• Fórum překladatelů Mená zakladateľov

    Ďakujem, ó veľká prekladateľka. :))) Aj za tú stránku, vyzerá zaujímavo. Použijem asi to B'ystyrglawová, lebo ten pre...

    JSark pred: 6 dn.
  • Fórum překladatelů Mená zakladateľov

    Ještě přidávám odkaz na zdroj: https://cs.glosbe.com/gd/cs

    Jacomo pred: 1 týžd.
  • Fórum překladatelů Mená zakladateľov

    Děkuju, ráda jsem pomohla. Jak jsem psala, slovní hříčky mě moc baví.K těm ženským příjmením mě napadlo toto:Bifľomor...

    Jacomo pred: 1 týžd.
  • Fórum překladatelů Mená zakladateľov

    Jacomo, ty si zázrak. :) Najskôr použijem obe s tým, že to druhé v zmysle "lono húlky/prútika" by odkazovalo aj na te...

    JSark pred: 1 týžd.
  • Fórum překladatelů Mená zakladateľov

    Ahoj JSark.Slovní hříčky jsou při překladu moje nejoblíbenější záležitost, tak jsem zkusila něco nahodit do slovníků....

    Jacomo pred: 1 týžd.
  • Fórum překladatelů Mená zakladateľov

    Čarodejky, kolegyne prekladateľky, prevažne asi skôr zo Slovenska. :)Mám na vás takú malú prosbičku, prekladateľský o...

    JSark pred: 1 týžd.
  • Hľadám poviedku Povídky od Tesstralky/Tesska

    Napiš mi mail, pošlu ti to jako pdf.

    spaceyfan pred: 1 týžd.
  • Hľadám poviedku Povídky od Tesstralky/Tesska

    Dobrý večer, chtěla bych se zeptat, prosím nemáte někdo překlad povídky Dychtivý šepot? Je to taková moje srdcovka, k...

    FFmagor pred: 1 týžd.
  • Hľadám poviedku povídka Until Proven

    @spaceyfan pošli mi ju na email. Dám ju do stiahnutí. Ale musí byť jasné odkiaľ to je a kto je pôvodný autor.

    Jimmi pred: 3 týžd.
  • Hľadám poviedku povídka Until Proven

    Ty jo, tak teď už nevím, kde by byla chyba, protože mail je správně. ????

    pavlina34 pred: 4 týžd.
Diskusné fórum
  • Jimmi
    Main Admin
    príspevkov: 920
    Členom od: pred: 16 rok.
      
    http://helpforenglish.cz/slovni-zasoba/idiomy/c2007041101-Czech---English-Proverbs.html
    "Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek." Never put off till tomorrow what you can do today. "Dvakrát měř, jednou řež." Look before you leap. "Hlad je nejlepší kuchař." Hunger is the best spice. "Jablko nepadá daleko od stromu." The apple doesn't fall far from the tree. "Jak kdo zaseje, tak také sklidí." As you sow, so shall you reap. "Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá." What goes around comes around "Jak si kdo ustele, tak si také lehne." As you make your bed, so you must lie in it. "Jedna vlaštovka jaro nedělá" One swallow does not make a summer. "Kdo dřív přijde, ten dřív mele." First come, first served. "Kdo hledá, najde." Seek and ye shall find. "Kdo je (moc) zvědavý, bude brzy starý." Curiosity killed the cat "Kdo se směje naposledy, ten se směje nejlépe." He who laughs last laughs best. "Kdo si počká, ten se dočká." All things come to him who waits. "Kdo šetří, má za tři." A penny saved is a penny earned. "Když kocour není doma, myši mají pré." When the cat's away, the mice will play "Kovářovic kobyla chodí bosa." It's the cobbler's children that go barefoot. "Lépe pozdě než nikdy." Better late than never. "Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše." A bird in the hand is worth two in the bush. "Lež má krátké nohy." A lie has no legs. "Mezi slepými jednooký králem." In the land of the blind, the one-eyed man is the king. "Mluviti stříbro, mlčeti zlato." Speaking is silver, silence is golden. "Na každém šprochu pravdy trochu." There's no smoke without fire "Není všechno zlato, co se třpytí." All that glitters is not gold. "Pes, který štěká, nekouše." Barking dogs seldom bite. "Pod svícnem bývá největší tma." The darkest place is under the candlestick. "Pýcha předchází pád." Pride comes before a fall "Ranní ptáče, dál doskáče." The early bird catches the worm. "Ryba smrdí od hlavy." A fish stinks from the head. "S poctivostí nejdál dojdeš." Honesty is the best policy. "Starého psa novým kouskům nenaučíš." You can't teach an old dog new tricks. "Tichá voda břehy mele." Still waters run deep. "Trpělivost ruže přináší." Patience is the best remedy. "V nouzi poznáš přítele." A friend in need is a friend indeed. "Vrána k vráně sedá, (rovný rovného si hledá.)" Birds of a feather flock together. "Vrána vráně oči nevyklove." Dogs don't eat dogs. "Všechny cesty vedou do Říma." All roads lead to Rome. "Všude dobře, doma nejlépe." East or West, home is best. "V zdravém těle zdravý duch." Sound in body, sound in mind. "Zakázané ovoce chutná nejlépe." Forbidden fruit is the sweetest. "Žádný učený z nebe nespadl." There's no shame in not knowing.
  • Jimmi
    Main Admin
    príspevkov: 920
    Členom od: pred: 16 rok.
      
    Zdroj už neviem.
    as like as two peas (in a pod) › podobný ako vajce vajcu All good things must come to an end. Všechno dobré jednou končí. All talk, no action. Skutek utek. As sure as eggs are eggs. Tak jako se xxx jmenuju. (doslova "tak jako jsou vejce vejci") at the end of the day nakonec, ve výsledku... (na konci dne) Beat about the bush. Chodit okolo horké kaše. (doslova "mlátit okolo křoví") Better safe than sorry. Opatrnosti nikdy nezbývá. You're barking up the wrong tree. Pláčeš na špatném hrobě. ("štěkáš u špatného stromu") Don't judge a book by its cover. Nesuď knihu podle obalu. Don't put all your eggs in one basket. Nesázej na jednoho koně. ("doslova "všechna vejce do jednoho košíku") Every rose has its thorn. Každá růže má svůj trn. Hit the nail on the head. Uhodit hřebík o hlavičku. I wasn't born yesterday. Nejsem dnešní. It's always darkest before the dawn. Nic není tak špatné, jak se zdá. ("před úsvitem bývá největší tma") Leave no stone unturned. Nenechat kámen na kameni. Let sleeping dogs lie. Nedráždi hada bosou nohou. (doslova "nech spící psy spát") Life is not a bowl of cherries. Život není procházka růžovým sadem. (doslova "mísou třešní"). Make a mountain out of a molehill. Dělat z komára velblouda (doslova "dělat horu z krtiny"). Never say never. Nikdy neříkej nikdy. No pain, no gain. Bez práce nejsou koláče. ("žádná bolest, žádný zisk") Put it in a nutshell. Jednoduše řečeno. V kostce. ("ve skořápce ořechu") Put the cart before the horse. Stavět dům od střechy. ("zapojit vůz před koně") Takes one to know one. Ty máš co říkat / K tobě se to hodí. / Kdo to říká, ten to je. You know what they say. Víš, co se říká. What goes round comes round. Čím člověk zachází, tím také schází. Taste your own medicine. Spadnout do vlastní jámy. (doslova "ochutnat vlastní medicínu")
  • Jimmi
    Main Admin
    príspevkov: 920
    Členom od: pred: 16 rok.
      
    Zase bez zdroja, bez záruky, možno sa opakujú.
    Never put off till tomorrow what you can do today. "Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek." You can't step twice into the same river. "Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš" Look before you leap. "Dvakrát měř, jednou řež." Hunger is the best spice. "Hlad je nejlepší kuchař." The apple doesn't fall far from the tree. "Jablko nepadá daleko od stromu." As you sow, so shall you reap. "Jak kdo zaseje, tak také sklidí." What goes around comes around. "Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá." As you make your bed, so you must lie in it. "Jak si kdo ustele, tak si také lehne." One swallow does not make a summer. "Jedna vlaštovka jaro nedělá" First come, first served. "Kdo dřív přijde, ten dřív mele." Seek and ye shall find. "Kdo hledá, najde." Curiosity killed the cat. "Kdo je (moc) zvědavý, bude brzy starý." He who laughs last laughs best. "Kdo se směje naposledy, ten se směje nejlépe." All things come to him who waits. "Kdo si počká, ten se dočká." A penny saved is a penny earned. "Kdo šetří, má za tři." First come, first served. The early bird catches the worm. "Kdo zaváhá, nežere." When the cats away, the mice will play. "Když kocour není doma, myši mají pré." It's the cobbler's children that go barefoot. "Kovářovic kobyla chodí bosa." Love is blind. "Láska je družka slepoty." Better late than never. "Lépe pozdě než nikdy." A bird in the hand is worth two in the bush. "Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše." A lie has no legs. "Lež má krátké nohy." In the land of the blind, the one-eyed man is the king. "Mezi slepými jednooký králem." Speaking is silver, silence is golden. "Mluviti stříbro, mlčeti zlato." There's no smoke without fire. "Na každém šprochu pravdy trochu." All that glitters is not gold. "Není všechno zlato, co se třpytí." An eye for an eye and a tooth for a tooth. "Oko za oko, zub za zub." Barking dogs seldom bite. "Pes, který štěká, nekouše." Hindsight is 20-20. "Po bitvě je každý generálem." The darkest place is under the candlestick. "Pod svícnem bývá největší tma." Marry in haste, repent at leisure. "Pozdě bycha honiti." Pride comes before a fall. "Pýcha předchází pád." The early bird catches the worm. "Ranní ptáče dál doskáče." A fish stinks from the head. "Ryba smrdí od hlavy." Honesty is the best policy. "S poctivostí nejdál dojdeš." You can't teach an old dog new tricks. "Starého psa novým kouskům nenaučíš." Still waters run deep. "Tichá voda břehy mele." Patience is the best remedy. "Trpělivost ruže přináší." A friend in need is a friend indeed. "V nouzi poznáš přítele." Birds of a feather flock together. "Vrána k vráně sedá, (rovný rovného si hledá.)" Dogs don't eat dogs. "Vrána vráně oči nevyklove." All roads lead to Rome. "Všechny cesty vedou do Říma." East or West, home is best. "Všude dobře, doma nejlépe." A word spoken is past recalling. "Vyřčené slovo nevrátíš." Sound in body, sound in mind. "V zdravém těle zdravý duch." Forbidden fruit is the sweetest. "Zakázané ovoce chutná nejlépe." There's no shame in not knowing. "Žádný učený z nebe nespadl."
  • JSark
    Level 3
    príspevkov: 54
    Členom od: pred: 15 rok.
      
    Som si istá, že niektoré sa opakujú, ale tak ich sem hodím. :lol: Pri niekoľkých som pridala ďalší význam. :twisted:

    Anglické přísloví
    Český ekvivalent / překlad


    A bird in the hand is worth two in the bush.
    Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše.

    A friend in need is a friend indeed.
    V nouzi poznáš přítele.

    A man’s home is his castle.
    Můj dům – můj hrad.

    A rolling stone gathers no moss.
    Kdo mění své postoje, nedočká se úspěchu.

    A stitch in time saves nine.
    Kdo rychle dává, dvakrát dává.

    Actions speak louder than words.
    Činy převyšují slova.

    After a storm comes a calm.
    Ticho před bouří.

    All good things must come to an end.
    Vše jednou skončí.

    All that glitters is not gold.
    Není všechno zlato, co se třpytí.

    All’s well that ends well.
    Konec dobrý, všechno dobré. / Konec vše napraví.

    An apple a day keeps the doctor away.
    Jedno jablko denně zahání doktora. / Kam nechodí slunce, tam chodí lékař.

    Appearances are deceptive.
    Zdání klame.

    As you make your bed, so must you lie in it.
    Jak si kdo ustele, tak si také lehne.

    As you sow, so shall you reap.
    Jak zaseješ, tak sklidíš. / Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.

    Barking dogs seldom bite.
    Pes, který štěká, nekouše.

    Better late than never.
    Lépe pozdě než nikdy.

    Better be safe than sorry.
    Dvakrát měř a jednou řež.

    Better to be head of a dog than the tail of a lion.
    Lépe být první na vsi než poslední ve městě.

    Birds of a feather flock together.
    Vrána k vráně sedá.

    Business before pleasure.
    Nejdřív práce, potom zábava.

    Curiosity killed the cat. Zvědavost zabila kočku. / Kdo se moc ptá, moc se doví.

    Diligence is the mother of good fortune.
    Vytrvalost je matka úspěchu.

    Discretion is the better part of valor.
    Rozvaha je lepší část odvahy.

    Divide and rule. Rozděl a panuj.

    Don’t count your chickens before they are hatched.
    Neříkej hop, dokud nepřeskočíš.

    Each cloud has its silver lining.
    I za mraky září slunce. / Je vidět světlo na konci tunelu.

    Easier said than done.
    Snadno se poví, hůře dělá.

    Failure teaches success.
    Chybami se člověk učí.

    Faith will move mountains.
    Víra hory přenáší.

    First come, first served.
    Kdo dřív přijde, ten dřív mele.

    Give credit where credit is due.
    Komu čest, tomu čest.

    Give him an inch and he’ll take a yard.
    Podej mu prst a utrhne ti celou ruku.

    He laughs best who laughs last.
    Kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp.

    He that knows nothing, doubts nothing.
    Kdo nic neví, všemu věří.

    If you run after two hares, you will catch none.
    Kdo chce mít víc, nemívá nic.

    Ignorance of the law excuses no man.
    Neznalost zákona neomlouvá.

    It’s a dog eat dog world.
    Život je pes.

    It’s a small world.
    Svět je malý.

    It’s colder than a witch’s tit. (vulg.)
    Je zima jak v ruském filmu. (expr.)

    It is no use crying over spilt milk.
    Nadarmo plakati nad rozlitým mlékem.

    It never rains, but it pours.
    Nevadí, že neprší, stačí jen, když kape.

    Laws are made for getting around.
    Předpisy jsou od toho, aby se obcházely.

    Let bygones be bygones.
    Co jsme si, to jsme si (co bylo, to bylo).

    Look before you leap.
    Dvakrát měř, jednou řež.

    Love is blind.
    Láska je slepá.

    Love me – love my dog.
    Chceš li mít rád mne, musíš mít rád i mé přátele.

    Make hay while the sun shines.
    Kuj železo, dokud je žhavé.

    Man cannot live by bread alone.
    Nejen chlebem živ je člověk.

    Many hands make light work.
    Ve dvou se to lépe táhne.

    Mind your own business.
    Hleď si svého.

    Money isn’t everything.
    Peníze nejsou všechno.

    Money talks (, bullshit walks).
    Peníze mají moc (ne řeči).

    Never look a gift horse in the mouth.
    Darovanému koni na zuby nekoukej.

    Never speak ill of the dead.
    O mrtvých jen dobře.

    No man can serve two masters.
    Nikdo nemůže sloužit dvěma pánům.

    Nothing ventured, nothing gained.
    Risk je zisk.

    Opportunity seldom knocks twice.
    Příležitost dvakrát nečeká.

    Out of sight, out of mind.
    Sejde z očí, sejde z mysli.

    Practice makes perfect.
    Cvičení dělá mistra.

    Rome wasn’t built in a day.
    Řím nepostavili přes noc. / Chce to čas.

    Scratch my back and I’ll scratch yours.
    Ruka ruku myje.

    Silence is golden.
    Mlčeti zlato.
    Something is better than nothing.
    Lepší něco než nic.

    Spare the rod and spoil the child.
    Škoda rány, která padne vedle.

    Still waters run deep.
    Tichá voda břehy mele.

    Strike while the iron is hot.
    Kuj železo, dokud je žhavé.

    The bigger they are, the harder they fall.
    Pýcha předchází pád.

    The early bird catches the worm.
    Ranní ptáče dál doskáče.

    The end justifies the means.
    Účel světí prostředky.

    The last straw breaks the camel’s back.
    Poslední kapka do poháru.

    There’s a black sheep in every flock.
    Výjimka potvrzuje pravidlo.

    There’s no place like home.
    Všude dobře, doma nejlíp.

    There’s no smoke without fire.
    Na každém šprochu je pravdy trochu. / Nie je dymu bez ohňa (JSark)

    Things are not always as they seem.
    Není vše vždy takové, jaké to vypadá.

    Time and tide wait for no man.
    Čas na nikoho nečeká

    Time cures all things.
    Čas zhojí všechny rány.

    Time flies.
    Čas letí.

    Time is money.
    Čas jsou peníze.

    To err is human.
    Chybovat je lidské.

    To drink like a fish.
    Pít jak Dán.

    To cry wolf.
    Malovat čerta na zeď.

    Tomorrow is another day.
    Zítra je také den. / Ráno moudřejší večera.

    True love never grows old.
    Stará láska nerezaví.

    Two heads are better than one.
    Víc hlav víc ví.

    Variety is the spice of life.
    Pestrost je kořením života.

    Walls have ears.
    Zdi mají uši.

    What you don’t know can’t hurt you.
    Co oči nevidí (uši neslyší), to srdce nebolí.

    When in Rome, do as the Romans do.
    Jaký kraj, takový mrav. / Kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti. / Keď si v Ríme, chovaj sa ako Riman (JSark smile

    When the cat’s away, the mice will play.
    Kocour je pryč a myši mají pré.

    When the hell freezes over.
    …na svatého Dyndy. / Až naprší a uschne.

    Where there’s a will there’s a way.
    Když se chce, tak to jde

    You can’t make an omelette without breaking eggs.
    Když se kácí les, létají třísky.

    You can’t tell a book by its cover.
    Nesuď knihu podle obalu.

    You can’t please everyone.
    Na světě není člověk ten, aby se zavděčil všem lidem.

    You don’t get something for nothing.
    Všechno něco stojí. / Ani kuře zadarmo nehrabe.

    You win some you lose some.
    Jednou je lépe, jindy hůře. / Raz si hore, raz si dole. (JSark)

    You can’t win them all.
    Není každý den posvícení.
  • Jimmi
    Main Admin
    príspevkov: 920
    Členom od: pred: 16 rok.
      
    Doteraz všetky v exceli:



    http://hp.kizi.sk/STIAHNUTIA/TRANS2009/idiomy1.xls

    Snažila som sa vyradiť duplicity, ak sú, tak preto, lebo sa dajú preložiť rôzne.
  • Jimmi
    Main Admin
    príspevkov: 920
    Členom od: pred: 16 rok.
      
    it's best to sleep on it → ráno je múdrejšie večera
  • Jimmi
    Main Admin
    príspevkov: 920
    Členom od: pred: 16 rok.
      
    http://en.wikiquote.org/wiki/Czech_proverbs