Preklady fanfiction Harryho Pottera

Len pre našu zábavu a poučenie.

Harry Potter a metody racionality

Úvod k povídce

Harry Potter a metody racionality
Vložené: Jimmi - 09.04. 2011 Téma: Harry Potter a metody racionality
Tersa nám napísal:

 

Preklad pokračuje tu: http://archetypal.cz/2016/harry-potter-a-metody-racionality/.

 

 


Harry Potter and the Methods of Rationality  (MoR)

(http://www.fanfiction.net/s/5782108/1/Harry_Potter_and_the_Methods_of_Rationality)

Autor: Less Wrong

Autorka použitého fanartu: Dinosaurusgede

Harry Potter a metody racionality

Překlad: Tersa

Vítejte u třetí nejkomentovanější povídky na fanfiction.net! Připravte se na neobyčejně inteligentní postavy. Připravte se na mimořádně charismatického záporáka. Na haldu humoru, po které budete utírat čaj z monitoru. Na neuvěřitelně spletité intriky. Na akci, co vás nechá bez dechu. A hlavně na autora, který se nebojí si z HP universa lehce utahovat.

Pozor, nie je možné otvoriť v novom okne, musíte sa vrátiť späť.

Pár dalších podrobností:

Délka: Velmi rozsáhlé. Opravdu.

Postavy: Harry, Hermiona a Draco se nerovnoměrně střídají o roli vypravěče. Brumbál a profesor Quirrell (hádejte) hrají ústřední roli. Plus několik desítek více či méně vedlejších postav s vlastními motivy a cíly.

Žánr: ... ani postavy samy si po pravdě nejsou jisté. Dle Brumbála se jedná o epickou fantasy. Harry by to viděl spíš na RPG. Podle Hermiony jde jednoznačně o romantickou komedii. Zmijozelská děvčata to vnímají jako telenovelu s Harrym Potterem, Hermionou Grangerovou a Dracem Malfoyem v hlavní roli. Profesor Quirrell klidně píše Vladaře pro pokročilé, zatímco Draco se pravděpodobně domnívá, že se nachází v kouzelnické verzi Death Note a hraje roli Lighta (což DEFINITIVNĚ není pravdivé).

 

A teď pouštím k slovu autora (i když tlumočím znovu já. Začínám mít tušení, že tohle bude komplikovaný vztah):

Moje filosofie fanfiction:

Kreativita znamená tvoření kvalitního, originálního díla. S kvalitou je to komplikovanější. Originalita není jednoduchá, ale je prostá: stačí nedělat to, co už bylo uděláno.

První zákon fanfiction říká, že každá změna, která posiluje protagonisty vyžaduje odpovídající ztížení jejich výzev. Nebo, v normálnějším jazyce: Nemůžete z Froda udělat jediho, aniž byste Sauronovi nedali Hvězdu Smrti. Otevřte kteroukoli knížku o tvůrčím psaní, a dočtete se, že příběhy jsou o konfliktu; hrdina příliš silný na svůj konflikt se už nemůže nacházet v napjatých, dechberoucích situacích. Například, jak Temný!Brumbál tak Temný!Harry dovolují zesílení Harryho oproti canonu – první tím, že proti Harrymu obrátí jednoho z jeho canonových spojenců, druhý tak, že obrátí Harryho proti jeho dřívějším spojencům. Nejvelkolepější aplikaci tohoto pricipu jsem viděl v Harry Potter and Wastelands od Time, kde Harry získá veškeré znalosti dávné Atlantidy a projde doslova stovkami Peggy Sue* cyklů, ve kterých narazí na každý možný rozmar osudu... a na Voldemorta, který se bohužel k Atlantidě dostal jako první a pokaždé vyhrává. Marry Sue by neměla být definována svou silou, ale spíše nedostatkem ještě mocnějších protivníků. Tohle zmiňuje proto, abyste (1.) věděli, že to vím, a (2.) protože první zákon fanfiction by měl být v podobě obrovského banneru v záhlaví každé fanfiction stránky. Nejzhoubnější pokušení při psaní fanfiction je myšlenka, o kolik snažší by byl život postavy, kdyby jen byla ninjou. Jsme přirozeně nakloněni vymýšlení způsobů, jak bychom vyřešili jejich problémy, ale místo toho se musíme snažit, abychom jim životy ztěžovali.

Zákon racionalistických příběhů zní, že racionalita není magie, nevyžaduje magický potenciál ani královskou krev, dokonce ani fantastické vynálezy; principy racionality fungují z pochopitelných důvodů. A racionální!hrdina by měl vynikat přemýšlením – a co víc, přemýšlením v pochopitelných vzorcích, které by čtenáři teoreticky mohli přijmout za své. Tím se liší od hrdiny, který se jednoduše narodil jako "génius" vynalézající fantastické přístroje pomocí záhadného výzkumného procesu, nebo tahají z rukávu neuvěřitelně komplikované gambity, které by naprosto selhaly, kdyby se o ně čtenáři pokusili ve skutečném životě.

Veškeré fanfiction v sobě zahrnuje půjčování autorových originálních postav, situací a světa. Bylo by směšné to najednou otočit na ruby a stěžovat si, když si někdo na oplátku vypůjčí některé z vašich nápadů. Nebráním nikomu krást nápady z kterékoli fanfiction co napíšu.

* Ne-e, nejedná se o rodnou sestru Marry Sue, i když je to podobný "technický" termín. Peggy Sue (podle filmu Peggy Sue se vdává, 1986) je postava, která se se znalostí budoucnosti vrací do minulosti – a zákonitě se ji pokouší napravit (selhává v 9/10 případů).

 

Disclaimer: Nicméně, vše stále patří J.K.Rowlingové.

Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
 0 komentárov
Ďakujem
Pre automatický komentár sa musíte prihlásiť.

Archivované komentáre (pôvodne v archíve)


Re: Úvod k povídce Od: martian - 28.02. 2014
Na tuto dlouhou povídku se neskutečně těším. Děkuji za překlad. Opravdu děkuji.

Re: Úvod k povídce Od: katy - 25.08. 2012
obdivuhodný překlad.Jsem na tuhle povídku hodně zvědavá.

Re: Úvod k povídce Od: Janie - 09.04. 2012
Ehm, popravdě, pokusila jsem se -marně- přelouskat text, který je pro mě srozumitelný asi jako učebnice fyziky a musím tě obdivovat, jak jsi dokázala tak neskutečně složité větné konstrukce, s tak nepochopitelnými slovy, přeložit do našeho krásného jazyka U tohohle úvodu popravdě holt autorce, která ten odstavec nejspíš vymyslela (samozřejmě jetu možnost, že ho zkopírovala z wikiny, ale toho by se bez udání zdroje dobrý autor nedopustil ), vzdát nemůžu, protože s chápáním jsem skončila "Moje filosofie fanfiction". 

Re: Úvod k povídce Od: buffy11 - 10.06. 2011
Nuž, prečítala som si úvod k poviedke, a už teraz som mala problém porozumieť. Priznám sa, že asi bude istý čas trvať, kým získam odvahu pustiť sa do toho... Ale držím palce, nech sa to celé vydarí, a aby sa našlo dostatočne veľa netrpezlivých čitateľov.
Re: Úvod k povídce Od: Tersa - 10.06. 2011
Doporučuju zkusit, je to o hodně lehčí a zábavnější než to zní (první kapitoly rozhodně )

Re: Úvod k povídce Od: Norika1971 - 14.04. 2011
Tak to bude urcite zaujimave, tesim sa na poviedku, vopred dakujem :-D

Re: Úvod k povídce Od: marci - 09.04. 2011
Ech - z úvodu jsem nepochopila skoro nic... Ale už je pokročilá hodina, tak uvidím, co přinese nový den a hlavně první kapitola :-)

Re: Úvod k povídce Od: teriisek - 09.04. 2011
Tak zajímavě to rozhodně zní, ale jestli to budu chápat, to je zatím ve hvězdách (respektive na první kapitole), protože co se týče předmluvy, jsem zcela mimo... polovinu zmíněných věcí neznám a ve zbytku textu se ztrácím, tak jsem zvědavá, co že to vlastně bude:P

Re: Úvod k povídce Od: denice - 09.04. 2011
Odstranila jsem od počítače veškeré tekutiny, prolistovala Vladaře a jdu si najít (aspoň první díl) Death Note, takže jsem připravená na vše a TĚŠÍM SE!!!
Re: Úvod k povídce Od: Tersa - 09.04. 2011
Díky Snad nezklame

Re: Úvod k povídce Od: bbarka - 09.04. 2011
Fíha! Vyzerá to vážne zaujímavo...vôbec neviem, čo mám od toho čakať, keďže je ten úvod tak zákhadne napísaný...a preto...hrozne sana to teším!!!

Re: Úvod k povídce Od: iway - 09.04. 2011
MoR - Masters of Rock moje první myšlenka ... a to o dracovi jak se pravděpodobně domnívá, že se nachází v kouzelnické verzi Death Note a hraje roli Lighta mě dostalo ( mam ten seriál ráda )
Re: Úvod k povídce Od: Tersa - 09.04. 2011
Snad se nic nestane, když sem hodím tenhle s ničím nesouvisející úryvek 24.kapitoly... "  Otec ho jednou vzal na divadelní hru nazvanou Lightova tragédie, o tomhle neuvěřitelně chytrém zmijozelovi jménem Light, který se rozhodl očistit svět od zla za pomoci starodávného prstenu, který dokázal zabít kohokoli, čí jméno a podobu jste znali, a kterému se postavil jiný neuvěřitelně chytrý zmijozel, padouch jménem Lawliet, který nosil převlek, aby skryl svou pravou tvář; a Draco křičel a jásal na všech správným místech, obzvlášť uprostřed; (hej!  ) a pak ta hra náhle skončila smutně a Draco byl strašně zklamaný a otec ho jemně upozornil, že to slovo ,tragédie' bylo hned v názvu.   " Ne, že by tahle povídka nebyla skvělá sama o sobě, ale... rozhled se vyplácí
Re: Úvod k povídce Od: iway - 09.04. 2011
no to ano.. kdybych neznala death note tak to nepochopim.. jásal nad L-ovou smrtí no teda :D 

Re: Úvod k povídce Od: kometa - 09.04. 2011
Velice lákavý úvod - nemůžu se dočkaaat! :-D

Re: Úvod k povídce Od: ellenofausten - 09.04. 2011
Moc se těším! ;)

Re: Úvod k povídce Od: Zuzana - 09.04. 2011
Zaujímavý úvod :) už sa na to teším. Utierať monitor od čaju mi nerobí problém, môj počítač si už zvykol :)
Re: Úvod k povídce Od: Tersa - 09.04. 2011
Že by trénink z Potkaníka?
Re: Úvod k povídce Od: Zuzana - 09.04. 2011
Aj ten a aj "Všetko je možné" :D

Re: Úvod k povídce Od: JSark - 09.04. 2011
Hm, z toho úvodu ma zatiaľ napadá, či to budem schopná pochopiť.
Re: Úvod k povídce Od: Tersa - 09.04. 2011
Dá se to brát jako postmoderní hříčka - základ pochopí (a snad si i užijí ) všichni, a pokud jde o narážky a hříčky... jo, na nich se dá vyžít

Re: Úvod k povídce Od: Nade - 09.04. 2011
Celý tenhle předmluv k povídce mě nutí k zamyšlení, co že mě to vlastně čeká. Evidentně nepůjde o slash, ale nějaká ta "láska" se tam zřejmě vyskytne. Superkouzlit se tam zřejmě taky moc nebude, ale aspoň trochu snad ano. Čekají nás prudce inteligentní myšlenky a vtipné dialogy? Nebo vtipné myšlenky a inteligentní dialogy? CVAK! Héééj, třeba obojí!   Takže? Každopádně se těším a jsem zvědavá, jaké to bude.

Re: Úvod k povídce Od: Jimmi - 09.04. 2011
Už sa moc teším...

Prehľad článkov k tejto téme:

. Oznamy: ( Jimmi )29.05. 2021Ukončenie prekladu
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201463.SVE, Později, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )06.05. 201462.SVE, Finále
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201361. SVE, Tajnosti a Otevřenost, jedenáctá část
Less Wrong: ( Tersa )05.11. 201360. Stanfordský vězeňský experiment, desátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.07. 201359. SVE, Zvědavost, devátá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201358. SVE, Omezená optimizace, osmá část
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201357. SVE, Omezená optimizace, sedmá část
Less Wrong: ( Tersa )01.05. 201356. SVE, Omezená optimizace, šestá část
Less Wrong: ( Tersa )24.02. 201355. Stanfordský vězeňský experiment, pátá část
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201354. Stanfordský vězeňský experiment, čtvrtá část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201253. Stanfordský vězeňský experiment, třetí část
Less Wrong: ( Tersa )22.08. 201252. Stanfordský vězeňský experiment, druhá část
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201251. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201250. Sebestřednost
Less Wrong: ( Tersa )16.03. 201249. Priorní informace
Less Wrong: ( Tersa )16.02. 201248. Utilitární priority
Less Wrong: ( Tersa )04.01. 201247. Osobnostní teorie
Less Wrong: ( Tersa )25.12. 201146. Lidství IV.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201145. Lidství III.
Less Wrong: ( Tersa )06.12. 201144. Lidství II.
Less Wrong: ( Tersa )03.12. 201143. Lidství I.
Less Wrong: ( Tersa )07.11. 201142. Odvaha
Less Wrong: ( Tersa )03.11. 201141. Přednost zepředu
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201140. Předstírání moudrosti, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )24.10. 201139. Předstírání moudrosti, část první
Less Wrong: ( Tersa )07.10. 201138. Smrtelný hřích
Less Wrong: ( Tersa )05.10. 201137. Mezihra: Překročení hranic
Less Wrong: ( Tersa )03.10. 201136. Stav se mění
Less Wrong: ( Tersa )18.09. 201135. Problémy s koordinací, část třetí
Less Wrong: ( Tersa )31.08. 201134. Problémy s koordinací, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )07.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201133. Problémy s koordinací, část první, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )05.08. 201132. Mezihra: Osobní bankovnictví
. Fan Art: ( Tersa )23.07. 201129.-31. Fanart
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201131. Skupinová práce, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.07. 201130. Skupinová práce, část první
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201129. Egocentrická předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )03.07. 201128. Redukcionismus
Less Wrong: ( Tersa )27.06. 201127. Empatie
Less Wrong: ( Tersa )21.06. 201126. Zaregistrujte zmatení
Less Wrong: ( Tersa )18.06. 201125. Vyčkejte s předkládáním řešení
Less Wrong: ( Tersa )10.06. 201124. Machiavellská hypotéza inteligence
Less Wrong: ( Tersa )07.06. 201123. Víra ve víru
Less Wrong: ( Tersa )04.06. 201122. Vědecká metoda
. Fan Art: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace - fanart
Less Wrong: ( Tersa )31.05. 201121. Racionalizace
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. kapitola, bonus
Less Wrong: ( Tersa )23.05. 201120. Bayesův teorém
Less Wrong: ( Tersa )21.05. 201119.Odložená satisfakce
Less Wrong: ( Tersa )18.05. 201118. Hierarchie dominance
. Fan Art: ( Tersa )10.05. 201117.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )09.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )07.05. 201117.Lokalizování hypotézy, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )04.05. 201116. Laterální myšlení
Less Wrong: ( Tersa )02.05. 201115. Svědomitost
Less Wrong: ( Tersa )30.04. 201114.Neznámé a nepoznatelné
Less Wrong: ( Tersa )28.04. 201113.Kladení špatných otázek
. Fan Art: ( Tersa )28.04. 201111.kapitola - fanart
Less Wrong: ( Tersa )25.04. 201112. Kontrola impulzů
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201111. První a druhé omake složky
Less Wrong: ( Tersa )24.04. 201110. Sebe-uvědomění, část druhá
Less Wrong: ( Tersa )23.04. 20119. Název zamlčen, část první
Less Wrong: ( Tersa )22.04. 20118. Pozitivní předpojatost
Less Wrong: ( Tersa )21.04. 20117. Reciprocita, 2.polovina
Less Wrong: ( Tersa )18.04. 20117. Reciprocita, 1.polovina
Less Wrong: ( Tersa )16.04. 20116. Mylné plánování
Less Wrong: ( Tersa )13.04. 20115. Základní atribuční chyba
Less Wrong: ( Tersa )11.04. 20114. Hypotéza dobře fungujícího trhu
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20113. Porovnávání reality s jejími alternativami
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20112. Vše, v co věřím, je lež
Less Wrong: ( Tersa )10.04. 20111. Velmi nepravděpodobný den
. Úvod k poviedkam: ( Tersa )09.04. 2011Úvod k povídce