry nakopl cihlovou stěnu uličky, dost tvrdě na to, aby ho zabolela noha. "Lidé si myslí, že jsem je zachránil před Vy-Víte-Kým, protože jsem cosi na způsob skvělého bojovníka Světla."

"Ten se silou porazit Pána zla..." zamumlala McGonagallová, její hlas probarvovala ironie, které Harry nerozumněl.

"Ano," řekl Harry, z jeho hlasu čpělo podráždění a frustrace. "Jako kdybych zničil Pána zla, protože jsem měl nějaký trvalý, neměnný sklon k ničení Pánů zla. Bylo mi tehdy patnáct měsíců! Nevím, co se stalo, ale hádal bych, že to mělo co dělat s, jak se říká, nahodilými okolnostními podmínkami. A rozhodně ne s mou osobností. Lidé nemají rádi , ani mi nevěnují pozornost, chtějí si potřást rukou se špatným vysvětlením." Harry se odmlčel, pak se podíval na McGonagallovou. "Vy víte, co se skutečně stalo?"

"Zformulovala jsem si určitou teorii..." řekla McGonagallová. "Chvíli po tom, co jsem vás poznala."

"Ano?"

"Triumfoval jste nad Pánem zla, protože se vám co do příšernosti nemohl rovnat, a smrtící kletbu jste přežil díky tomu, že se k vám Smrt bála přiblížit."

"Ha. Ha. Ha." Harry znovu nakopl zeď.

McGonagallová se tlumeně zasmála. "Pojďme teď k Madam Malkiové. Myslím si, že to vaše mudlovské šaty by tu mohly přitahovat pozornost."

Po cestě narazili na další dvě vděčné osoby.

McGonagallová se zastavila před vchodem do Madam Malkininých hábitů. Bylo to opravdu nudné průčelí, s cihlami, které byli červené jako obyčejné cihly a se skleněnou výlohou ukazující obyčejné černé hábity. Žádné šaty, které by svítily nebo se točily nebo vyzařovaly zvláštní paprsky, které by vám pronikaly přímo pod tričko a lechtaly vás. Jen obyčejné černé hábity – nebo alespoň jen ty byly vidět skrze sklo. Dveře byly doširoka otevřeny, jako by chtěly zdůrazňovat, že neskrývají žádné tajemství.

"Někam si na pár minut odskočím, než vám vyhotoví šaty," řekla McGonagallová. "V pořádku?"

Harry přikývl. Vášnivě nenáviděl nakupování oblečení a nemohl vinit McGonagallovou, že cítí to samé.

McGonagallová mu poklepala po hlavě hůlkou. "Je nutné, aby vás madam Malkinová mohla vidět čistě, bez iluzí, takže to zatemnění teď sundám."

"Uhm..." řekl Harry. To ho trochu znepokojilo.

"Chodila jsem s madam Malkinovou do Bradavic," řekla McGonagallová. "Už tehdy byla jednou z nejvyrovnanějších čarodějek, jaké jsem kdy poznala. Kdyby sám Vy-Víte-Kdo vstoupil do jejího obchodu, ani by nezvedla obočí." Její hlas byl striktní a jednoznačně souhlasný. "Madam Malkinová vás nebude obtěžovat a nedovolí, aby vás obtěžoval kdokoli jiný."

"A kam půjdete vy?" otázal se Harry. "Jen, vy víte, pro případ, že by se něco přece jen stalo."

McGonagallová Harrymu věnovala tvrdý, pochybovačný pohled. "Já budu tady," řekla a ukázala na budovu naproti přes ulici, která nesla znamení dřevěného korbele, "budu si kupovat drink, který zoufale potřebuji. Vy se necháte změřit na hábity a nic jiného. Během chvíle pro vás příjdu a budu očekávat, že naleznu obchod Madame Malkinové se všemi příslušnými zdmi a ani trošičku v plamenech."

------

Madame Malkinová byla hbitá starší dáma, která neřekla ani slovo, když uviděla jizvu na jeho čele a střelila ostrý pohled po své asistentce, která vypadala, že se chystá něco říct. Madame Malkinová vyndala set oživených, svíjejících se kusů látky, které se zdály sloužit jí za měřící pomůcky a pustila se do provozování svého umění.

Vedle Harryho seděl mladý bledý kluk se špičatou bradou a totálněsenzačníma blonďato-bílými vlasy, který právě procházel posledním stádiem podobného procesu. Jedna ze dvou Malkininých asistentek opatrně kontrolovala bělovlasého chlapce a šachovnicovo-mřížkovaný hábit, který měl na sobě; čas od času poklepala na okraj hábitu hůlkou a šaty se buď uvolnily nebo utáhly.

"Ahoj," řekl chlapec. "Taky do Bradavic?"

Harry dokázal předpovědět, jakým směrem se tahle konverzace bude vinout a v zoufalstvím naplněném zlomku sekundy se rozhodl, že čeho je moc, toho je příliš.

"Dobří bohové," zašeptal Harry, "to není možné." Nechal zorničky, ať se rozšíří. "Vaše... jméno, pane?"

"Draco Malfoy," řekl Draco Malfoy lehce zaujatě.

"Takže jste to vy! Draco Malfoy. Já- já, nikdy jsem nedoufal, že budu mít takovou čest, pane." Harry si přál, aby dokázal do koutků očí vtlačit slzy. Ostatní lidé obvykle v téhle fázi slzet začínali.

"Oh," řekl Draco trochu zmateně. Pak se jeho rty roztáhly do samolibého úsměvu. "Je dobré potkat někoho, kdo zná své místo."

Jedna z asistentek, ta která Harryho poznala, ze sebe vydala tlumené zakuckání.

Harry blábolil dál. "Jsem potěšen, že vás poznávám, pane Malfoyi. Tak nevýslovně potěšen. A že budu navštěvovat Bradavice zrovna ve stejném roce jako vy! Z toho je mi mdlo u srdce."

Ups. Ta poslední věta mohla vyznít trochu divně, jako kdyby Draca balil nebo tak něco.

"I mé srdce povznáší, když vidím, že mohu očekávat, že se mnou bude zacházeno s respektem náležícím Malfoyově rodině," odpálil chlapec s úsměvem, který by nejvyšší z králů věnoval nejposlednějšímu ze svých poddaných, pokud by onen poddaný byl čestný, ač chudý.

Ehm... Sakra, Harry měl potíže s vymýšlením další věty. No, všichni chtěli potřást rukou Harrymu Potterovi, takže- "Až budou mé šaty hotové, pane, ráčil byste potřást mou rukou? Nic více bych si  pro dnešní den, co povídám, pro celý měsíc, ba vskutku, pro celý svůj život nemohl přát."

Draco se v odpověď zamračil. "Myslím, že žádáš o neopodstatněnou familiárnost s mou osobou! Co jsi kdy udělal pro rod Malfoyů, že tě to opravňuje k takovému požadavku?"

Oh, tohle zaručeně musím zkusit na dalšího člověka, co mi bude chtít potřást rukou. Harry sklonil hlavu. "Ne, ne, pane, rozumím. Omlouvám se, že jsem se ptal. Spíše bych byl poctěn, možností vyleštit vaše boty."

"Pravda," odsekl Draco. Pak se jeho tvář trochu projasnila. "I když, tvé přání je dostatečně pochopitelné. Řekni mi, do jaké koleje si myslíš, že příjdeš? Mně je předurčena zmijozelská kolej, stejně jako přede mnou mému otci Luciusovi. A pro tebe bych hádal kolej mrzimorskou, nebo možná výstupní."

Harry se nesměle usmál. "Profesorka McGonagallová říká, že jsem ten nejopravdovější Havraspár, jakého kdy potkala nebo o jakém slyšela vyprávět v legendách, takový, že i Rowena sama by mi řekla, že bych měl za zábavou vyrážet častěji, ať už to znamená cokoli, a že bezpochyby skončím v havraspárské koleji, pokud Moudrý klobouk nebude v děsu křičet tak hlasitě, že zbytek sálu nebude schopný rozeznat slova, konec citace."

"Wow," řekl Draco, zdálo se, že to na něj trochu udělalo dojem. Toužebně si povzdechl. "Tvoje lichocení bylo skvělé, nebo jsem si to každopádně myslel – také by sis vedl dobře ve zmijozelské koleji. Obvykle je to jenom můj otec, kdo dostává takovýhle druh patolízalství. Doufám, že ostatní zmijozelé se mi budou plazit u nohou, teď když budu v Bradavicích... Takže hádám, že tohle je dobré znamení."

Harry zakašlal. "Popravdě, promiň, nemám nejmenší tušení, kdo jsi."

"Ale no tak!" řekl Draco s prudkým zklamáním. "Proč jsi pak říkal takové věci?" Dracovy oči se rozšířily náhlým podezřením. "A jak je možné, že neznáš Malfoyovi? A co to máš na sobě za oblečení? Jsou tvoji rodiče mudlové?"

"Dva z mých rodičů jsou mrtví." řekl Harry. Bodlo ho u srdce. Když to položil takhle – "Mí druzí dva rodiče jsou mudlové, ti mě vychovali."

"Cože?" řekl Draco. "Kdo jsi?"

"Harry Potter, rád tě poznávám."

"Harry Potter?" zalapal po dechu Draco. "Ten Harry -" a chlapec se náhle odmlčel.

Nastalo krátké ticho.

Pak, s břitkým nadšením, "Harry Potter? Ten Harry Potter? Páni, vždycky jsem vás chtěl poznat!"

Dracovi se věnující asistentka vydala zvuk jako by se dusila, ale pokračovala v práci – postupném zvedání Dracových rukou, aby mu mohla opatrně sundat šachovnicový hábit.

"Drž hubu," navrhl Harry.

"Mohl byste se mi podepsat? Ne, počkejte, nejdřív se s vámi musím vyfotit!"

"Držhubudržhubudržhubu."

"Jsem tak nevýslovně potěšen, že vás potkávám!"

"Pukni."

"Ale vždyť vy jste Harry Potter, slavný spasitel kouzelnického světa, vítěz nad Pánem zla! Hrdina všech, Harry Potter!  Vždycky jsem chtěl být zrovna jako vy až vyrostu, abych taky mohl porážet Pány zla-"

Draco náhle zmlkl uprostřed věty. Jeho tvář ztuhla v naprostém děsu.

Vysoký, bělovlasý, chladně elegantní v černém hábitu nejvyšší kvality. Jedna ruka svírala stříbrem kovanou hůl, která na sebe brala všechny vlastnosti smrtící zbraně už jen tím, že byla v jeho rukou. Jeho oči sledovaly místnost s nevzrušeností dobrého popravčího, muže, pro kterého zabíjení není ani obtížné ani sladce zakázané, ale jen každodenní rutinní aktivita jako dýchání. Dokonalost bylo slovo, které Harrymu automaticky přišlo na mysl.

To byl ten muž, který, právě v tuto chvíli, vešel skrze otevřené dveře.

"Draco," řekl muž, hlubokým a velmi vzteklým hlasem, "co to říkáš?"

Ve zlomku sekundy solidární paniky, Harry zformuloval záchranný plán.

"Lucius Malfoy!" zalapal po dechu Harry Potter. "Ten Lucius Malfoy?"

Jedna z asistentek se musela otočit tváří ke zdi.

Chladné, vražedné oči ho pozorovaly. "Harry Potter."

"Jsem tak, tak potěšen, že vás potkávám!"

Temné oči se rozšířily, šokované překvapení nahradilo smrtelnou hrozbu.

"Váš syn mi o vás právě všechno vyprávěl," řinulo se z Harryho, aniž by pořádně věděl, co říká, jen mlel nejrychleji jak mohl. "Ale samozřejmě, že jsem o vás už všechno slyšel předtím, kdo by o vás neslyšel, slavný Lucius Malfoy! Nejvýznamnější absolvent zmijozelské koleje, sám jsem přemýšlel, že se zkusím dostat do Zmijozelu, jenom protože jsem slyšel, že jste ho sám jako dítě navštěvoval-"

"Co to říkáte, pane Pottere?" ozval se téměř-výkřik zvenčí obchodu a profesorka McGonagallová vpadla dovnitř o sekundu později.

Na její tváři bylo tak čisté zděšení, že se Harryho ústa automaticky otevřela, a pak se rozhodla, že nemají co říct.

"Profesorko McGonagallová!" zvolal Draco. "Jste to opravdu vy? Slyšel jsem toho o vás tolik od svého otce, přemýšlel jsem, že se zkusím nechat zařadit do Nebelvíru, abych mohl-"

"Cože?" zařvali Lucius Malfoy a profesorka McGonagallová stojíc bok po boku v perfektním unisonu. Jejich hlavy se v naprosto stejném pohybu otočily, aby se na sebe podívaly; pak ti dva od sebe odstoupili, jako by provozovali synchronizovaný tanec.

Nastala chvilka hbité akce, kdy Lucius zkonfiskoval Draca a vyvlekl ho z obchodu.

A potom nastalo ticho.

McGonagallová sklonila zrak na malou sklenici vína, kterou držela v ruce. Během toho spěchu ji držela nakloněnou a teď už v ní zbývalo jen pár kapek.

Profesorka vkráčela do obchodu a postavila se tváří v tvář madam Malkinové.

"Madam Malkinová," řekla McGonagallová klidným hlasem. "Co se tady dělo?"

Madam Malkinová jí pohled několik vteřin mlčky oplácela, a pak se zhroutila. Opřela se o stěnu, a svíjela se smíchy. To odzbrojilo obě její asistenky, jedna z nich za hysterického řechotu klesla na obě ruce a kolena na podlahu.

McGonagallová se s ledovým výrazem pomalu otočila k Harrymu. "Nechala jsem vás samotného pět minut. Pět minut, pane Pottere, na minutu přesně."

"Jen jsem trochu žertoval," ohradil se Harry, zatímco nablízku pokračoval hysterický smích.

"Draco Malfoy prohlásil před svým otcem, že chce být zařazen do Nebelvíru! Trocha žertování něco takového nedokáže způsobit!" McGonagallová se zarazila, ztěžka oddechovala. "Která část z "nechte se změřit na šaty´ vám zněla jako prosím sešlete matoucí zaklínadlo na celý vesmír!"

"Bylo to v situačním kontextu, kdy to, co říkal dávalo svůj vnitřní smysl-"

"Ne. Nevysvětlujte to. Nechci vědět, co se tu stalo. Nikdy. Jsou věci, které mi není souzeno znát a tohle je jedna z nich. Ať už vás to posedla jakákoli forma démonického chaosu, je to nakažlivé a já nechci skončit jako ubohý Draco Malfoy, ubohá madam Malkinová a její dvě ubohé asistenky."

Harry si povzdechl. Bylo jasné, že profesorka McGonagallová nemá náladu naslouchat rozumnému vysvětlování. Pohlédl na madam Malkinovou, která se stále opírala o zeď, na Malkininy dvě asistenky, které obě klesly na kolena a nakonec na své vlastní, měřícími pomůckami omotané tělo.

 

"Moje šaty ještě nejsou tak docela hotové," řekl Harry laskavě. "Co kdybyste šla zpátky a dala si další drink?"

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre


Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Neprihlásený - 14.12. 2022
Musím přiznat, že už jsem MR četla víckrát, všechny díly a všechny teorie jsou mi jasné kromě jediné, totiž jak pomoci obracece času získat odpověď na jakoukoliv otazku; ale doufám, že po tomhle přečtení už mi to dojde. Jinak samozřejmě nejlepší HP FF vůbec, vlastně je to ta, která mě k fanfikcim přivedla.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Neprihlásený - 14.12. 2022
Musím přiznat, že už jsem MR četla víckrát, všechny díly a všechny teorie jsou mi jasné kromě jediné, totiž jak pomoci obracece času získat odpověď na jakoukoliv otazku; ale doufám, že po tomhle přečtení už mi to dojde. Jinak samozřejmě nejlepší HP FF vůbec, vlastně je to ta, která mě k fanfikcim přivedla.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Hypogriff - 15.09. 2014
Oh, z toho Harryho jsem v téhle kapitole fakt nemohla jak on, a Draco..! :DDD Děkuji za skvělý překlad! :D

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: mami - 10.06. 2014
Je to viac než dobre. Draco v Chrabromile a Harry podlizuje Luciusovi a zrutena paní Malkinova a radsej nevediaca McGonagalka. Jedinečne :-)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Neprihlásený - 26.05. 2014
Luxus opravdu úúúúžasná kapitola

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: martian - 04.03. 2014
Tak hlásím a potvrzuji, že i po několika letech po zveřejnění má tato povídka (a tato kapitola obzvlášť) potenciál dostat čtenáře opakovaně do pozice asistentek madame Malkinové. Je inteligentní, vtipná, nápaditá, plná neopakovatelně kouzelných hlášek... A teď mne, prosím, omluvte, musím si jít vyčistit poprskaný monitor...

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: RedRaven - 02.02. 2014
Smíchy popadající břicho svýma vlastníma rukama a padající pod pohovku se postava otřásá v záchvatech kyslíku horlivě opouštějící a znovu navštěvující plíce a kleje nad řekou kterou svým horoucím smíchem vytvořila.. Nesměle pokračuje a horlivě načítá další kapitolu. :D

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Neprihlásený - 22.09. 2013
ehm no ani kousání do peřiny od smích nepomohlo...

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Coretta - 30.10. 2012
Oou, pardon za dvojitý komentář To není, jako že si myslím, že napoprvé byste to nepochopily.. Jen trochu bojuji s technikou Mimochodem, nekoukala jsem se na autora této povídky, ale dala bych ruku za to, že to psal muž Tak schválně, jdu se mrknout teď.. 

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Coretta - 30.10. 2012
Zajímavá povídka :-) Nedívím se, že má tolik komentů.. Už jsem ji četla dřív a nedočetla, protože nemám tolik času a tahle je hrozně dlouhá... Ale fascinuje mě, jakým stylem je napsaná.. některé pasáže jsem četla i víckrát.. a nemám pocit, že bych všechno úplně chápala (nevím, ve které kapitole to bylo, ale třeba metodu zruinování kouzelnického světa na základě převádění peněz mezi bankami.. :-)) Zbývá mi jen doufat, že moje vlastní děti jednou budou normální :-)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Coretta - 30.10. 2012
Zajímavá povídka :-) Nedívím se, že má tolik komentů.. Už jsem ji četla dřív a nedočetla, protože nemám tolik času a tahle je hrozně dlouhá... Ale fascinuje mě, jakým stylem je napsaná.. některé pasáže jsem četla i víckrát.. a nemám pocit, že bych všechno úplně chápala (nevím, ve které kapitole to bylo, ale třeba metodu zruinování kouzelnického světa na základě převádění peněz mezi bankami.. :-)) Zbývá mi jen doufat, že moje vlastní děti jednou budou normální :-)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Adelaine - 06.10. 2012
Ach, konečně žádné nové teorie. Situace velice vtipná, sice mi tam připomínali Weasleyova dvajčata, ale bavila jsem se. Děkuji za překlad.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Macocha - 07.07. 2012
Přiznám se bez mučení,že tuto kapitolu mám v této povídce nejraději. Taková správně absurdní a vtipná

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Neprihlásený - 04.07. 2012
uch uch :) můj šílený řehot přilákal šéfa, aby se šel podívat, co to dělám :-D...když mě viděl, jak ležím na stole v nekontrolovatelných záchvatech smíchu...tak raději beze slova odešel :-D :-D...akorat ty sliny odkapávající z monitoru, budu utírat ještě dlouho

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Twilly - 21.06. 2012
Kapitulujem. Je to absolútna špička. Nie, že by som nemala v pláne komentovať, ale toto jednoducho nie ie možné neokomentovat
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 21.06. 2012
Díky, jsem ráda, že noví lidé tuhle povídku pořád objevují Máš před sebou hodně zábavy...

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Neprihlásený (Accuracy) - 01.04. 2012
Tak jo, příznávám, smála jsem se, ale musela jsem potichu, vedle v pokoji je mamka a dává si odpoledního šlofíka, tak ji nesmím vzbudit Jak to tak vypadá, Harry dovede McGonagallovou k alkoholismu, hádám, že to ještě bude zajímavé. Mimochodem někde jsem tam viděla hrubku ve shodě, cosi s „cihlami, které byli červené“ nebo tak nějak. Chtělo by to opravit, škoda kazit takový dobrý překlad hrubkami.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Muhe - 01.02. 2012
POTVORO! Věděla jsi, že se budeme řehat smíchy a stejně jsi napsala takový titulek. Teď vážně, Draco a dokonce i Harry mi jsou mnohem více sympatiční, než v originále. S autorem bych se bála dát do hovoru, pokud bych koverzační téma neměla prostudované skrz naskrz
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 01.02. 2012
Toho bych se nebála, je to vážně milý člověk, jako všichni velcí duchové   (Což mi ovšem nebrání třást se nervozitou kdykoli mu píšu...)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: GwenLoguir - 07.12. 2011
Všemocnému veľkému Merlinu a vám vďaka za túto kapitolu. Vážne som potrebovala ten hysterický záchvat, aby som zvládla dnešok. (ten začiatok bol nudný kus, ale už ma to dosť chytá :-)  )
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: GwenLoguir - 07.12. 2011
Už to, ako ukradol mince a prežil smrť bolo dobré, ale na tú šou s Dracom - bola som akurát v knižnici a ďkakovala, že je tam priveľký hlupk, aby mi neikto venoval pozornosť, pretože by si mohli myslieť, že mám záchvat - až mi tiekli slzy....

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Neprihlásený - 13.09. 2011
REHÓÓÓT...tak sam si oprskala monitor a skoro som sa zadusila čajom...vďaka Merlinovi, že som nič nejedla, Hajmlicha ovládam iba ja

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Liz - 06.08. 2011
Nevím co říct, snad jenom to, že už mě pomalu začíná bolet pusa od tlemení.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Jacomo - 14.07. 2011
Šmankote, tohle prostě musím okomentovat! Existuje smajlík na totální kolaps od smíchu? Nevím, snad prostě )))))))))))))))))))))))))))))))))))) Naprosto bezkonkurenční povídka. Tohle je fakt dokonalý odvaz. Nevím, nevím, jestli to takhle půjde dál, budu následovat příkladu profesorky McGonagallové a házet do sebe jeden drink za druhým. A podle počtu kapitol ze mně bude do konce příběhu alkoholik. Díky za famózní překlad. Je to vážně zážitek. Shrnutí: "Alternative Universe? Ten Alternative Universe? Páni, tohle jsem si vždycky chtěla přečíst!"

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: vrony - 17.06. 2011
"Triumfoval jste nad Pánem zla, protože se vám co do příšernosti nemohl rovnat, a smrtící kledbu jste přežil díky tomu, že se k vám Smrt bála přiblížit." - přesněji to McGonagallová říct nemohla (pozn. kledbu změň na kletbu) Při rozhovoru Draca a Harryho jsem se dusila smíchy – doslova. Kdybych neseděla, jistě bych se skácela i na zem. Zatím nejvtipnější kapitola.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: myska111 - 07.05. 2011
Super, Harryho rozhovor s Dracem byl k popukání.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: adelina - 17.04. 2011
Bože, tohle nepřežiju. Jsem mrtvá smíchy, určitě. Jsem schopná napsat jen své díky za super překlad:) Jdu číst dál :)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: cyrus - 17.04. 2011
Nooo tak ta pasaz s Dracom bola bozi!!!! to bolo uplne dokonole :) tak som zvedava co autorka vymyslela dalej... :) tato kapitola ma uplne dostala a mimochodom skvely skvely preklad :)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Brumlinka2 - 15.04. 2011
Nejsem zrovna fanoušek "vtipných" povídek, ale tato je naprosto dokonalá. Vždy, když si pomyslím, že to byla snad ta nejlepší perla, tak mě další hláška vyvede z omylu. Prostě nádhera. Netuším, jak je čtivý originál, ale ten překlad se čte výborně. Moc díky.
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 15.04. 2011
Díky Možná je to tím, že tady autor neusiluje o to být vtipný samoúčelně, ale spíš vtipy nabaluje na děj, který by skvěle obstál i sám o sobě. Temnější kapitoly se ale vyskytnou i tady

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: 3lucky - 15.04. 2011
skvělé, naprosto skvělé  Tahle povídka je tak jiná od ostatních, že bych se vůbec nedivila, kdyby se Draco a Harry stali nejlepšími přáteli (možná bych se nedivila, ani kdyby jim moudrý klobouk, vytvořil novou kolej ). A jak nemám ráda Luciuse, tak mi ho tady bylo i líto ) Díky moc za překlad
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 15.04. 2011
Ach, jistě, Kolej Zkázy No... ne, že by to nikoho nenapadlo...  A nejlepšími přáteli... pozor, je to Draco Malfoy. I síla alternativní reality má své meze... ale těžko říct, kde přesně leží

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: danexa - 15.04. 2011
Tak tohle fakt nemá chybu, musím se smát..:D..První kapitola mě moc nezaujala, ale následující jsou úžasné..Takže díky za překlad a budu se těšit na další pokračování..

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: kaca08 - 15.04. 2011
jsem absolutně mrtvá smíchy a zvědavá jak to bude vypadat dál. Myslím, že Snape bude chtít raději spáchat sebevraždu než ho učit a z ostatních učitelů se stanou alkoholici :-) Už se moc těším na pokračování

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Salazaret - 15.04. 2011
Tehle NEMÁ chybu!!! Já jsem tak ráda, že jsem nic nejedla a nic nepila! Ale i tak mám poprskaný monitor! Harry je prostě miláček! A Draco! Toho teď zbožňuji ještě víc. Do Nebelvíru? Draco a Nebelvír! U Merlinových spodků, tohle bych asi nevydýchala! Děkuji za tak super povídku. A na víc jak tisíc procent se uvidíme u další kapitolky! Budu tady čekat a vyčkávat každou volnou minutu a čekat na další super díl!!! Děkuji   S věrnou láskou Salazaret
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 15.04. 2011
Díky Ale pozor, jediné, co zatím víme o Dracu Malfoyovi je, že má smysl pro humor. Jistě, velmi, velmi dobrý smysl pro humor, ale stejně...

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: kometa - 15.04. 2011
Nádhera! Nemám slov! Taky se tu skoro hroutím smíchy Chudáci Lucius a Minerva, určitě měli pocit, že mají halušky Ten Lucius Malfoy? Ale bylo by super, kdyby se kluci skamarádili. A chudák paní Malkinová "a pak se zhroutila. Opřela se o stěnu a svíjela se smíchy." To je prostě fantastická představa A to že má být teprve rozjezd, jo? No to jsem zvědavá, co to se mnou bude dělat později Jo a taky se mi moc líbila Minervina teorie o tom, proč Harry přežil. Fantastická volba a fantastický překlad. A ta rychlost? Hmmm, úžasné! Tahle povídka se definitivně stala nejlepší humornou, co jsem četla. Nedivím se, že ji máš tak ráda. Nemůžu se dočkat pokračování a steré díky za krásný začátek dne
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 15.04. 2011
Díky, na tvůj komentář jsem se těšila Jo, Harry a Draco jako přátelé by představovali vskutku neporazitelnou sílu (i když asi ne takovou jako, hypoteticky, tento Harry a Weasleyovy dvojčata, to už by to McGonaggalová rovnou mohla zabalit ). Ale přeci jen, je to Draco Malfoy. Takže... uvidíme A pozor, tohle nebude jen komedie. Drama/humor uvádí autor a já to musím jednoznačně potvrdit. I když, při téhle kombinaci se ten humor snad jen prohlubuje a mě připadá, že nad touhle povídkou vládne absolutisticky 
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: kometa - 15.04. 2011
Humor/drama je dobrá kombinace, pokud je tam humoru dost a dobře to skončí. To je pak nejlepší :-) Fakt se neskutečně těším na pokračování a díky díky díky!

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Jirka - 14.04. 2011
Fakt skvělý. Řehtám se ještě teď a to jsem dneska od rána (byl ..) v těžký depce. Takže díky moc. Píšu to s pauzama, jak si v duchu přehrávám znova tu situaci, tak se u toho furt pryč zas řehtám. Fakt skvělý. A kdoví, možná i docela solidní začátek pro lepší vztah těch dvou, pokud teda Draco nebude za trochu tý srandy potrestán cruciem ... Chudák McGonagallová. A ještě jednou - díky moc za skvělou povídku.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: JaLin - 14.04. 2011
Nádhera! Čtu doma a mohu výt smíchy naplno! Tisíceré díky za objevení a překládání!         

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: silvinka - 14.04. 2011
zjišťuji, že není moudré tuto povídku číst v práci, protože nekontrolované hihňání není moc dobře přijímáno. Tento díl byl prostě dokonalej a nemá cenu vypisovat ty nejlepší hlášky, protože to už udělalo spoustu čtenářů přede mnou. Moc se těším na pokráčko.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Elza - 14.04. 2011
Další do sbírky mott této povídky: ...ale Harry nikdy nepatřil k lidem, kteří by promarnili příležitost... konec citace. *;-DDDD tech.: stojíc - stojíce (oni oba, ne jen ona) Skvělé!
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 14.04. 2011
Založíme stránku s hláškami   ... kterou bude spravovat někdo jiný než já, protože já bych pravděpodobně překopírovala polovinu povídky... Osobně, ale považuju za nejvýstižnější motto celé povídky tuhle perlu z příští kapitoly: I, Harry James Potter-Evans-Verres, do now claim this territory in the name of Science.   
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 14.04. 2011
Ano, to si umím živě přestavit To je jak z Potkaníka... (Draco) "Zabírám toto místo (na Nebelvírské tribuně) jménem Zmijozelu" Co to ti chlapi mají pořád s tím zabíráním?
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 14.04. 2011Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Jimmi - 14.04. 2011
Vieš, že ma to napadlo? Niečo podobné sme mali aj pri Roku. Nemám problém založiť na to špeciálne fórum.
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 14.04. 2011
Wow. Ne, že bych si nemyslela, že na to jednou dojde, ale... jsme teprve u PÁTÉ kapitoly Uvidíme Ale jinak... přemýšlím, že napíšu takové speciální výkladové cosi, co by mohlo sloužit lépe než poznámky pod čarou...

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: gleti - 14.04. 2011
"Triumfoval jste nad Pánem zla, protože se vám co do příšernosti nemohl rovnat, a smrtící kledbu jste přežil díky tomu, že se k vám Smrt bála přiblížit." opravdu povedené, nemůžu jinak, než hýkat a popadat se za břicho podobně jak osazenstvo saónu madam Malkinové

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: teriisek - 14.04. 2011
Ok, tiché vypísknutí a pak nekontrolovatelné dušení - rodiče spí vedle a mají lehký spánek:D Kapitola byla skvělá a ohromně vtipná, ale vážně by to chtělo betu;) Díky moc za překlad, je to fakt super:D Budou kamarádi?:P

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: ellenofausten - 13.04. 2011
Tenhle Harry je naprosto k sežrání! :D :D :D Díky za překlad! :D

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Vanar - 13.04. 2011
Vážená překladatelko, vážení čtenáří, dovolte mi, abych se i já připojil k ostatním, kdo vyjádřili svůj názor na tento kousek ,,smíchu a dobré nálady", který se jen tak někde nevidí. Ttak první 4 kapitoly jsem si přečetl dneska v práci, kde sem doslova silou vůle se snažil nevyprsknout a i tak kolegové na mě koukali jako na vola, co mě může připadat na tý nudný práci tak vtipný. Díky tutý povídce sem se po nevim kolika tejdnech zase od srdce zasmál. 5. díl jsem dočet před chvílí, nejvíc mě samozřejmě pobavila scéna v obchodě u madam Malkinové, když sem jí čet (scénu), tak sem zrovna pil z krabice mlíko a měl sem, co dělat abych nepoprskal počítač, klávesnici a další blízké okolí mlíkem. Naštěstí sem si naprskal mlíkem jenom do rukou, takže čistá voda to naštěstí dokázala spravit. Mě osobně přijdou podobné obchody nevýslovně nudné a zdlouhavé, proto bych někdy rád poznal osobně člověka "Harryho kvalit" a jsem si jist, že by můj život nebyl nikdy nudný (možná krátký, ale ne nudný) a neměl bych špatnou náladu ani u svého ,,oblíbeného" zubaře. Sláva Harrymu z této povídky, že je jaký je. Sláva autorovi, že ho vymyslel a zveřejnil a v neposlední řadě sláva překlatelce, že byla tak hodná, že nám, kteří nepokládáme angličtinu za největší kamarády, umožnila poznat tuto nevšední povídku a ještě nevšednější postavy, které by pobavili snad i ,,mrtvolu". Teď počkat pár hodin, než ze mě ta vynikající nálada vyprchá, a pudu si zase přečíst 5. kapitolu. Asi bude tahle povídka sloužit pro mě jako dávka ,,dobré nálady", kdykoli mi nebude nejlépe. Loučím se a doufám, že brzy se opět zasměju nad další vtipnou a srandovní kapitolou této dokonalé ff. Váš Vanar    
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 14.04. 2011
Děkuji Člověk se snaží A ano, čekají nás stovky dalších stránek. Nechci říct stovky dalších vtipných stránek, protože tohle je přeci jen povídka s hlubší aspirací, zdejší kouzelnický svět rozhodně není dětsky ideálním místem k životu. Ale i když se některé části od humoru trochu vzdalují, nikdy ho zcela neopouštějí. A naprostá většina povídky se v humoru přímo topí

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Neprihlásený - 13.04. 2011
Ach Bože. Ach Bože. Pane Bože. To není možný, jak je to šíleně - geniálně - dokonale vtipné, to je elita a esence veškerého vtipu, je to víc než najdete-mě-pod-stolem-okusující-dřevo-abych-se-přestala-konečně-smát vtip. To je... Ále, to nemá cenu vyjadřovat. Rvala jsem si pěst do pusy, abych nevzbudila sestru, nebyla jsem schopna odpovědět tátovi a celou dobu jsem cítila křeče od bránice. Trvalo to chvíli, ale nemyslela jsem, že někdy něco podobného zažiju při čtení fan fiction. Díky. Vážně. Tohle bych okomentovala i bez výzvy.
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
.... mám chuť si tohle někam zarámovat a kouknout na to pokaždé, když budu potřebovat povzbudit k překládání (ne, že by to bylo potřeba). Chci říct... přesně tohle jsem měla chuť napsat autorovi, když jsem tuhle povídku před třemi měsíci objevila - DÍKY za to, že se s něčím takovým podělil. Ale takových komentářů tam byly stovky, a pak ty emoce už nebyly tak živé... Takže překlad - předávání tohohle díla dál a do co nejširšího okruhu, kde snad může dalším lidem přinést podobné nadšení- je má forma kompenzace Když jsi vzpomenu, že jsem váhala, jestli mám překládat - z obavy, že mnoho lidí tohle stejně...hmm, nedocení.... Jsem vážně, vážně ráda, že jsem se mýlila A neuvěřitelně se těším na ty stovky stránek, které budou následovat

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: anonym - 13.04. 2011
skvelé

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 13.04. 2011
Ale musím pochválit překladatelku - neumím si představit, jak bych překládala já ty jeho "moudra" :)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 13.04. 2011
Tak tohle bylo dokonalý :DDD

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: zuzule - 13.04. 2011
Ne! To fakt ne! :D :D Já už se z podlahy nikdy nezvednu. :D Super překlad, díky moc!

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: verinka - 13.04. 2011
Och to bylo výborné :D I když mě osobně nejvíc dostala Gonalka říkající Harrymu, že se k němu ani Smrt nechtěla přiblížit :D Těším se na další :)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: levAlex - 13.04. 2011
Keď sa dosmejem napíšem rozumný koment----------------------- no prosto aj tak nemam slov sice je to horzne neprirodzené ten dej ja osobne hrozne také veci prežívam nuž čo  uvid=ime neskor

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Svetluska - 13.04. 2011
Díkybohu že jsem tohle četla až doma. Obdivuju autorku za ty Harryho proslovy. Jinak dvojka Draco - Harry je hodně povedená. Díky moc za super překlad!
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
Autor, ne autorka A je to běžně publikující vědec, takže... není se čemu divit
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 14.04. 2011
Tak to se musím podívat, kdo je autor - zajímalo by mě, v jakém oboru "bádá". To u mě stoupl v ceně ještě víc, když si umí takhle dělat z vědy legraci (ne že bych jinak vědce neměla ráda, já je chápu a fandím jim i tak a hrozně jim závidím, že jsou vědci. To je můj sen - být lehce "pomatený" vědec, který tak moc přemýšlí nad svým problémem, že se zapomene přezout a jde do/z práce v bačkorách :D)
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 14.04. 2011Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 14.04. 2011
Tak jsem si autora vygooglila - on je normálně o 10 let mladší než já a už je zařazený ve wikipedii .... to musí  být vážně dobrej.
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 14.04. 2011
Co na wikipedii, on je na tvtropech! http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/EliezerYudkowsky  To je můj sen! Plus čtu i jeho články na LessWrong - beru výzkum pro tuhle povídku rozhodně vážně
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 14.04. 2011Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 14.04. 2011Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 14.04. 2011
Tak jsem si autora vygooglila - on je normálně o 10 let mladší než já a už je zařazený ve wikipedii .... to musí  být vážně dobrej.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: kajinek - 13.04. 2011
Dokonalé...naprosto senzační povídka :-D dnes jsem se mále přidusila na přednášce,a vzhledem k tomu,že byla pěkně nudná,tak na mě všichni koukali jak na cvoka :-D...díky,moc jsem to potřebovala
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 14.04. 2011
Mně stačilo si na to první týden po přečtení kdykoli vzpomenout - samozřejmě, pokaždé na přednášce, to už je taková zákonitost lidské mysli- a musela jsem předstírat záchvat kašle...

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Maenea - 13.04. 2011
OK, tohle začínám psát, když jsem tak v polovině, hrubým odhadem.  Usmála jsem se už u Hermiony a u této věty - "Triumfoval jste nad Pánem zla, protože se vám co do příšernosti nemohl rovnat, a smrtící kledbu jste přežil díky tomu, že se k vám Smrt bála přiblížit." už jsem řvala smíchy. Bojím se, co přijde  Šílený chechot u pasáže s Dracem ...Křičící Moudrý kolobouk je úžasný nápad, ale tak dokonalé zmatení nepřítele jsem si ani nedovadla představit. Jestli tě to potěší, tak smíchy brečím.
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
Potěší. Velmi, velmi potěší   A zmatení nepřítele... přesně I když... kdyby tak Lucius vstoupil tak o dvě minuty dřív.... A scénu s Moudrým kloboukem si autor vážně vychutná.  A PAK přidá asi deset omake (= hříčky, co by se ve stejné situaci mohlo v jiné, šílené realitě stát) na téma Harryho zařazování... JE na co se těšit
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Maenea - 13.04. 2011
Rozhodně se TĚŠÍM! Probůh, já se směju a ani to už nemusím číst :-D

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Zuzana - 13.04. 2011
"Triumfoval jste nad Pánem zla, protože se vám co do příšernosti nemohl rovnat, a smrtící kledbu jste přežil díky tomu, že se k vám Smrt bála přiblížit." tak presne toto som mala na mysli pri tomto Harry Potterovi. On je tak strašný Kým vyštuduje stane sa z Minervy alkoholička. Stretnutie s Dracom bolo úžasné Luciusa ľutujem Ďakujem za preklad už sa teším na ďalšiu.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: marci - 13.04. 2011
Fantastické :-D  Tohle by se mělo stáčet do flakónků a podávat jako lék proti deresím :-) Neskutečné :-) Scéna u madam Malkinové neměla chybu. Naprosto a úpně soucítím s McGonagallovou :-D Řehtala jsem se tak, že syn dokonce chvíli přestal sledovat hokej a šel sondovat, co mě tak pobavilo :-) Dík

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Vidlicka - 13.04. 2011
Jsem si smíchy zachrochtala. Ten konec je výbornej!

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Evanlyn - 13.04. 2011
Naprosto dokonalá kapitola takhle jsem se už dlouho u žádný nezasmála prostě to nemá chybu mooooc díky že tuto povídku překládáš

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Nade - 13.04. 2011
Měla jsi pravdu! Tohle bych nečekala ani ve snu!!! Draco Malfoy se tak samozřejmě zapojil, až mi to vzalo dech. Jenom si nejsem jistá, do jaké míry pochopil, co se děje. Každopádně Lucius Malfoy to schytal na plné čáře a McGonagalka zřejmě propadne alkoholu. Díky!!! Bylo to supééér!!!! 
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
" "Harry Potter?" zalapal po dechu Draco. "Ten Harry -" a chlapec se náhle odmlčel. Nastalo krátké ticho. Pak, s břitkým nadšením(...)" Oh, neboj se, ten velmi dobře pochopil, co se děje   A i když, jak Harry, tak Draco, vykazují známky jednoznačně nedětské inteligence a vášeň pro intriky a manipulace dosahující přibližně dvacetinásobku toho, co v běžné povídce předvádí Voldemort, jsou to přece jen děti. Neuvěřitelně hravé děti D

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: ebrova - 13.04. 2011
Vyborny preklad. Skusala som si to precital pomocou prekladaca, zastala som niekde na 14. kapitole, ale az  teraz, ked som si precitala tento preklad, vidim, ze mi unika pointa. Koncim s prekladacom a budem netrpezlivo cakat na dalsi preklad.
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
Skvělé slyšet, že tě povídka tak chytla ) Ale při zmíňce o překladači a představě, co tak mohl udělat s touhle povídkou, jsem se upřímně vyděsila Neboj, kapitoly budou přibývat rychle... alespoň relativně
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 14.04. 2011
Když už je tu řeč o překladačích .... to jsem si instalovala nějakou aktualizaci a ukazovalo mi to hlášku: 30 vteřin vlevo .... 20 vteřin vlevo .... 10 vteřin vlevo .... a tak dále. Jsem na to koukala, co to znamená, až pak mě napadlo přeložit si to do angličtiny (10 seconds left) a vtom mi to došlo - to mělo být přeložené 10 vteřin zbývá :DDDDD
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: ebrova - 14.04. 2011
Kedze viem dobre po nemecky, nasla som si prekladac z anglictiny do nemciny - myslim, ze tie dva jazyky su dooost podobne. Da sa to citat... (a rozvija sa tak fantazia), dokonca to aj sklonuje (vacsinou), ale niekedy musim prudko rozmyslat nad obsahom. Konkretne tato scena v obchode, ktora zatial patri k mojim najoblubenejsim,  ma predtym akosi nerozosmiala... takze este raz, cakam na preklad,  aby som sa mohla schuti zasmiat

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: denice - 13.04. 2011
Drahoušek Harry - šlohnout peníze sám sobě! Moc se mi líbilo, jak ho McGonagallová ujišťovala, že už podle osobnosti musí být příbuzný s Jamesem. A pak ten brilantní kousek - za pět minut rozložit pět lidí, včetně jednoho Luciuse Malfoye - a ani se nezadýchat! Harry s Dracem jsou opravdu dárečci! Řvala jsem smíchy! Nesmrtelná scéna. Čisté blaho. Panebože, kéž něco podobného zkusí na Brumbála a Snapea. "Triumfoval jste nad Pánem zla, protože se vám co do příšernosti nemohl rovnat, a smrtící kletbu jste přežil díky tomu, že se k vám Smrt bála přiblížit." Tohle je dokonalé motto povídky. Díky. Teď jdu domů a tam si to celé přečtu znova.
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
Přesně kvůli takovýmhle komentářům se jeden vůbec do překládání pouští, denice A následně rychleji přidává (kdyby to ještě bylo technicky možné)... Ale víš co? I když je tohle úplně, naprosto AU, TOTÁLNĚ věřim tomu, že by něco takového rowligovský Draco udělal P.s. mám velmi silné podezření, že Bičem z Nebelvíru (Scourge of Gryffindor) Minerva myslela Godrica. Hmm... je to lehounký odkaz na Attilu, možná kdybych Bič změnila na Metlu, vyniklo by to v češtině líp...?
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Jimmi - 13.04. 2011
Prosím, pouč ma, prečo odkaz na Attilu? Skúšala som niečo nájsť, ale nepodarilo sa, tak sa pýtam. Len že by to ešte mohol byť mor alebo pohroma. Díky
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: JSark - 13.04. 2011
Lebo Attilovi sa hovorilo Bič boží: http://www.sme.sk/c/2771616/attila-bic-bozi-slavny-vodca-hunov.html
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: JSark - 13.04. 2011Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
Na Attilu je často odkazováno jako na Bič Boží, v angličtině to pak zní Scourge of God
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
Současně
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Jimmi - 13.04. 2011
No, to je presne to, čo by si mala vysvetľovať pod čiarou. To o Attilovi som vedela, ale vôbec mi nedošli súvislosti. Díky.
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: denice - 13.04. 2011
Při prvním čtení jsem považovala Bič Nebelvíru automaticky za Minervinu soukromou přezdívku pro Jamese, tohle je lepší význam. Nevím proč, ale nějak mi začíná být McGonagallové líto
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Jimmi - 13.04. 2011Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Elza - 14.04. 2011
Terso, pak bys musela Godrika nazvat: Bič nebelvíří (dle vzoru Bič Boží), protože 'Bič z Nebelvíru' Attilu na první čtení opravdu neevokuje. *;-) Možností je samozřejmě víc... Merlinova Metla z Nebelvíru... apod. *;-)
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 14.04. 2011
... TOHLE je přesně ta věc, na kterou když se člověk podívá s odstupem, musí se prásknout do čela - bič nebelvírský, jasně. Díky, Elzo Tvá kreativita rozhodně příjde vhod, až se překladatelským fórem rozlehnou má první zoufalá volání o pomoc Autor se v podobných věcech vyžívá - zatím mě to vážně baví. Většinou pracné, ale ten pocit, když člověk čte a hned ho napadne způsob, jak jednu geniální slovní hříčku skvěle převést do češtiny, tak, aby nepozbyla nic ze svého vtipu ani významu... a pak to uvědomění, že tohle je zatracená ČTYŘICÁTÁ kapitola  

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: biaca - 13.04. 2011
ačkoliv mě povídka ze začátku (hlavně první kapitola moc nezaujala) - ale díky poslední kapitole musím přehodnotit názor. Opravdu jsme dostala záchvat smíchu, když Draco před otcem řekl, že chce být zařazen do Nebevíru. Nejvíce se mi však líbí dialogy mezi profesorkou a Harry užasný překlad - díky

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Alecta - 13.04. 2011
Naprosto úžasný!!! Fakt jsem se svíjela smíchy, když jsem to četla. Jen tak dál, začíná se mi tahle povídka líbit
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
Nově registrovaná? Ha, ono to fungovalo! Díky, jsem ráda, že baví
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Alecta - 15.04. 2011
Jo, zaregistrovala jsem se, abych to mohla zkomentovat :-)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: iway - 13.04. 2011
bylo to zajimavé.. jak se to pak otočilo a harry je tady neobyčejně drzý, což vůbec není na škodu

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: sir matyas - 13.04. 2011
tak tohle mě absolutně rozsekalo. Už sem se dlouho tak nezasmám rychle další kapču

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: BeaX - 13.04. 2011
To je strašné. Tak som tlmila smiech aby ma moji chlapi nepočuli až ma začalo dusiť. Nádherné zdôvodňovanie.

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Liz - 13.04. 2011
No musím přiznat že sem se dlouho takhle nenasmála....bylo to naprosto luxusní...i když newím jaký dopad to bude mít na mě-zdá se že mě budou momentálně doma považovat za za totálního magora...jinak skvělý překlad a už se těšim na další kapču-doufám že bude brzy!!!

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: JSark - 13.04. 2011
Od smiechu ledva píšem. DD Harry je neuveriteľný, až človek ľutuje všetkých okolo neho. Chudák Lucius, toho bude hlava týždeň bolieť. Díky moc, preklad sa ti úžasne vydaril. Ja chcem pokračovanie!
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
Díky Obvykle sice číhám spíš na komentáře k ději, než ke kvalitě překladu - ta by měla být stabilně dobrá - ale tady prostě naléhavě potřebuju poklepání po zádech Protože, hej, TOHLE pokazit nesmim  ten poslední dialog jsem pilovala tak dlouho, až mi začal připadat jen MÍRNĚ zábavný (=věky)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Lucka - 13.04. 2011
Waum, wau, wau... :-D Teda tú scénu som si predstavila tak živo, že som takmer skončila ako Madam Malkinová a jej pomocnice:-D Ďakujem moc, dokonale pobavilo. :-)

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: MagicLady - 13.04. 2011
Výborný překlad, zkusila jsem to číst z originálu v předstihu, ale to se tomudle nevyrovná. Nej bylo jak Draco prohlásil, že by se chtěl zkusit dostat do Nebelvíru a pak reakce Malfoye a McGonagallový  
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 13.04. 2011
Díky A vztah originál/ překlad... vážně divná věc. Chci říct, umim anglicky dobře, tak dobře, že ji většinou ani nevnímám jako cizí jazyk... ale při čtení jednoho odstavce z originálu jsem si uvědomila, že tohle prostě MUSÍM vidět v češtině. I kdyby to znamenalo, že to do ní převedu sama
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: larkinh - 14.04. 2011
Přemýšlela jsem, že bych se koukla na originál - anglicky umím, ale určitě ne tak dobře, jako ty - ale když píšeš, že i ty to musíš vidět v češtině, tak to ani nebudu zkoušet a raději si počkám na překlad.
Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Tersa - 14.04. 2011
To asi vyznělo špatně... ne, že bych to musela přeložit, abych přesně pochopila, o co jde, to ne, ale... řekněme, že jsem prostě musela vidět, jak si s podobnou hříčkou poradí čeština, jak to celé vůbec v češtině bude znít

Re: 5. Základní atribuční chyba Od: Jimmi - 13.04. 2011
Hlásim vyprsknutie a následne dusenie, aby nikto neprišiel na to, že sa rehlím v práci. Dokonalé! A to som váhala, či ťa nedať až zajtra... Našťastie som neodolala. Fantastický preklad a moje obrovské ĎAKUJEM!

Prehľad článkov k tejto téme:

. Oznamy: ( Jimmi )29.05. 2021Ukončenie prekladu
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201463.SVE, Později, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201462.SVE, Finále
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201361. SVE, Tajnosti a Otevřenost, jedenáctá část
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201360. Stanfordský vězeňský experiment, desátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.07. 201359. SVE, Zvědavost, devátá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201358. SVE, Omezená optimizace, osmá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201357. SVE, Omezená optimizace, sedmá část
Less Wrong: ( Tersa )01.05. 201356. SVE, Omezená optimizace, šestá část
Less Wrong: ( Tersa )24.02. 201355. Stanfordský vězeňský experiment, pátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201354. Stanfordský vězeňský experiment, čtvrtá část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201253. Stanfordský vězeňský experiment, třetí část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201252. Stanfordský vězeňský experiment, druhá část
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201251. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201250. Sebestřednost
Less Wrong: ( Tersa )16.03. 201249. Priorní informace
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201248. Utilitární priority
Less Wrong: ( Tersa )04.01. 201247. Osobnostní teorie
Less Wrong: ( Tersa )25.12. 201146. Lidství IV.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201145. Lidství III.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201144. Lidství II.
Less Wrong: ( Tersa )03.12. 201143. Lidství I.
Less Wrong: ( Tersa )07.11. 201142. Odvaha
Less Wrong: ( Tersa )03.11. 201141. Přednost zepředu
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201140. Předstírání moudrosti, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201139. Předstírání moudrosti, část první
Less Wrong: ( Tersa )07.10. 201138. Smrtelný hřích
Less Wrong: ( Tersa )05.10. 201137. Mezihra: Překročení hranic
Less Wrong: ( Tersa )03.10. 201136. Stav se mění
Less Wrong: ( Tersa )18.09. 201135. Problémy s koordinací, část třetí
Less Wrong: ( Tersa )31.08. 201134. Problémy s koordinací, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )07.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201132. Mezihra: Osobní bankovnictví
. Fan Art: ( Tersa )23.07. 201129.-31. Fanart
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201131. Skupinová práce, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201130. Skupinová práce, část první
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201129. Egocentrická předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201128. Redukcionismus
Less Wrong: ( Tersa )27.06. 201127. Empatie
Less Wrong: ( Tersa )21.06. 201126. Zaregistrujte zmatení
Less Wrong: ( Tersa )18.06. 201125. Vyčkejte s předkládáním řešení
Less Wrong: ( Tersa )10.06. 201124. Machiavellská hypotéza inteligence
Less Wrong: ( Tersa )07.06. 201123. Víra ve víru
Less Wrong: ( Tersa )04.06. 201122. Vědecká metoda
. Fan Art: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace - fanart
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. kapitola, bonus
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. Bayesův teorém
Less Wrong: ( Tersa )21.05. 201119.Odložená satisfakce
Less Wrong: ( Tersa )18.05. 201118. Hierarchie dominance
. Fan Art: ( Tersa )10.05. 201117.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )09.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )07.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )04.05. 201116. Laterální myšlení
Less Wrong: ( Tersa )02.05. 201115. Svědomitost
Less Wrong: ( Tersa )30.04. 201114.Neznámé a nepoznatelné
Less Wrong: ( Tersa )28.04. 201113.Kladení špatných otázek
. Fan Art: ( Tersa )28.04. 201111.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )25.04. 201112. Kontrola impulzů
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201111. První a druhé omake složky
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201110. Sebe-uvědomění, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.04. 20119. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )22.04. 20118. Pozitivní předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )21.04. 20117. Reciprocita, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )18.04. 20117. Reciprocita, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )16.04. 20116. Mylné plánování
Less Wrong: ( Tersa )13.04. 20115. Základní atribuční chyba
Less Wrong: ( Tersa )11.04. 20114. Hypotéza dobře fungujícího trhu
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20113. Porovnávání reality s jejími alternativami
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20112. Vše, v co věřím, je lež
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20111. Velmi nepravděpodobný den
. Úvod k poviedkam: ( Tersa )09.04. 2011Úvod k povídce